• 1
  • 2
2020-09-24, 13:25
Det flyger en fluga i mitt sovrum. Han var stor och äcklig men lugn och slickade bara på matrester tills jag skrämde upp honom med en handduk. Jag missade gång på gång tills jag hittade en flugsmälla.
Nu väntar jag med som en mördare i sängen på att han ska komma igen. Jag känner vemod att ha ihjäl honom. Känner ni empati med insekter och tänker att det kan vara er pappa eller bror som lider?

Flugan var liksom så stark och stoisk som undkom mig, men nu har jag fegt hängt upp en klisterremsa, en sadistisk tortyrfälla, för att mörda den.
Flugan har också känslor, kämpar tappert och vill komma ut i det fria.
Gör jag rätt som dödar den? Vad ska jag göra för att vara så barmhärtig som möjligt men samtidigt få slut på störningen?

För mig är det ofattbart var den gömmer sig när den inte flyger.
Hur högt IQ har han egentligen? Var sjutton är den...
Senast redigerad av tatelir266 2020-09-24 kl. 13:35.
Citera
2020-09-24, 13:28
Medlem
Hustlelifes avatar
Brukar lägga in mig på psyket efter varje insekt. Börjar bli fett drygt
Citera
2020-09-24, 13:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatelir266
Det flyger en fluga i mitt sovrum. Han var stor och äcklig men lugn och slickade bara på matrester tills jag skrämde upp honom med en handduk. Jag missade gång på gång tills jag hittade en flugsmälla.
Nu väntar jag med som en mördare i sängen på att han ska komma igen. Jag vemod att ha ihjäl honom. Känner ni empati med insekter och tänker att det kan vara er pappa eller bror som lider?

Flugan var liksom så stark och stoisk som undkom mig, men nu har jag fegt hängt upp en klisterremsa, en sadistisk tortyrfälla, för att mörda den.
Gör jag rätt som dödar den? Vad ska jag göra för att vara så barmhärtig som möjligt men samtidigt få slut på störningen?

Det är sunt att känna empati med djur, även till viss del insekter. Det låter dock lite ovanligt att tänka att man dödar en nära släkting när man slår ihjäl en fluga, låter kanske inte helt sunt.

Det man kan göra är att döda dem så fort som möjligt. D.v.s ett rejält slag med flugsmällan och sedan se till så de inte fortfarande lever.
Citera
2020-09-24, 13:34
Medlem
Kan du inte bara släppa ut den då? De dras ju till ljus så släck resten av rummet, sätt en ficklampa vid fönstret och öppna det. I värsta fall får du ju vänta till kvällen då det är mörkt. Så länge kan du hitta på ett namn till din nya tillfälliga rumskompis.
Citera
2020-09-24, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Kan du inte bara släppa ut den då? De dras ju till ljus så släck resten av rummet, sätt en ficklampa vid fönstret och öppna det. I värsta fall får du ju vänta till kvällen då det är mörkt. Så länge kan du hitta på ett namn till din nya tillfälliga rumskompis.
Jag har inte tid med flugan. Jag har tagit benzo och måste sova, och så har jag ett irriterande typ monster i sovrummet.
Det i sig är väl okej så länge, men jag är rädd att bli väckt av honom när han börjar igen. Finns inga fönster. Dom är igenspikade.
Citera
2020-09-24, 13:46
Medlem
Citat:
Jag har inte tid med flugan. Jag har tagit benzo och måste sova, och så har jag ett irriterande typ monster i sovrummet.
Det i sig är väl okej så länge, men jag är rädd att bli väckt av honom när han börjar igen. Finns inga fönster. Dom är igenspikade.
Dörren då? Mörklägg rummet , om ljus finns utanför dörren så kommer den dras dit?
Citera
2020-09-24, 13:47
Bannlyst
Igenspikade fönster - ännu ett trolltråd. Jag brukar öppna alla fönster morron och kväll 10 - 20 minuter hela året runt. Om flugan kommer in kan den också komma ut igen. Det är dålig karma att döda nånting levande.
Citera
2020-09-24, 14:03
Medlem
Citat:
Nu väntar jag med som en mördare i sängen på att han ska komma igen. Jag känner vemod att ha ihjäl honom. Känner ni empati med insekter och tänker att det kan vara er pappa eller bror som lider?

För mig är det ofattbart var den gömmer sig när den inte flyger.
Hur högt IQ har han egentligen? Var sjutton är den...

Min bedömning och erfarenhet av flugor är att de är ett lättlurat släkte. Jag brukar aldrig slå ihjäl flugor men istället manipulera dem så att de flyger ut genom min öppna balkongdörr. Funkar varje gång. Evolutionen är så långsam så de hinner nog inte utveckla motdrag under min livstid. Slå aldrig ihjäl flugor oavsett, de har en lång väg kvar i sin karmiska bana och det är inte rätt att avbryta deras liv. Deras livsuppgift är att lära sig att inte vara så irriterande, inte helt olik människans och människor slår vi inte ihjäl bara för att de är irriterande.
Senast redigerad av QplusNPC 2020-09-24 kl. 14:08.
Citera
2020-09-24, 14:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det man kan göra är att döda dem så fort som möjligt. D.v.s ett rejält slag med flugsmällan och sedan se till så de inte fortfarande lever.

I den mån de har ett medvetande är säkerligen deras tidsuppfattning en helt annan än våran, och de kommer uppleva allt du gör snabbt som toklångsamt.
Citera
2020-09-24, 18:34
Om man ska känna empati för varje varelse i denna värld kommer man inte göra något annat än gråta. Småkryp ( enbart humlor nyckelpigor fjärilar fina/nyttiga sådana) känner jag inte så större empati för. Myggor knott andra skadedjur kan gärna få dö för mig. Flugor är ju ganska harmlösa men mycket irreterande. Men att applicera en fadersgestalt på dem låter inte hälsosamt.
Citera
2020-09-24, 19:33
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Om man ska känna empati för varje varelse i denna värld kommer man inte göra något annat än gråta. Småkryp ( enbart humlor nyckelpigor fjärilar fina/nyttiga sådana) känner jag inte så större empati för. Myggor knott andra skadedjur kan gärna få dö för mig. Flugor är ju ganska harmlösa men mycket irreterande. Men att applicera en fadersgestalt på dem låter inte hälsosamt.
Jag gjorde som någon skrev här, mörklade allt och öppnade fönstret i tv-rummet. Jag såg den flyga iväg lycklig och fri.
Empati känner jag för alla men de jag inte känner sympati för är de flesta människor. En person som förstört tillvaron på det sätt flugan gjorde hade inte behandlats lika snällt.
Citera
2020-09-26, 01:08
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Tänker på samma vis som jag tänker runt dödandet av djur för konsumtion: flugan ska ändå dö, grisen ska ändå dö, alla ska dö. Det finns inget värde i att leva längre. Jag gör inte flugan eller grisen en otjänst genom att taga den av daga. Att jag själv knatar vidare genom livet beror på den irrationalitet som följer överlevnadsinstinkten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in