2020-09-25, 15:47
Bannlyst
Det fascinerande med denna kvinna är att hon gör bort sig om och om igen.

Hörde henne i någon radiointervju där hon lite nonchalant ursäktade det med slarv, toblerone, fel löner osv.
Känns ganska oroande att man har statsministerambitioner och inte kan hålla isär 2-3 visakort i plånkan, jag klarar av sådant med många andra, men inte en självutnämnd statsministerkandidat.

Vad vill hon med sin comeback till rampljuset?
Saknar hon att inneha maktpositioner med en ständigt ringande telefon?
Kan proffspolitiker uppleva samma antiklimax som elitidrottare när dom lägger ner karriären?
Citera
2020-09-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det fascinerande med denna kvinna är att hon gör bort sig om och om igen.

Hörde henne i någon radiointervju där hon lite nonchalant ursäktade det med slarv, toblerone, fel löner osv.
Känns ganska oroande att man har statsministerambitioner och inte kan hålla isär 2-3 visakort i plånkan, jag klarar av sådant med många andra, men inte en självutnämnd statsministerkandidat.

Vad vill hon med sin comeback till rampljuset?
Saknar hon att inneha maktpositioner med en ständigt ringande telefon?
Kan proffspolitiker uppleva samma antiklimax som elitidrottare när dom lägger ner karriären?
Pengar. Trots sina olika högavlönade uppdrag är hon skuldsatt vad jag förstår.
Citera
2020-09-25, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Pengar. Trots sina olika högavlönade uppdrag är hon skuldsatt vad jag förstår.

Rimligt, mycket rimligt.

Och med tanke på att hon uppenbarligen är ”virrig” och ”slarvig”, så kan man verkligen undra om alla momsrapporter, deklarationer m.m. Till skatteverket varit i ordning.

Det intressanta här, är frågan hur mÅnga gånger får en kvinna göra bort sig, men ändå tillåtas in i rampljuset igen!

Många män dog under metoo-härvan.

Är vi mer förlåtande mot kvinnors snedsteg? Och hur många snedsteg får en kvinna göra?

Jag fastnade vid hennes beskrivning när hon angav fel lön för sin livvakt, i samband med något avdrag gällande arbetsgivaravgifter, eller vad det var.

Hon angav väl en summa på över 100tkr, när det rörde sig om 45tkr, detta är för mig ett medvetet försök till fusk, hon sitter inte på Ericsson med 10000 anställda.
Citera
2020-09-25, 23:33
Medlem
crocodilelilos avatar
Från Cecilia Hagens krönika i Exrepssen:
Citat:
Hon hade ett sommarprogram i år också, Mona. Även av det råkade jag bara höra korta brottstycken. Och plötsligt nämner hon, till min absoluta förvåning, mitt namn, säger att det sista hon hörde från Anna Lindh var ett sms med några tröstens ord efter en elak artikel om henne, skriven av just mig.

Till slut lyckas jag hitta den för länge sen bortglömda artikeln på nätet, den handlar om en EMU-debatt mellan henne och Gudrun Schyman.

”Det var en fröjd att lyssna till dem”, står det. ”för att de är sådana garvade fullblodsproffs och för att de är ena okuvliga fruntimmer.” Var det elakt?

Jag mejlar henne upprört hela texten och frågar om hon alls hade läst den när hon gnällde hos arma Anna Lindh. Hon svarar med att vänligt önska mig en trevlig sommar.

Liten slarva eller ej, det var nog tur ändå att hon aldrig blev statsminister.

Trevlig höst!
Citera
2020-09-26, 00:17
Medlem
En av våra märkligaste politiker någonsin, helt klart. Tycker ändå hon slapp undan väldigt väldigt enkelt, en politiker nu för tiden som hade betett sig precis som hon gjorde hade haft det mycket svårare, och säkert blivit åtalad.
Citera
2020-09-26, 01:55
Medlem
skymmers avatar
Har läst hennes senaste bok.
Och förstår fortfarande inte hur hon kunnat komma tillbaka i politiken/media gång på gång.
🤷‍♂️???..
Hon har inte utmärkt sig på något märkvärdigt sätt under sin tid som politiker.
Kom in i riksdan tidigt som ung, ja,
men.. mer då?🤔
Är det sättet hon har lyckats prata bort allt?
Är det hennes sätt att prata?
Försöker alltid låta så snäll och len på rösten, även om hon råkar prata så för jämnan, så känns det (kanske?) som att många har blivit lurade pga av det.
(Tycker vare sig bra eller dåligt om hennes politiska gärning)

Bara lite reflektioner.

Inte vet jag. Spånnar bara..
Citera
2020-09-26, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Från Cecilia Hagens krönika i Expressen(*):

Citat:
Hon hade ett sommarprogram i år också, Mona. Även av det råkade jag bara höra korta brottstycken. Och plötsligt nämner hon, till min absoluta förvåning, mitt namn, säger att det sista hon hörde från Anna Lindh var ett sms med några tröstens ord efter en elak artikel om henne, skriven av just mig.

Till slut lyckas jag hitta den för länge sen bortglömda artikeln på nätet, den handlar om en EMU-debatt mellan henne och Gudrun Schyman.

”Det var en fröjd att lyssna till dem”, står det. ”för att de är sådana garvade fullblodsproffs och för att de är ena okuvliga fruntimmer.” Var det elakt?

Jag mejlar henne upprört hela texten och frågar om hon alls hade läst den när hon gnällde hos arma Anna Lindh. Hon svarar med att vänligt önska mig en trevlig sommar.

Liten slarva eller ej, det var nog tur ändå att hon aldrig blev statsminister.
Trevlig höst!
(*) Här är länken till Cecilia Hagens text ifrån igår, 24 september:
https://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/det-var-nog-anda-tur-att-hon-inte-blev-statsminister/
(Cecilia Hagen, publicerad 24 sep 2020 kl 06.00)
Haha, det tycks som att Mona minns fel, att det i själva verket var en snäll text, här är originalet:
https://www.expressen.se/nyheter/poangseger-for-schyman-mot-sahlin/
(Cecilia Hagen, Publicerad 29 aug 2003 kl 08.35, uppdaterad 9 feb 2007 kl 00.57)

Mona Sahlin och Gudrun Schyman debatterade EMU (EMU - European Monetary Union, Eurons införande, och Sveriges valutasamarbete mot/med Euron).
Cecilia Hagen skriver att Mona Sahlin var nere för räkning i debatten men reste sig på nio, och kom tillbaka.
Anna Lindh hade tydligen enligt Mona Sahlin själv smsat Mona Sahlin om att det skulle varit elakt skrivet av Cecilia Hagen.
Och påstås vara det sista smset som Mona Sahlin fick ifrån Anna Lindh.
Anna Lindh knivhöggs den 10e september 12 dagar senare, än smset skulle ha skickats.

Tydligen har Mona Sahlin ett extremt gott minne för inkomna SMS.
Denna "nyhet" är alltså nu 17 år gammal (!!!)
Men jag tycker inte att artikeln ger sken av att vara elak varken mot Schyman eller Sahlin, typ...
Den verkade snarast vara så neutral den kunde bli.
Ett bra skrivet referat, som man bör skriva tycker jag.

Antar att Cecilia Hagen menar ironiskt att det var tur att Mona Sahlin inte blev statsminister.
Vem kommer ihåg 17 år gamla SMS ?
Tydligen kommer Mona Sahlin ihåg 17 år gamla SMS, men hon kommer inte ihåg att betala skatter, dagisavgifter eller parkeringsböter, typ...
Om Gudrun Schyman kommer ihåg samma SMS från Anna Lindh så är det väl troligt att Anna Lindh själv tyckte det var elakt skrivet av Cecilia Hagen.
Varför Mona Sahlin ska ta upp detta nu, det vet jag inte ?

Nej, någonting har triggat Mona Sahlin att hon ska angripa Cecilia Hagen, bara hon kan skifta fokus på Anna Lindh också ?

Och flytta fokus från sig själv.
Verkar ju lite mystiskt att hänvisa till en nu död person, liksom tex att både Claes Borgström och Rikard Wolff inte kan vittna från graven precis.
Mona Sahlin sa förr när hon fick överta Anna Lindhs minnesfond att Anna Lindh var "hennes bästa vän".
När pengarna sinade och tog slut, så var Mona Sahlins åsikter om Anna Lindh, som "någon som hastade genom livet, var slarvig och hade inte mycket koll på någonting alls".

Skulle ju vara intressant att få se stadgarna och vad pengarna fick användas till ?

Inget tyder på att Anna Lindh var slarvig, faktiskt. Hon var född 19e juni 1957. Och Mona är 48 dagar äldre än Anna. Anna färdigställde sin juristexamen år 1982, 25 år gammal i Uppsala.
Rätt så okej och bra jobbat, då på den tiden, med tanke på att Anna Lindh hade en smal ekonomi som student i Uppsala. Och antagligen pluggat deltid några terminer. Oklart om hon hade någon slags extraknäck under studietiden. Arvodet från SSU kan inte ha varit högt på den tiden precis.
Citera
2020-09-26, 03:07
Medlem
Ifrån samma text:

Citat:
Det är om hennes liv efter valnederlaget som den bok hon nu skrivit handlar. Om det drev hon med viss rätt anser sig ha varit utsatt för när hon falskeligen intygade hur mycket hennes livvakt tjänade för att han skulle kunna kvittera ut ett bostadslån. Nu tillstår hon utan omsvep att det var slarvigt av henne, men, tillägger hon, hon hade ju trott att han skulle komma att tjäna så mycket framöver.
https://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/det-var-nog-anda-tur-att-hon-inte-blev-statsminister/
Så Cecilia Hagen konstaterar alltså att det var ett bostadslån som Labbe var ute efter.
Okej, då vet vi det.
Ja det är bedrägeri att uppvisa ett "insynsskyddat intyg" på 3 ggr hans egentliga inkomst.
Inget annat än bluff och bedrägeri.
Så Mona Sahlin visste alltså om vad intyget skulle användas till, eller hur ?
Då är ju bägge skyldiga till bedrägligt förfarande gentemot banken/kreditinstitutet.

Vet vi vilken bank de försökte blåsa ?
Hade de någon banktjänsteman på "insidan" som var känd för att ge kändisar vidlyftiga
lånelöften, eller ?

Men Mona måste ju vetat om att de var ute och trampade vatten ute på riktigt djupt grumligt vatten, eftersom toppjobbet ju skulle ge honom 250 000 kr/mån. Och Mona Sahlin lika mycket.
Men det hade väl knappt räckt till ändå, eftersom boendet i tex New York är ju så jävla dyrt ändå ?
Och hur skulle Labbe kunna betala för tre boenden, dels BRF Solsidan, dels sin egen villa, och dels ett boende i New York ?
Nej -- det här är något lurt alltihopa.
Om hon visste att det var 250 000 kr/mån som gällde så hade hon ju lika gärna kunnat skriva 250 000 kr/mån eller hur ?
Mona var ju övertygad säger hon ju ?

De har bevisligen inte räknat efter utan bara huggit till med någon siffra som skulle få banken och BRF att nappa. Vad som sedan skulle hända väl när lånet dragits i hamn, det har jag ingen susning om.
Det viktigaste kan ha varit att erhålla lånelöftet, inte att fullfölja lånet. Och att Labbe avsåg att hoppa av i sista stund.
Lånelöftet kanske skulle sedan använts i någon annan affär, i något annat syfte och mot någon annan bank. Det viktiga var troligen att höja Labbes kreditvärdighet, och låneutrymme.
De kanske inte avsåg att fullfölja köpet alltså.
Och behövde 10 miljoner till något annat ? Fan vet egentligen ?
Kanske ett slags pyramidlånespel (*), där successivt högre och högre krediter skulle begäras, och sluta med ett jättelån, och att de sedan rymmer utomlands ?
Trist nog förstod inte Labbe att han kunde förlora handpenningen ändå, även om det fanns en sådan klausul. Som nu har hänt att dödsboet har antagligen inga tillgångar kvar.
Ska inte gå in i detalj hur ekobrottslingar bär sig åt. Det är långt utanför trådens ämne.

Men allvarligt talat så gissar jag att det var "någon" bland Sossarna själva på Sveavägen 68 som läckte och skvallrade.
Kan ju varit någon vanlig kontorspersonal eller städare som sett papper och kontoutdrag som verkade hittepå ? Och en massa flygbiljetter ?
Jag tror att intresset hos PK-MSM för Mona Sahlins svindlerier inte var så stort faktiskt.
PK-MSM inbillade sig nog på allvar att Mona Sahlin var seriös i sin fight mot extremism, och att det hon höll på med var - Just det:"Allå, allå - Hemliga Armén på riktigt".
Och att Labbe var just det: smygbögen Löjtnant Grüber och litade till 100 % på Monas bisarra bortförklaringar.

Men de här två snillena kan faktiskt ha varit så dumma att de själva kontaktade PK-MSM och tyckte det var fruktansvärt att Labbe nekades medlemskap i BRF, pga att ordföranden tyckte att intyget såg skumt ut ?
Jag menar att Mona Sahlin hade ju vid upprepade tillfällen pushat för att Labbe skulle få den ena fördelen efter den andre. Så det vore inte otänkbart att det var de själva som agerade visselblåsare ?
Och blåste sig själva, de ser ju inte sig själva utifrån, vilken kapitallånekarusell som de drog igång, ingen självinsikt alltså.

Finns en nyupplagd recension av Mona Sahlins bok här (bakom betalvägg):
https://www.gp.se/cmlink/mona-sahlins-bittra-politiska-testamente-1.34551216?ajax=true&site=2.189&page=2.209
Har inte ids läsa den, men det kommer väl

(*) BTW: Araberna är experter på att dra igång sådana pyramidlånespel, gärna med några (unga) målvakter, som letar krediter hela tiden. Ska inte gå in på detta. Men dessa lånepyramider ser helt okej ut utifrån. Att de ser välskötta ut. Men tittar man närmare så är det mycket trafik in och ut på kontona. I regel kombinerat med ockerräntor gentemot folk som inte har någon kreditvärdighet alls.
Knarkbaronen Manuel Noriegas framfart i Panama med enorma summor kokaindrogpengar drog igång sådana pyramidlånespel där tyvärr. Eftersom dessa pengar letade sig fram till bankerna. Där många privatpersoner blev drabbade.
Nu tycker jag att de här två Labbe och Mona gillar att synas, så det är inte så troligt att de sysslar med droger. Nej det var något annat som lockade ?
Senast redigerad av NegerStryparen 2020-09-26 kl. 03:30.
Citera
2020-09-26, 03:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Ifrån samma text:

Så Cecilia Hagen konstaterar alltså att det var ett bostadslån som Labbe var ute efter.
Okej, då vet vi det.
Ja det är bedrägeri att uppvisa ett "insynsskyddat intyg" på 3 ggr hans egentliga inkomst.
Inget annat än bluff och bedrägeri.
Så Mona Sahlin visste alltså om vad intyget skulle användas till, eller hur ?
Då är ju bägge skyldiga till bedrägligt förfarande gentemot banken/kreditinstitutet.

Vet vi vilken bank de försökte blåsa ?
Hade de någon banktjänsteman på "insidan" som var känd för att ge kändisar vidlyftiga
lånelöften, eller ?

Men Mona måste ju vetat om att de var ute och trampade vatten ute på riktigt djupt grumligt vatten, eftersom toppjobbet ju skulle ge honom 250 000 kr/mån. Och Mona Sahlin lika mycket.
Men det hade väl knappt räckt till ändå, eftersom boendet i tex New York är ju så jävla dyrt ändå ?
Och hur skulle Labbe kunna betala för tre boenden, dels BRF Solsidan, dels sin egen villa, och dels ett boende i New York ?
Nej -- det här är något lurt alltihopa.
Om hon visste att det var 250 000 kr/mån som gällde så hade hon ju lika gärna kunnat skriva 250 000 kr/mån eller hur ?
Mona var ju övertygad säger hon ju ?

De har bevisligen inte räknat efter utan bara huggit till med någon siffra som skulle få banken och BRF att nappa. Vad som sedan skulle hända väl när lånet dragits i hamn, det har jag ingen susning om.
Det viktigaste kan ha varit att erhålla lånelöftet, inte att fullfölja lånet. Och att Labbe avsåg att hoppa av i sista stund.
Lånelöftet kanske skulle sedan använts i någon annan affär, i något annat syfte och mot någon annan bank. Det viktiga var troligen att höja Labbes kreditvärdighet, och låneutrymme.
De kanske inte avsåg att fullfölja köpet alltså.
Och behövde 10 miljoner till något annat ? Fan vet egentligen ?
Kanske ett slags pyramidlånespel (*), där successivt högre och högre krediter skulle begäras, och sluta med ett jättelån, och att de sedan rymmer utomlands ?
Trist nog förstod inte Labbe att han kunde förlora handpenningen ändå, även om det fanns en sådan klausul. Som nu har hänt att dödsboet har antagligen inga tillgångar kvar.
Ska inte gå in i detalj hur ekobrottslingar bär sig åt. Det är långt utanför trådens ämne.

Men allvarligt talat så gissar jag att det var "någon" bland Sossarna själva på Sveavägen 68 som läckte och skvallrade.
Kan ju varit någon vanlig kontorspersonal eller städare som sett papper och kontoutdrag som verkade hittepå ? Och en massa flygbiljetter ?
Jag tror att intresset hos PK-MSM för Mona Sahlins svindlerier inte var så stort faktiskt.
PK-MSM inbillade sig nog på allvar att Mona Sahlin var seriös i sin fight mot extremism, och att det hon höll på med var - Just det:"Allå, allå - Hemliga Armén på riktigt".
Och att Labbe var just det: smygbögen Löjtnant Grüber och litade till 100 % på Monas bisarra bortförklaringar.

Men de här två snillena kan faktiskt ha varit så dumma att de själva kontaktade PK-MSM och tyckte det var fruktansvärt att Labbe nekades medlemskap i BRF, pga att ordföranden tyckte att intyget såg skumt ut ?
Jag menar att Mona Sahlin hade ju vid upprepade tillfällen pushat för att Labbe skulle få den ena fördelen efter den andre. Så det vore inte otänkbart att det var de själva som agerade visselblåsare ?
Och blåste sig själva, de ser ju inte sig själva utifrån, vilken kapitallånekarusell som de drog igång, ingen självinsikt alltså.

Finns en nyupplagd recension av Mona Sahlins bok här (bakom betalvägg):
https://www.gp.se/cmlink/mona-sahlins-bittra-politiska-testamente-1.34551216?ajax=true&site=2.189&page=2.209
Har inte ids läsa den, men det kommer väl

(*) BTW: Araberna är experter på att dra igång sådana pyramidlånespel, gärna med några (unga) målvakter, som letar krediter hela tiden. Ska inte gå in på detta. Men dessa lånepyramider ser helt okej ut utifrån. Att de ser välskötta ut. Men tittar man närmare så är det mycket trafik in och ut på kontona. I regel kombinerat med ockerräntor gentemot folk som inte har någon kreditvärdighet alls.
Knarkbaronen Manuel Noriegas framfart i Panama med enorma summor kokaindrogpengar drog igång sådana pyramidlånespel där tyvärr. Eftersom dessa pengar letade sig fram till bankerna. Där många privatpersoner blev drabbade.
Nu tycker jag att de här två Labbe och Mona gillar att synas, så det är inte så troligt att de sysslar med droger. Nej det var något annat som lockade ?

Kanske de finansierade partier som skulle in i landet? Skulle ju vara en god utväxling på några miljoner...
Senast redigerad av Mullret 2020-09-26 kl. 04:11.
Citera
2020-09-26, 04:39
Bannlyst
Vi bor inte så långt ifrån varandra, vi känner varandra något, hälsar. Hon har nytt liv nu, bytt stil.
Citera
2020-09-26, 06:39
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skymmer
Har läst hennes senaste bok.
Och förstår fortfarande inte hur hon kunnat komma tillbaka i politiken/media gång på gång.
🤷‍♂️???..
Hon har inte utmärkt sig på något märkvärdigt sätt under sin tid som politiker.
Kom in i riksdan tidigt som ung, ja,
men.. mer då?🤔
Är det sättet hon har lyckats prata bort allt?
Är det hennes sätt att prata?
Försöker alltid låta så snäll och len på rösten, även om hon råkar prata så för jämnan, så känns det (kanske?) som att många har blivit lurade pga av det.
(Tycker vare sig bra eller dåligt om hennes politiska gärning)

Bara lite reflektioner.

Inte vet jag. Spånnar bara..

Dels pappa kommunalråd. Dels vänskapskorruption och ett genomruttet parti med lågt begåvade i ledningen. Se bara dagens kämpar
Citera
2020-09-26, 08:17
Medlem
Det känns som att Mona tillslut blev en tickande bomb. Efter 40 år i maktens korridorer blev hon alldeles för nonchalant och kände sig oslagbar. Detta ledde till att hon slarvade och när alla nyheter nådde Sveavägen 68 om hennes snedst fick hon ett abrupt slut.

Alla socialdemokrater som tjänat partiet troget och väl har belönats med ett bekvämt efterliv. Man försökte ge Mona alla möjliga hittepåjobb, på lagomt avstånd från partihögkvarteret men samtidigt tillräckligt nära för att kunna kontrollera henne. Men när hennes affärer med knullvakten uppdagas så blev det droppen, hon skulle aldrig mer kunna svärta ner partiets rykte och landsförvisades till Hultsfred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in