Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Dock kommer antalet smittbärare bli färre efter att det finns ett vaccin, så betydligt färre kommer dö (om nu inte flockimmuniteten kommer före vaccinet, kan faktiskt tänka mig det). Helt kommer det förstås inte försvinna, det kommer finnas kvar åtminstone i någon muterad form hela detta sekel, kanske hela detta millenium. Dock kommer det förstås inte vara viruset med stort V så länge.
Det blir antagligen som med Spanska sjukan a.k.a. Svininfluensan. Efter 90 år kunde det komma tillbaka, men även då mycket begränsat jämfört med första gången, p.g.a. att det åter hade blivit tillräckligt många individer, som inte var immuna. De riktigt gamla var dock vid det tillfället - 2009 - immuna, eftersom de hade haft Spanska sjukan som barn. Spanska sjukan brände igenom hela befolkningen, och många unga som inte hade medfödd motståndskraft dog, och hann aldrig få avkomma. Därför var svenska folket skyddade mot det viruset väldigt länge (och vaccinationen år 2009 var egentligen inte nödvändig alls, det borde Tegnell ha fattat - nu gjorde vaccinet mer skada än nytta på särskilt unga människor).
Jag hoppas bara att coronan inte har den likheten med spanskan, att den tar våra unga i andravågen som är på gång nu? Jag har två barn i den generationen, så det känns inte bra alls. Det är ju främst i den gruppen ökningen sker nu, och en av de två som rapporterades döda i går, var tydligen en ung person. Men Tegnell teg förstås ihjäl närmare detaljer. OM det är så, så hinner vaccinet inte fram...