2020-09-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Två franska turister som trotsade karantänreglerna. De 100 smittfallen kan härledas till dem och pubrunda i Reyjkavik.

Hela ditt liv går fan ut på Covid 19 ..haha
Citera
2020-09-25, 22:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I Sverige vårdas 19 personer på IVA. Hur många vårdas på IVA i Danmark? Känner du att det är tillräckligt med data för att dra en vetenskapligt korrekt slutsats? Eftersom du verkar så tvärsäker menar jag.
Det är inte jag som drar den slutsatsen utan en studie danskarna kom med i förrgår.

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2020/september/unikt-dansk-covid19-studie-laegger-data-frem.aspx
Citera
2020-09-25, 22:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Dock kommer antalet smittbärare bli färre efter att det finns ett vaccin, så betydligt färre kommer dö (om nu inte flockimmuniteten kommer före vaccinet, kan faktiskt tänka mig det). Helt kommer det förstås inte försvinna, det kommer finnas kvar åtminstone i någon muterad form hela detta sekel, kanske hela detta millenium. Dock kommer det förstås inte vara viruset med stort V så länge.

Det blir antagligen som med Spanska sjukan a.k.a. Svininfluensan. Efter 90 år kunde det komma tillbaka, men även då mycket begränsat jämfört med första gången, p.g.a. att det åter hade blivit tillräckligt många individer, som inte var immuna. De riktigt gamla var dock vid det tillfället - 2009 - immuna, eftersom de hade haft Spanska sjukan som barn. Spanska sjukan brände igenom hela befolkningen, och många unga som inte hade medfödd motståndskraft dog, och hann aldrig få avkomma. Därför var svenska folket skyddade mot det viruset väldigt länge (och vaccinationen år 2009 var egentligen inte nödvändig alls, det borde Tegnell ha fattat - nu gjorde vaccinet mer skada än nytta på särskilt unga människor).

Jag hoppas bara att coronan inte har den likheten med spanskan, att den tar våra unga i andravågen som är på gång nu? Jag har två barn i den generationen, så det känns inte bra alls. Det är ju främst i den gruppen ökningen sker nu, och en av de två som rapporterades döda i går, var tydligen en ung person. Men Tegnell teg förstås ihjäl närmare detaljer. OM det är så, så hinner vaccinet inte fram...
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-25 kl. 22:16.
Citera
2020-09-25, 22:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Är det möjligen detta du syftar på?

Sjukvårdspersonal (400 belgiska läkare och över 1000 annan sjukvårdspersonal) har börjat protestera mot coronapropagandan och larma om konsekvenserna av hysterin och publicerat ett öppet brev.

Citerar ett kort stycke av detta väldigt omfattande öppna brev till de belgiska myndigheterna:

https://anthropocene.live/2020/09/22/brev-fran-400-lakare/

En andra coronavåg?

En andra våg diskuteras nu i Belgien, med en ytterligare skärpning av åtgärderna som följd. Men närmare granskning av Sciensanos siffror37 visar att även om det har skett en ökning av antalet infektioner sedan mitten av juli, fanns det ingen ökning av sjukhusinläggningar eller dödsfall vid den tidpunkten.

Det är därför inte en andra våg av korona, utan en ren effekt av ett ökat antal tester.

Antalet sjukhusinläggningar eller dödsfall visade en kortvarande minimal ökning under de senaste veckorna, men vid tolkningen av det måste vi ta hänsyn till den senaste värmeböljan. Dessutom är de allra flesta av offren fortfarande i befolkningsgruppen >75 år. Detta tyder på att andelen åtgärder som vidtas i förhållande till den arbetande befolkningen och ungdomarna inte står i proportion till de avsedda målen. De allra flesta av de positivt testade ”smittade” personerna befinner sig i den aktiva befolkningens åldersgrupp, som inte utvecklar några eller enbart begränsade symtom, på grund av ett väl fungerande immunsystem.

Så inget har förändrats – toppen är över.
Nej, personen efterfrågade denna danska studien som kom härom dagen.

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2020/september/unikt-dansk-covid19-studie-laegger-data-frem.aspx
Citera
2020-09-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det blir antagligen som med Spanska sjukan a.k.a. Svininfluensan. Efter 90 år kunde det komma tillbaka, men även då mycket begränsat jämfört med första gången, p.g.a. det åter hade blivit tillräckligt många individer, som inte var immuna. De riktigt gamla var dock vid det tillfället - 2009 - immuna, eftersom de hade haft Spanska sjukan. Spanska sjukan brände igenom hela befolkningen, och många unga som inte hade medfödd motståndskraft dog, och hann aldrig få avkomma. Därför var svenska folket skyddade mot det viruset väldigt länge (och vaccinationen år 2009 var egentligen inte nödvändig alls, det borde Tegnell ha fattat - nu gjorde vaccinet mer skada än nytta på särskilt unga människor).

Jag hoppas bara att coronan inte har den likheten med spanskan, att den tar våra unga i andravågen som är på gång nu? Jag har två barn i den generationen, så det känns inte bra alls. Det är ju främst i den gruppen ökninen sker nu, och en av de två som rapporterades döda i går, var tydligen en ung person. Men Tegnell teg förstås ihjäl närmare detaljer. OM det är så, så hinner vaccinet inte fram...

En pandemisk influensa övergår till säsongsinfluensa.
Citera
2020-09-25, 22:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nja, smittan finns överallt. Varför skulle då en resa spela någon roll om grannen är den som smittar?

Den fanns tydligen i Frankrike. Eftersom två resenärer från Frankrike, lyckades smitta ner halva Island... Det är ju därför Danmark, Norge och Finland räknar på regioner. Man kan förstås aldrig VETA, men man kan räkna ut sannolikheter för att en person som kommer från en viss region, ska vara smittsam. Beroende på hur stor andel smittade de har där, för tillfället.
Citera
2020-09-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag menar en påtaglig ökning inte nödvändigtvis fördubbling. Vi kommer att se hur snabbt det går.
Ja jag förstår vad du menar, du vet förresten inte när Folkhälsomyndigheten kommer lägga upp sin rapport om vad R talet är nu? Senast dom rapporterade var i början av september då var R 0.94
måste vara högre nu.
Citera
2020-09-25, 22:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En pandemisk influensa övergår till säsongsinfluensa.

Det gjorde väl inte spanskan - typ A, H1N1? D.v.s. - det kan säkert ha funnit några små utbrott under åren, som aldrig registrerades någonstans, på grund av att det fanns så mycket immunitet i samhället, att det dog ut snabbt igen. Men vad jag vet har det inte varit någon pandemi med det viruset, mellan att det kallades "Spanska sjukan" och tills att det kallades "Svininfluensan"?
Citera
2020-09-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den fanns tydligen i Frankrike. Eftersom två resenärer från Frankrike, lyckades smitta ner halva Island... Det är ju därför Danmark, Norge och Finland räknar på regioner. Man kan förstås aldrig VETA, men man kan räkna ut sannolikheter för att en person som kommer från en viss region, ska vara smittsam. Beroende på hur stor andel smittade de har där, för tillfället.

Man kan alltid plocka ut ett exempel. Men sedan kommer nästa exempel och nästa etc. Om smittan finns överallt kan den komma från resa eller från en granne som bor nära. Som i Norge, smittan finns likaväl där som i Danmark, Sverige och Finland.
Citera
2020-09-25, 22:16
Medlem
neuron-drones avatar
De som inte är intresserade av corona, varför är de ens i tråden för att hacka på folk som faktiskt intresserar sig för den?

Tycker de kan gå ut och cykla istället för att gnälla.
Citera
2020-09-25, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det absurda kring hela Covid-19 debatten är att folk som "vill skydda riskgrupper", dvs självutnämnda godhetsapostlar som vill stänga ner samhället, i ett framtidsperspektiv kommer tycka att det är helt okej att många individer årligen avlider i c-19 inom äldreomsorgen.

I det läget, så är det sedan länge för sent att göra någonting. Väldigt få kommer att tycka att dödsfallen är önskvärda. Men folk kommer att vara uppgivna.

Folkhälsomyndighetens, och regeringens, stora brott, var att släppa in en ny okänd sjukdom, och låta sjukdomen få fäste i befolkningen. Det var ett medvetet val att låta smittbärare flöda in över gränsen. Myndigheterna försökte inte ens hejda virusets inträde till Sverige. Det gjordes inga försök att hindra viruset från att få fäste.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Precis som vi idag ser att flunsan gör inom sagda område. Inte en jävla käft kommer gorma om en nedstängning då då vi har ett vaccin. Ett vaccin som ändå inte kommer skydda de allra mest sköra varvid folk självklart kommer fortsätta dö, detta då viruset inte kommer suddas ut fullständigt.
I detta då kommer inte en käft av dessa godhets-apostlar bry sig ett jävla skit. Då är tydligen äldre värda att offra för att dem ska kunna gå på krogen.

Ifall influensan var en ny och okänd sjukdom, så skulle jag protestera mot en strategi som går ut på att medvetet låta influensan spridas, och få stadigt fäste i befolkningen. Jag skulle protestera mot en strategi som går ut på att myndigheterna överlåter ansvaret för smittskydd till medborgarnas egna immunförsvar. Jag skulle protestera mot en strategi som går ut på att låta influensan skörda dom offer som influensan vill ha.
Citera
2020-09-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De som inte är intresserade av corona, varför är de ens i tråden för att hacka på folk som faktiskt intresserar sig för den?

Tycker de kan gå ut och cykla istället för att gnälla.

Det är stort sett samma användare varje kväll och dag i denna tråd? De som faktiskt skriver relativt frekvent i denna tråd i denna tråd har således ett intresse kring ämnet som fullständigt utklassar "mannen på gatan", dvs den alldagliga Svensson. Det är inte speciellt många användare det handlar om. Om detta intresse sedermera är sunt låter jag vara osagt.
Senast redigerad av karlkula12 2020-09-25 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in