2020-09-25, 17:51
Medlem
Funderar på att sälja online och ta betalt med PayPal.

Men vad jag av jag förstår så finns det risk att de plötsligt spärrar ens konto om det kommer in för stora summor.

Går det att lita på PayPal? Måste man göra något innan, någon typ av verifiering så man aldrig blir misstänkt?
Citera
2020-09-25, 17:55
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX

Men vad jag av jag förstår så finns det risk att de plötsligt spärrar ens konto om det kommer in för stora summor.

Går det att lita på PayPal? Måste man göra något innan, någon typ av verifiering så man aldrig blir misstänkt?

Dom kan inte frysa konton om de inte har anledning. Har du rent mjöl i påsen behöver du inte oroa dig. Börjas det transaktera för stora summor kommer dom förmodligen kontakta dig och be dig ladda upp bild på din legitimation och senaste räkning eller liknande sen är problemet löst och du kan fortsätta din business. Många gnäller på PayPal men jag har alltid använt det och aldrig haft problem.
Citera
2020-09-25, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Dom kan inte frysa konton om de inte har anledning. Har du rent mjöl i påsen behöver du inte oroa dig. Börjas det transaktera för stora summor kommer dom förmodligen kontakta dig och be dig ladda upp bild på din legitimation och senaste räkning eller liknande sen är problemet löst och du kan fortsätta din business. Många gnäller på PayPal men jag har alltid använt det och aldrig haft problem.
Stämmer inte. Paypal kan frysa konton utan giltig anledning. Många har fått sina konton frysta utan vettig anledning mer än att de fått "för mycket pengar". Mitt konto blev fryst efter att jag fick 500 kronor av en familjemedlem och supporten svarar bara med copy-paste-svar. De 500 kronorna gick till Paypal såklart och jag fick starta ett nytt konto.
Citera
2020-09-25, 18:28
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fidlar
Stämmer inte. Paypal kan frysa konton utan giltig anledning. Många har fått sina konton frysta utan vettig anledning mer än att de fått "för mycket pengar". Mitt konto blev fryst efter att jag fick 500 kronor av en familjemedlem och supporten svarar bara med copy-paste-svar. De 500 kronorna gick till Paypal såklart och jag fick starta ett nytt konto.

Ringde du supporten?
Citera
2020-09-25, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ringde du supporten?
Ja, men Paypals support är rätt lågrankad tyvärr. Även den svenska supporten är bunden till företagets minst sagt underliga regler och policies. I andra fall har jag fått bra hjälp, men på grund av problemet med frysning av konton så skulle jag aldrig föra över pengar dit igen.
Citera
2020-09-25, 18:37
Medlem
Alltså, om de fryser konton p.g.a "misstänkta" transaktioner på hundralappar.

Vad händer då om man får in 20-40tsek?
Citera
2020-09-25, 18:37
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX

Citat:

Paypal anser säkerligen att det inte är en "familjemedlem" och utreder pengatvätt.

TS så länge du har rent mjöl i påsen är det inga problem.
Citera
2020-09-25, 18:38
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ja, men Paypals support är rätt lågrankad tyvärr. Även den svenska supporten är bunden till företagets minst sagt underliga regler och policies. I andra fall har jag fått bra hjälp, men på grund av problemet med frysning av konton så skulle jag aldrig föra över pengar dit igen.

Det du säger låter dock underligt. Käftar man emot lite och frågar varför det blev fruset och hur man låser upp kontot igen får man det bara man uppfyller kriterierna. Alltså att man kan bevisa att man inte håller på med pengatvätt eller liknande. Jag har fört över och tagit emot upp mot en halv mille nu, blivit fryst ett litet tag kanske en varannat år för verifiering men kontot varit uppe igen efter några timmar och jag har kunnat fortsatt mina överföringar.

Vad fick du för svar när du frågade hur du skulle låsa upp kontot och varför gick det inte?
Citera
2020-09-25, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Paypal anser säkerligen att det inte är en "familjemedlem" och utreder pengatvätt.

Det var dock en familjemedlem med samma efternamn, så vad tror du att de hade för grund för att frysa pengarna egentligen? Tvätta fem hundra kronor genom en Paypal-överföring? När jag Googlade detta så har jag sett att väldigt många har haft precis samma problem. Sluta snacka skit om du inte vet vad du pratar om.
Citera
2020-09-25, 18:42
Bannlyst
Citat:
Det du säger låter dock underligt. Käftar man emot lite och frågar varför det blev fruset och hur man låser upp kontot igen får man det bara man uppfyller kriterierna. Alltså att man kan bevisa att man inte håller på med pengatvätt eller liknande. Jag har fört över och tagit emot upp mot en halv mille nu, blivit fryst ett litet tag kanske en varannat år för verifiering men kontot varit uppe igen efter några timmar och jag har kunnat fortsatt mina överföringar.

Vad fick du för svar när du frågade hur du skulle låsa upp kontot och varför gick det inte?
Uppenbarligen händer detta inte de flesta som använder Paypal, men att det hänt så många och att möjligheten finns gör att man bör undvika dem ändå.
Det enda de säger i sitt copy-paste svar och även på telefon är att jag har tagit emot "för mycket pengar". Att ifrågasätta hur fem hundra kronor är "för mycket pengar" ger dig inget direkt svar, det är bara att "jag har blivit flaggad tyvärr". Kontot är fryst än idag, för fem hundra kronor från en familjemedlem.
Citera
2020-09-25, 18:42
Medlem
snoamers avatar
Citat:

Känns som att många är efterblivna när det gäller sådana här ärenden, och inte vet ens hur man gör eller kontaktar support på rätt sätt. Jag säger inte att Fidlar är det, men många orkar inte och ger upp på engång och sen gnäller på systemet. Jag har som sagt fört över och tagit emot väldigt mycket nu på många år men inte haft något problem. Varför skulle de tvärnita över några småpengar?

Jag tror faktiskt inte PayPal är så kasst som många säger, men det är bara min egen erfarenhet. Kanske en gnutta irriterande ibland, med alla verifieringar och småsummor till kostnader på vissa transaktioner, men ingenting fungerar väl felfritt oavsett vad man använder
Citera
2020-09-25, 18:43
Medlem
Citat:

Rent mjöl i påsen?

Jag vill inte betala skatt.

Hur man får ut pengarna från PayPal är en annan diskussion.

Men det är skatten jag vill undvika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in