Citat:
Ursprungligen postat av
Amazing-Grace
Utifrån test för pågående infektion, med negativa och positiva resultat i samma familj.
Jag vet att testerna inte är 100 % men om det skulle vara så att det beror på något slags testfel, så är det enorma fel med tanke på att det inte är direkt ovanligt med familjer där inte alla får sjukdomen.
Medan hela min familj smittades av barnet som inte hade några symtom alls. Jag tror inte att folk kommer undan smitta om de vistas i samma hus, däremot så kan det vara så att immunförsvaret stoppar viruset innan det finns i tillräckligt höga doser.
De så kallat "felaktiga" testerna från Kina är ett tydligt exempel på att PCR-testerna inte heller är perfekta. Orsaken till att FHM inte godkände dessa var att de visade positivt för lägre halter av virus (än andra tester). Det betydde inte att dessa tester visade fel. Det skulle mycket väl vara så att de som fick "felaktigt positiva" svar från dessa tester faktikst var smittade, men så pass lite att de rimligen inte skulle smitta andra.
Jag tror tyvärr inte att vi kan lita på så mycket tester alls annat än att de med positiva PCR-tester och/eller antikroppstester med stor sannolikhet har smittats.