2020-09-25, 18:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur vet du att bara en eller två varit smittade? I min närmsta släkt har jag personer med antikroppar utan att de haft symtom, jag har personer med väldigt olika enstaka symtom (dålig mage enbart, bara ont i halsen, "lätt förkylning" osv) som också har antikroppar, samt att jag i den nära släkten också har personer med tydliga covid-symptom som inte fått antikroppar. Slutligen så har vi ungefär en fjärdedel som haft vad som skulle kunna kategoriseras som "typisk" Covid och som också fått antikroppar.

Denna sjukdomen ger så otroligt olika symtom och utfall så man kan i praktiken inte veta om man haft den eller inte om man inte får ett positivt antikroppstest oavsett vilka symtom man haft.

Utifrån test för pågående infektion, med negativa och positiva resultat i samma familj.
Jag vet att testerna inte är 100 % men om det skulle vara så att det beror på något slags testfel, så är det enorma fel med tanke på att det inte är direkt ovanligt med familjer där inte alla får sjukdomen.
Citera
2020-09-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skitsnack. De flesta har målet att trycka ner smittan tills ett vaccin kommer.

Tror att nästan alla länder har givit upp det. Och det fungerar inte heller. Det sägs ju att vaccinen som kommer sannolikt bara är 50% effektiva. Skulle tro att som max 70% av befolkningen kommer ta vaccin. Det innebär att det kommer ge 35% immunitet. Det räcker inte för att bli av bli smittan. Dessutom kommer det sannolikt ta minst ett år innan en hel befolkning kommer haft möjlighet att ta vaccin. Riskgrupper kan ev. börja vaccineras inom ett halvår.
Citera
2020-09-25, 18:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Man undrar ju vad regeringen ämnar vidtaga för åtgärder närmaste tiden för att få ett stopp på smittspridningen.

Smittan gick ju ned under sommaren, utan att upphöra helt, men nu har den tyvärr tagit förnyad fart.

Hur ska vi få ett stopp på smittan i Sverige på samma sätt som de lyckats med i Nya Zeeland?
Det känns ju inte som att uppmaningarna om att tvätta händerna hjälper?
Är det klokt att hålla skolor öppna och nu ta bort besöksförbudet på äldreboenden?
Är det inte snarare mer restriktioner som behövs om vi ska kunna få bort smittan?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Var nyss på bolaget i Farsta med helmasken på.

30 cm avstånd mellan folk, fullpackade affärer.

Om du är mycket orolig för smittan, så är inte sen fredageftermiddag den bästa tid att besöka ett köpcentrum på. Framför allt inte systembolaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Problemet är ju att det även innefattar fredagens fall
Jag vet, jag räknade med fredag lördag söndag måndag. Tror det blir max +1600, tror du att det blir mer?
Citera
2020-09-25, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du går alltså på systemet i Farsta klockan 17:30 på en fredag (den 25:e, löningsfredag) efter jobbet, och klagar på att det är för mycket folk.

Bolaget hade max gräns när det var som värst.

Varför packa folk när smittspridningen ökar?

Care to eksplain?
Citera
2020-09-25, 18:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jo precis det har Tegnell sagt hela tiden !

Jo men du verkar inte förstå att det handlade hela tiden om att sätta in kraftiga åtgärder i ett tidigt skede för att trycka tillbaka smittan för att vinna tid. Det hade minskat dödstalen. Helt otroligt att ni är så många som inte förstår detta fortfarande.
Citera
2020-09-25, 18:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Om du är mycket orolig för smittan, så är inte sen fredageftermiddag den bästa tid att besöka ett köpcentrum på. Framför allt inte systembolaget.
Gäller ju inte honom. Det är alla andra som gör fel.
Citera
2020-09-25, 18:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tror att nästan alla länder har givit upp det. Och det fungerar inte heller. Det sägs ju att vaccinen som kommer sannolikt bara är 50% effektiva. Skulle tro att som max 70% av befolkningen kommer ta vaccin. Det innebär att det kommer ge 35% immunitet. Det räcker inte för att bli av bli smittan. Dessutom kommer det sannolikt ta minst ett år innan en hel befolkning kommer haft möjlighet att ta vaccin. Riskgrupper kan ev. börja vaccineras inom ett halvår.
Sluta ljug din Tegnellist.

Kolla våra grannländer och Tyskland t ex.

Det är ju klart att en intellektuell stormakt som Tyskland har mycket mer koll än Sverige. Men du väljer att tro på ljugande amatörer och lättviktare som Tegnell och Giesecke.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-25 kl. 18:24.
Citera
2020-09-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Var nyss på bolaget i Farsta med helmasken på.

30 cm avstånd mellan folk, fullpackade affärer.
Ja många svenskar tror att det är över, troligen kommer Sverige få se ökande +fall nu kommande veckorna.
Tegnell tycker väl att det är för få folk som har smittats nu och vill se ökning - för flockimmuniteten.
Citera
2020-09-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kommer inte att bli några restriktioner alls. Och 1/10 kan vi hälsa på hos faster Agda på boendet igen.

Jag är absolut inte den som vill ha hårdast restriktioner, snarare tvärtom, men just den biten tycker också jag att vi kan skjuta på en månad till, nu när det är en rejäl smittspridning. Visserligen, tror jag iallafall, av en lindrigare variant än den vi hade i våras, men för dementa Agda kan även nuvarande versionen av viruset vara direkt livshotande.
Citera
2020-09-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Utifrån test för pågående infektion, med negativa och positiva resultat i samma familj.
Jag vet att testerna inte är 100 % men om det skulle vara så att det beror på något slags testfel, så är det enorma fel med tanke på att det inte är direkt ovanligt med familjer där inte alla får sjukdomen.
Medan hela min familj smittades av barnet som inte hade några symtom alls. Jag tror inte att folk kommer undan smitta om de vistas i samma hus, däremot så kan det vara så att immunförsvaret stoppar viruset innan det finns i tillräckligt höga doser.

De så kallat "felaktiga" testerna från Kina är ett tydligt exempel på att PCR-testerna inte heller är perfekta. Orsaken till att FHM inte godkände dessa var att de visade positivt för lägre halter av virus (än andra tester). Det betydde inte att dessa tester visade fel. Det skulle mycket väl vara så att de som fick "felaktigt positiva" svar från dessa tester faktikst var smittade, men så pass lite att de rimligen inte skulle smitta andra.

Jag tror tyvärr inte att vi kan lita på så mycket tester alls annat än att de med positiva PCR-tester och/eller antikroppstester med stor sannolikhet har smittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in