2020-09-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Återigen: Tegnells mål är flockimmunitet (fast han medger det inte).

Tro mig, det är idag målet i de flesta länder, möjligen undantaget de som har väldigt låg immunitet.
Citera
2020-09-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Den var högre än så. Men det är hög ålder på de som åkte den båten. Finns en rapport om du orkar googla.

Hög ålder, ingen tillgång till vård och ett helt nytt virus då.
Citera
2020-09-25, 18:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tro mig, det är idag målet i de flesta länder, möjligen undantaget de som har väldigt låg immunitet.
Skitsnack. De flesta har målet att trycka ner smittan tills ett vaccin kommer.
Citera
2020-09-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Högskolor/universitet? Och vad får dig att säga nopp till resten? Jag tror att jag läste någonstans att Stefan Löfven sa att det kan bli aktuellt med distans om smittspridningen ökar. Men vet inte hur dom tänker nu.

Läs fhm s veckostatistik. Där kan man se hur många nya smittade vi haft senaste veckan fördelat på olika ålderskategorier. Universitetsåldrarna kan med utgångspunkt från det ses som riktiga smittspridare. Gymnasieungdomar i viss mån. Yngre åldrar ganska obetydligt. Hur smittsamma olika ålderskategorier är om de är smittbärare har jag ingen aning om.
Citera
2020-09-25, 18:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta med att arbeta hemma, hur stor nytta gör det i verkligheten?

De flesta kontorsarbeten (jobb som kan utföras hemifrån) utförs i samarbete med ett begränsat antal kollegor. Och om kollegorna följer riktlinjer gällande avstånd, handtvätt med mera, är risken att smittas då så stor på kontoret?

Det måste ju kunnas göras om dvs varannan plats i kontorslandskap, utrymme i kök/fikarummen , gemensamma ytor , toaletter osv , då krävs att minst hälften jobbar hemifrån. På min arbetsplats med över 10 000 anställda har vi cirka 70% som arbetar på distans= hemma
Citera
2020-09-25, 18:09
Medlem
Så ni tror inte att skolorna kommer att stängas igen och köras digitalt? Eller halvt digitalt eller whatever?
Citera
2020-09-25, 18:10
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Hur kommer det då sig att smittan ökar snabbare i Danmark ? Är det Tegnells fel ?

Givetvis för att de haft striktare restriktioner och sedan lättat, då ökar smittan igen eftersom det finns en spridning och resande. När skolor öppnar och folk är tillbaka i arbete så ökar det igen överallt. Är inte det självklart?
Citera
2020-09-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tummen upp för TT som skrivit en sammanfattande artikel om rönen om autoantikroppar som kan orsaka svår covid även för unga och friska människor. Och TT länkar även till de vetenskapliga artiklarna.

https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-autoantikroppar-kan-orsaka-svar-covid-7001757?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Så 0.3% bär på ett genfel (felriktade antikroppar) som gör att sannolikhet ökar för att bli ordentligt risig betingat covidsmitta. Har jag tolkat rätt?
Citera
2020-09-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det blir nog en väldigt jobbig situation om den får fäste nu bland typ gymnasieungdom och kanske på universiteten där många unga vuxna samlas efter att gymnasier och universitet nu i höst har fått köra igång.

Jag tror att tisdagens siffror kommer att tala om för oss hur det går framöver faktiskt. En obetydlig höjning så är det nog lugnt men ser vi t.ex. en fördubbling då är det igång igen.

Förra tisdagen var det +1200 men jag tror inte det blir fördubbling, alltså +2400, på helgerna är det jämt mindre +fall. Jag gissar på max +1600 fall vilket är ökning ändå på +400.

Eller menar du fördubbling från fredagens siffror? Då har du säkert rätt.
Senast redigerad av TonyDR 2020-09-25 kl. 18:27.
Citera
2020-09-25, 18:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Förstår du att det är hans och FHMs ordval som sätter ribban? De förringar hela tiden viruset och dess ökning vilket leder till att folk inte bryr sig.

Tänk att man kan tolka så olika. Har aldrig uppfattat FHM som att de FÖRRINGAT någonting kring den här pandemin.
Citera
2020-09-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Givetvis för att de haft striktare restriktioner och sedan lättat, då ökar smittan igen eftersom det finns en spridning och resande. När skolor öppnar och folk är tillbaka i arbete så ökar det igen överallt. Är inte det självklart?

Jo precis det har Tegnell sagt hela tiden !
Citera
2020-09-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Förra tisdagen var det +1200 men jag tror inte det blir fördubbling, alltså +2400, på helgerna är det jämt mindre +fall. Jag gissar på max +1600 fall vilket är ökning ändå på +400.

Problemet är ju att det även innefattar fredagens fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in