2020-09-25, 11:09
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboCalle
Jag har genom åren kollat på de flesta delsystem inom Apollo och inte kunnat bekräfta att några av dessa fungerade. Kollar man exempelvis övningsmodellerna av månlandaren har dessa en jetmotor istället för det som påstods används på månen, en raketdysa, reglerbar med hyperboliskt bränsle. En jetmotor i drift bildar ett gyroskop som det ska mycket till att ändra kurs på, annan än den själv vill ta. Skulle själv aldrig komma på tanken att konstruera något med den tekniken omöjlig uppgift.

Märkligt inlägg. Övningsmodellerna flög bevisligen och månlandaren hade ingen motor av jettyp då Månen saknar atmosfär.
Citera
2020-09-25, 13:14
Medlem
Citat:
Jag har genom åren kollat på de flesta delsystem inom Apollo och inte kunnat bekräfta att några av dessa fungerade. Kollar man exempelvis övningsmodellerna av månlandaren har dessa en jetmotor istället för det som påstods används på månen, en raketdysa, reglerbar med hyperboliskt bränsle. En jetmotor i drift bildar ett gyroskop som det ska mycket till att ändra kurs på, annan än den själv vill ta.
Skulle själv aldrig komma på tanken att konstruera något med den tekniken omöjlig uppgift.
I sann Dunning-Krüger anda ger du sken av att kunna genomskåda allt som ogenomförbart trots att du inte verkar ha läst på det minsta.

För det första hade LLRV/LLTV inte en jetmotor istället för raketmotor utan jetmotorns uppgift var att simulera mångravitation genom att ge 5/6 lyftkraft (motorn hängde i en mekanism som gjorde att den alltid var riktad vinkelrätt mot marken).
På vardera sida om jetmotorn satt raketmotorer som drivna av samma bränsle som i månlandaren och det var dessa som användes för horisontell manövrering.
Sid. 2
This lunar effect is achieved on the LLRV by supporting the vehicle with two separate propulsion devices. Five-sixths of the vehicle weight is supported by a jet engine mounted vertically in a gimbal at the center of gravity of the vehicle. A system of gyros and hydraulic servos keeps the jet engine essentially vertical with respect to the earth, regardless of the vehicle's attitude. One-sixth of the vehicle weight is supported by a pair of rockets mounted on the main frame of the vehicle, one on either side of the jet engine. All horizontal maneuvering and braking is accomplished through the use of these rockets combined with the tilting of the vehicle under the pilot's control. A pilot flying the vehicle has essentially the same angular motions and visual cues that he would have if he were in a lunar gravitational field.
Gällande gyroskopiska krafter i jetmotorn så använde man en motor med extremt lågt gyroskopiskt moment genom att delar i motorn var motroterande.
Sid. 22
The engines have an extremely low value of gyroscopic moment, since the fan rotates in the opposite direction from that of the gas-generator
rotor.
Dessutom hade övningsfarkosterna automatiska system som kompenserade för aerodynamiska krafter.
Sid. 2
Insofar as practical, automatic devices on the vehicle compensate for aerodynamic forces and moments, thus, simulating the lack of significant atmospheric effects on the moon.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://hydrogen-peroxide.us/uses-monoprop-steam-generation/LLRV-Design_and_Operation_Characteristics_of_a_Lunar-Landing_Research_Vehicle-1965.pdf&ved=2ahUKEwj3-bu6h4TsAhVOlosKHfY1B7UQFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw2bVG 87FGGH8ylmo-5zJopW

Därutöver hade jetmotorn ett kanalsystem som ledde ut små mängde avgaser via en momentarm för att ytterligare kompensera för gyroskopiska krafter
Sid. 87

solution: use thin-walled aluminum tubing to port jet engine bleed-air through an orifice with a moment arm and direction selected to cancel the gyroscopic force.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hq.nasa.gov/alsj/LLRV_Monograph.pdf&ved=2ahUKEwj3-bu6h4TsAhVOlosKHfY1B7UQFjAAegQICxAC&usg=AOvVaw3KXz qeY5I3MdiH0pjM-tYB
Citera
2020-09-25, 16:49
Medlem
Är det någon här som anser att de vertikalstigande luftfarkosterna har stabila flygegenskaper? Nej jag läser inte speciellt mycket av Nasas alster, ser istället om det är rimligt att nå de egenskaper Nasa uppger sig ha med sina rymdfarkoster. När man hör stjärnskott som Don Pettits kommentar om det går hål i skrovet, then we have a leak känns det beklämmande. Det han missar nämna är att ett tryckfall är direkt livshotande. Jag har även svårt att se möjligheten att få skrovet tillräckligt tätt, ser man inom flygindustrin är det snabbt tryckfall om kabinkompressorn stannar.
Citera
2020-09-25, 18:18
Medlem
Död o återfödds avatar
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

Följande läckta klipp från generalrepetitionen inför "Månlandningen" 1969, måste banne mig vara det mest inkriminerande som finns:

https://www.youtube.com/watch?v=rgG5s28fvM8

Lägg märke till att producenten ropar "Cut" när malören sker, och hur alla assistenter som kryper fram från under "Månen" är tidstypiskt klädda, ljud och bild extremt verklighetstroget, dvs klippet är äkta, men påstås lögnaktigt av apollogeterna vara en reklamfilm från 2002...

-

Stackars NASA...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-25 kl. 18:44.
Citera
2020-09-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

Följande läckta klipp från generalrepetitionen inför "Månlandningen" 1969, måste banne mig vara det mest inkriminerande som finns:

Lägg märke till att producenten ropar "Cut" när malören sker, och hur alla assistenter som kryper fram från under "Månen" är tidstypiskt klädda, dvs klippet är äkta, men påstås lögnaktigt vara en parodi...

Klippet du länkar till är en nygjord reklamfilm......

Citat:
Yes, the clip is fake. It was shot in a studio in London in spring 2002. It was based on an idea by director Adam Stewart, who was a space exploration nut. He had read the conspiracy theory sites and decided he wanted to make a spoof based on the idea that the Apollo 11 moon landing was faked.

https://www.snopes.com/fact-check/moon-truth/

Jag skäms å dina vägar då du inte har vett att göra det....
Citera
2020-09-25, 18:27
Medlem
Citat:
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

Lägg märke till att producenten ropar "Cut" när malören sker, och hur alla assistenter som kryper fram från under "Månen" är tidstypiskt klädda, dvs klippet är äkta, men påstås lögnaktigt av apollogeterna vara en parodi...

Seriöst, är du på riktigt såhär dum?
Citera
2020-09-25, 18:48
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
En jetmotor i drift bildar ett gyroskop som det ska mycket till att ändra kurs på, annan än den själv vill ta.

Har du möjligen hört talas om flygplan? De har jetmotorer ibland, ofta mycket större och kraftfullare än den du pratar om. Och de verkar då kunna ändra kurs...
Citera
2020-09-25, 18:54
Medlem
Citat:
.Lägg märke till att producenten ropar "Cut" när malören sker, och hur alla assistenter som kryper fram från under "Månen" är tidstypiskt klädda, ljud och bild extremt verklighetstroget, dvs klippet är äkta, men påstås lögnaktigt av apollogeterna vara en reklamfilm från 2002...

-

Stackars NASA...

Det ÄR ju en reklamfilm från 2002, något du även själv konstaterat.

Stackars Hare Krishna....

T,om foliehattarna på moontruth inser att klippet är fejkat:

Citat:
Yes, the clip is fake. It was shot in a studio in London in spring 2002. It was based on an idea by director Adam Stewart, who was a space exploration nut. He had read the conspiracy theory sites and decided he wanted to make a spoof based on the idea that the Apollo 11 moonlanding was faked.
Adam Stewart died on 28th August 2002. He is greatly missed. Please read this tribute to him

If you listen hard, at the end of the clip, as 'Neil' climbs back up the ladder, you hear him say, 'Sorry Mr Gorsky'. Most of you will probably get this reference. If you don't, go to http://www.truthorfiction.com/rumors/armstrong-gorsky.htm to find out what it's about.

So now you know. But remember this: Just because our clip is a spoof doesn't mean they DID land on the moon. The truth is out there, man.

http://web.archive.org/web/20030610181152/moontruth.com/full.htm
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2020-09-25 kl. 19:13.
Citera
2020-09-25, 21:24
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Richard Nixon satt i vita huset och snackade i telefon med austronauterna när de var på månen. Säger inte det allt? Inte en chans att jag tror på det, 1969!! Hahaha.

Buzz Aldrin är frimurare dessutom.

Nä, detta med bemannade månlandningar är fuffens från början till slut tror jag.

Vad tänker ni om "månlandningarna"?
Citera
2020-09-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Richard Nixon satt i vita huset och snackade i telefon med austronauterna när de var på månen. Säger inte det allt? Inte en chans att jag tror på det, 1969!! Hahaha.
Alla samtal med astronauterna gick via telefonlinje till den radiosändare där de länkades till rymden, så vad är det stora problemet?

Kommunikationen från Mission Control Center länkades via telefonledningar till den radiosändare som för tillfället hade bäst signal mot månen (man använde radiosändare fördelade runt hela jorden).
But to stay in continuous contact with the astronauts as they orbit the Earth, or travel to the Moon, NASA had to use tracking stations all around the world, switching from one station to the next as needed. To get the voice signal to the remote transmitter, dedicated telephone lines connected these stations to Houston.
Det var inte svårare för Nixon att prata med astronauterna på månen än att telefonen i vita huset kopplades upp mot den telefonlinje Mission Control i Huoston använde för sin ständiga kommunikation med astronauterna.
Simply, the call went from the Oval Office in Washington D.C. to Houston, where it was routed into space via Mission Control, through the capsule communicator, or CapCom, astronaut Bruce McCandless II.
https://www.google.com/amp/s/www.houstonchronicle.com/news/houston-texas/houston/amp/How-did-President-Richard-Nixon-place-a-phone-14108185.php
Citera
2020-09-25, 22:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Buzz Aldrin är frimurare dessutom.

Nä, detta med bemannade månlandningar är fuffens från början till slut tror jag.

Vad är det du skrattar åt? Varför är det så märkligt att Nixon pratar i en telefonlur med astronauter som i sin tur pratar i ett annat slags kommunikationsutrustning?

Är det på något sätt omöjligt att koppla samman systemen?
Citera
2020-09-26, 07:18
Bannlyst
Citat:

Jag tänker mer pragmatiskt på det.

Är det bra för mig om det avslöjas att månlandningarna var bluff?
Är det bra för Sverige ifall det avslöjas att månlandningarna var bluff?

Det pragmatiska svaret är nej, det är inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in