2020-09-25, 09:33
Medlem
Hej!
För ett tag sedan hittade jag en fästing på mig som jag inte fick bort helt. Alla säger att man inte ska ta bort den själv. Men jag vill ändå det. Tänk om den läker in i huden annars? Eller hur funkar det, någon som vet? Det har blivit en skorpa nu. Kommer skorpan sen lossna och fästingen hänga med? Eller ska jag dra bort skorpan och hoppas på att den är där under så jag kan dra bort den?

Vill ju verkligen inte ha den där. Har rena grejer, så jag kan ju kanske ta bort den om jag vill. Men den sitter ganska djupt. Så jag funderar bara på hur. Kommer den fram mer med tiden? Hur har ni gjort, om någon hafr samma problem?

Fick borrelia för övrigt så det gör ju att jag vill ha bort den så fort det bara går.
Citera
2020-09-25, 09:42
Medlem
Du SKA ta bort den, ring vårdcentralen för en tid till sjuksköterska det kan bli infektion. Fästingar sprider sjukdomar som du säkert redan vet och någon inom sjukvården bör titta på det
Citera
2020-09-25, 09:49
Medlem
Du blev diagnostiserad med borrelia av en läkare. Fick då kåvepenin eller liknande men de lät fästingen sitta kvar. Låter mycket märkligt.
Eller var detta ett berömt kry samtal.
Citera
2020-09-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binlaaden
Du SKA ta bort den, ring vårdcentralen för en tid till sjuksköterska det kan bli infektion. Fästingar sprider sjukdomar som du säkert redan vet och någon inom sjukvården bör titta på det
Ja men alla vägrar ju ta bort den.
Citera
2020-09-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Du blev diagnostiserad med borrelia av en läkare. Fick då kåvepenin eller liknande men de lät fästingen sitta kvar. Låter mycket märkligt.
Eller var detta ett berömt kry samtal.
Det var en riktig läkare först, han kollade knappt på min fot ens och sa att det inte var något med det trots jag knappt kunde gå på den ens. Så då pratade jag med en internetläkare som sa det var borrelia. Det var även därifrån jag fick kåvepenin. Det var nog bra jag skrev till dom ändå. Men sen var jag även på vårdcentralen och de sa också att jag hade borrelia så jag hade fått det av dem ändå. Men alla har sagt att man inte tar bort fästingen helt. Att det som är kvar försvinner av sig självt. Men jag vill inte ha den där.
Citera
2020-09-25, 09:55
Medlem
fornications avatar
Fästingen är död och kommer ramla bort av sig själv, du kommer bara irritera såret mer om du håller på och gräver.
Citera
2020-09-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornication
Fästingen är död och kommer ramla bort av sig själv, du kommer bara irritera såret mer om du håller på och gräver.
Ja det är ju därför jag inte vill gräva efter den helst. Kommer den ramla bort med skorpan eller vadå? För det känns ju som den kommer fastna där annars.
Citera
2020-09-25, 10:00
Medlem
Det roliga är att när folk har spetor i fötterna ska de bort direkt. Men en fästing, nej då ska den vara kvar, varför? En borreliafästing dessutom. Nej den vill jag ha bort..... Men försiktig, det är jag såklart annars hade jag försökt tagit bort ens för längesen och inte ens frpgat om det.
Citera
2020-09-25, 10:10
Medlem
Kom igen, en fästing sitter INTE djupt.
Blir huvudet kvar när man plockar dom så tar man en pincett modell vass och petar bort huvudet, en nål funkar det med.
Går du på penicillin så är du ju skyddad.
Citera
2020-09-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Blir huvudet kvar när man plockar dom så tar man en pincett modell vass och petar bort huvudet, en nål funkar det med.
Det gjorde så ont innan så jag inte kunde röra det. Därför har jag väntat tills den kandke kommer fram lite själv istället.
Citera
2020-09-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Att man inte ska pilla själv måste ju vara för att folk inte använder rena grejer. Det kan ju inte vara bra att ha den där? Som sagt spetor ska man ju få bort direkt. Varför inte fästingar med borrelia också då. Konstigt. Ja jag ska försöka få bort den.
Citera
2020-09-25, 10:29
Medlem
Den kommer läka ur av sig självt, det är precis som med stickor och annat som hamnar strax under huden. Själv så brukar jag vara lite otålig och gräva ur liknande med en vass pincett eller en knivspets. Tvättar du runt såret, det du ska gröpa med och när du är färdig så är det lugnt, så har åtminstonde jag klarat mig utan infektioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in