2020-09-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jäklar. Vafan pysslar stockholmarna med...
Jag har aldrig märk av den så kallade sociala distanseringen , bara här om dagen stod jag och pratade med en bekant mitt på torget, det var säkert 10 meters fri omkrets runt oss, vi höll 2 meters avstånd mellan oss, då kommer det ett gäng med unga tjejer och tränger sig emellan , var av en av dom går rätt in i mig, jag blev förbannad och röt till .
Citera
2020-09-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Klart det finns ett samband med öppna skolor och att smittan ökar. De påstår förvisso att smittan sprids primärt på arbetsplatser just nu och i omklädningsrum. Men det är klart att smittan sprids bland barn i skolor också.
I våras drev de så hårt att barn smittar inte/blir inte så sjuka så de kan väl inte dra tillbaka det då de framstår om möjligt ännu mer misslyckade i sin hantering. Att ha skolor öppna var väl en del av strategin då de ville att smittan skulle spridas i lagom takt. Men då trodde de ju på flockimmunitet i maj. Nu ser spelplanen inte ut så men pjäserna står kvar...
Det är ju exakt samma retorik som Trump kör med. Och vi vet nu att han försökte "downplay the virus" i inspelning och att han visste att det var en dödlig och seriös virus men att han inte ville skapa panik och nu har dom kommit ut med att dom vill också köra flockimmunitet.

Det är sjukt att det inte finns siffror på hur mycket skolor/universitet/högskolor sprider smittan. Det är ju en stor befolkning som är nära varandra där. I arbetsplatser kan man på vissa sätt ändå ta avstånd. Så finner det skumt att dom påstår att spridningen är som störst på arbetsplatser?
Citera
2020-09-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är ju inte så svårt att "bevisa" det.

Om folk får order att ha på sig munskydd när det blir mycket smitta så kommer ju mängden smitta att korrelera med användningen. Folk kommer dessutom att bli duktigare på att använda munskydden ju mer smitta det är. Inga bekymmer att få till den korrelationen om man vill.

Men om man inte har en likvärdig grupp människor som inte använder munskydd så kommer man aldrig att kunna visa åt vilket håll kausaliteten går. Dvs man kan inte visa på vad som är orsak och vad som är konsekvens.

Av denna anledning så kan man inte dra några som helst slutsatser utifrån smittspridning och munskyddsanvändning i Spanien, såvida inte forskare där sätter upp ett korrekt utformat försök för att se om de gör någon skillnad eller inte.

Ett bra utformat försök innebär att ett stort antal människor som umgås med varandra (exempelvis alla på en större arbetsplats) lottas in i två olika grupper, en som har munskydd och en som inte har munskydd, sedan tittar man i efterhand på hur många som smittats i vardera gruppen.
Det är ju också det som är min poäng, dvs att det går att se ett fenomen som det skulle vara intressant att få utrett om det stämmer, eller vad det beror på, genom en kontrollerad studie (kanske något i stil med ditt exempel i sista stycket). Ett påstående har ju tidigare varit att munskyddstvång inte förhindrar allmän smittspridning och vissa verkar rentav ha menat att allmän munskyddsanvändning kan öka smittspridningen. Dessa påståenden borde gå att pröva.

Sedan kan det förstås finnas etiska aspekter inblandade i dylika studier.
Citera
2020-09-25, 15:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Svenska metoden, som användes i våras, är att sprida sittan bland befolkningen. Johan Giesecke försökte lura irländarna att anamma svenska metoden tidigare i veckan när han talade i irländska parlamentet via videolänk.

Let coronavirus spread through under-60 population, Dáil committee told
https://www.irishtimes.com/news/health/let-coronavirus-spread-through-under-60-population-d%C3%A1il-committee-told-1.4361858

När nya fall ökar i Stockholm går allt enligt Johan Giesecke & Anders Tegnells plan. De har koll på detta! Det såg vi i våras.
Jag har iofs inget emot att samhället hålls öppet. Men stockholmarna får fan skärpa sig. Tegnell gör ett bra jobb. Inte hans fel att folk inte kan sköta sig.
Citera
2020-09-25, 15:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jo, det är högst relevant när man diskuterar att inkräkta på människors frihet. Tycker inte du det?
Det beror väl helt på om man anser att människor har rätt till sin egen frihet?
Citera
2020-09-25, 15:54
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har aldrig märk av den så kallade sociala distanseringen , bara här om dagen stod jag och pratade med en bekant mitt på torget, det var säkert 10 meters fri omkrets runt oss, vi höll 2 meters avstånd mellan oss, då kommer det ett gäng med unga tjejer och tränger sig emellan , var av en av dom går rätt in i mig, jag blev förbannad och röt till .
Jag satt och snackade med en kompis igår hemma på verandan. Sitter numera reflexmässigt på behörigt avstånd även om det egentligen inte behövs. Men varför inte. Vore sjukt onödigt att smittas för att man inte håller avstånd där man faktiskt kan.

På tunnelbanor mm är det såklart svårare med avstånd.
Citera
2020-09-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Svenska metoden, som användes i våras, är att sprida sittan bland befolkningen. Johan Giesecke försökte lura irländarna att anamma svenska metoden tidigare i veckan när han talade i irländska parlamentet via videolänk.

Let coronavirus spread through under-60 population, Dáil committee told
https://www.irishtimes.com/news/health/let-coronavirus-spread-through-under-60-population-d%C3%A1il-committee-told-1.4361858

När nya fall ökar i Stockholm går allt enligt Johan Giesecke & Anders Tegnells plan. De har koll på detta! Det såg vi i våras.

Har ju blivit fullständigt uppenbart att det enda sättet att bli av med detta är genom flockimmunitet. Lockdown blir inte av med viruset och vaccin tar för lång tid.
Citera
2020-09-25, 15:56
Medlem
Citat:
Jag har iofs inget emot att samhället hålls öppet. Men stockholmarna får fan skärpa sig. Tegnell gör ett bra jobb. Inte hans fel att folk inte kan sköta sig.
Jag kan hålla med om att man inte kan stänga av samhället. Men restriktioner behöver man dock. Varför inte införa munskydd överallt? Sedan varför inga siffror på hur smittan sprids efter att skolorna har öppnat? Och varför påstå att barn och unga vuxna inte spridar smittan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det beror väl helt på om man anser att människor har rätt till sin egen frihet?

Sant. Finns väl människor som anser att de har rätt att bestämma över andra oavsett vad, tillexempel när en snuva härjar som skördar hela 1 liv per dag.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Hur ska stockholmarna "skärpa sig"? Vet vi ens var och hur folk har smittats?

Vi vet inte ens vilka åldersgrupper som det rör sig om.
Citera
2020-09-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju beklämmande att läsa om dessa dagliga dödstal dag efter dag.

Vad bör Sverige sätta in för åtgärder för att förhindra att fler människor dör i Covid 19?
Är det bara total lockdown som gäller till dess vi har ett vaccin?

Då skulle vi ha en lockdown varje höst-vinter-vår. För att förhindra alla dödsfall till följd av influensa.
Citera
2020-09-25, 15:57
Medlem
docentdisciplins avatar
Senaste lägesrapporten från Stockholms region (SLL).

"6 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 4 patienter fler än jämfört med förra rapporten."

"Därutöver vårdas 24 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 30 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 3 fler än vid senaste lägesrapporten den 22 september."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in