2020-09-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det ser inte bra ut i Danmark. I Sverige verkar Stockholm få ett uppsving krig antalet fall men i övrigt ser det ju inte helt illa ut. Det vore dock intressant att veta vart i Stockholm dessa fall är. Betänk också att samtliga dessa uppnystade fall inte hade upptäckts i April/Mars. Att vi skulle få se en repris på våren finns inte på världskartan.

Nu skall kan inte ta ut för mycket i förskott, men här i Skåne verkar det gå bättre än i de andra stora regionerna.
Varför kan jag inte förstå..
Citera
2020-09-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Den där ökningen från 50 till 500 kan man glömma. Regeringen verkade väldigt tveksamma och nu blev beslutet busenkelt med denna ökning.

Jag hoppas verkligen att du har rätt
Citera
2020-09-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stor ökning av fall igen! Avgå Tegnell!

Sverige
+2 döda
+1 iva
+636 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+105 fall

Danmark
+2 döda
+2 iva
+678 fall

Vet inte vart du hittar dina jävla siffror, men +6 iva är korrekt för Danmark.

Sen undrar jag lite hur du ser på danska smittskyddet? Borde dessa avgå också enligt dig?
Vilket land skall vi jämföra med nu?
Citera
2020-09-25, 14:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Stockholm tycks återigen vara den stora motorn i ökningen. Idag 285 nya fall.

Tycker inte det är långsam ökning. Om vi tittar på Stockholm så är det inte extremt långt kvar till exponentiell ökning.
Citera
2020-09-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu skall kan inte ta ut för mycket i förskott, men här i Skåne verkar det gå bättre än i de andra stora regionerna.
Varför kan jag inte förstå..
Danmark fick ju berömmet för Skånes fina agerande under våren... Skåne är förövrigt ett bra exempel på att det går aldelles utmärkt att ha ett relativt öppet samhälle och ändå hantera Covid-19.
Citera
2020-09-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tycker inte det är långsam ökning. Om vi tittar på Stockholm så är det inte extremt långt kvar till exponentiell ökning.

Det ser ju inte bra ut, men visst har ökningstakten avtagit?
Citera
2020-09-25, 14:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag ska leta upp ditt inlägg sen, du skriver att det inte smittar under inkubationstiden. Jag läste inlägget igår.

Förut var ju bedömning att det inte fanns belägg för smittspridningen innan symtom. Nuvarande forskningsläge säger ju att man kan smitta under inkubationstid men att det är ovanligt .
Citera
2020-09-25, 14:30
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det ser ju inte bra ut, men visst har ökningstakten avtagit?

Avtagit? Det ökar ju i Sverige och framförallt i Stockholm. Fortsätter detta ett tag till kan vi i värsta fall ha exponentiell ökning snart i Stockholm.
Citera
2020-09-25, 14:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, uppenbarligen kan vi ju glömma detta med att det finns en hyfsad immunitet ute i samhället. Sverige verkar inte ha tjänat nåt alls på att vi hade en så utbredd smitta i våras. Att länder som hade omfattande nedstängningar och väldigt låg smittspridning tidigare har mindre eller ungefär samma ökning av smittspridningen som Sverige talar sitt tydliga språk.

Kan nog bli mycket värre än den korta första toppen i våras, eftersom vi nog får räkna med en stor smittspridning i över ett halvår framåt. Så förbannat jävla tråkigt!
Ja, exakt.

Människor har ju levt som vanligt nu under en längre tid, det är detta som straffar sig nu men det har de flesta inte begripit. Dårar.
Citera
2020-09-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, uppenbarligen kan vi ju glömma detta med att det finns en hyfsad immunitet ute i samhället. Sverige verkar inte ha tjänat nåt alls på att vi hade en så utbredd smitta i våras. Att länder som hade omfattande nedstängningar och väldigt låg smittspridning tidigare har mindre eller ungefär samma ökning av smittspridningen som Sverige talar sitt tydliga språk.

Kan nog bli mycket värre än den korta första toppen i våras, eftersom vi nog får räkna med en stor smittspridning i över ett halvår framåt. Så förbannat jävla tråkigt!

Tänk även på att smittan började sprida sig i Sverige på våren, ungefär i april så det varade bara 3-4 månader innan sommaren kom och influensaperioden var över, följt av skollov som ytterligare reducerade smittspridningen.

Nu har vi väldigt lång tid kvar innan influensasäsongen är över så det kanske inte bara blir en hög topp utan det kan bli rejält utdraget över tiden också fram till juni-juli.
Citera
2020-09-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Avtagit? Det ökar ju i Sverige och framförallt i Stockholm. Fortsätter detta ett tag till kan vi i värsta fall ha exponentiell ökning snart i Stockholm.

Jag vet att det ökar!

Jag pratade om takten i ökningen. Min upplevelse är att den avtagit.
Har jag fel?
Citera
2020-09-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Det minns jag faktiskt inte. Kan du länka?

Har du burit mask på jobbet då eftersom du förstått att du kan smitta dina patienter även om du inte har symptom? Eller har du mördat några äldre genom att gå emot WHO:s rekommendationer att bära mask inom vården från att du kommer till jobbet tills du lämnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in