2020-09-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med tanke på att man inte mätt över 20% antikroppar ens i Rinkeby/Tensta så borde ju IFR i Stockholm vara minst 0.5 procent.
Varför måste det vara så?

Sambandet mellan mätbara antikroppar och antalet smittade är inte känt.
Citera
2020-09-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du var ju tidigare även helt säker på att covid-19 inte smittade pre- och asymtomatiskt. Hur kunde du tro det?
OK. Det minns jag faktiskt inte. Kan du länka?
Citera
2020-09-25, 13:25
Medlem
21 nya fall i Västerbotten
Citera
2020-09-25, 13:27
Medlem
Citat:
Jag läste detta tidigare i morse.

Just precis därför som ingen kan ta för givet att covid-19 inte kommer att drabba dem hårt. Gammal som ung.

Man måste ändå kunna lita på statistiken (någorlunda i alla fall).

Vi vet att Corona drabbar de äldre hårdare och att medelåldern för dem som dör är hög.

Sen att det existerar några enstaka yngre också som drabbas hårt hör till. Så är det med allt.

OM det vore så som du skriver att åldern inte spelade någon roll då skulle ju dödsstatitiken inte se ut som den gör.

Så det går inte att ändra på verkligheten - bara för att man är livrädd.
Citera
2020-09-25, 13:29
Medlem
Citat:
Hur förklarar du då att man inte ens i Rinkeby kom upp i närheten av den andelen smittade när FHM mätte? FHM kom väl fram till 18-19 procent i Rinkeby/Tensta om jag minns rätt.

I princip alla utvecklar antikroppar så eventuellt mörkertal borde vara begränsat.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/resources/antibody-tests-guidelines.html

Så dödligheten i Stockholm har ju varit minst 0.5% så här långt
Det där stämmer inte. Jag känner personligen flera stycken som arbetar inom vård och omsorg, som var PCR+ i våras, men som aldrig varit positiva för antikroppar.

Jag känner minst tio personer som hade mycket tydliga symptom (luftrörsproblem, torrhosta, feber) i flera månader, utan att vara positiva för antikroppar.

Sen känner jag en handfull personer med antikroppar, där i princip ingen hade några allvarliga symptom, eller symptom överhuvudtaget.

Om det här bara är min bekantskapskrets, så kan det omöjligen vara så att "alla utvecklar antikroppar".
Citera
2020-09-25, 13:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför måste det vara så?

Sambandet mellan mätbara antikroppar och antalet smittade är inte känt.

Jag bifogade ju länken till CDC. Nästan alla smittade utvecklar antikroppar så det är ju därför man testar antikroppar för att mäta hur många som blivit smittade.

Sen säger det inte allt om eventuell immunitet om antikroppar påvisas men det är en annan sak.
Citera
2020-09-25, 13:35
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Jag läste detta tidigare i morse.

Just precis därför som ingen kan ta för givet att covid-19 inte kommer att drabba dem hårt. Gammal som ung.
Tills man kan ta samma blodprov på en vårdcentral. Låter betydligt mer intressant än att testa för antikroppar.

Det vore ju bra om det låg sanning i detta, så kan man vaccinera bara de som faktiskt riskerar få mer än milda förkylningssymptom
Citera
2020-09-25, 13:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Smittläget i Region Skåne fortsätter utvecklas i lugn takt.

– Det är glädjande att smittläget är så pass stabilt och att vi i dagsläget inte ser tecken på några större utbrott, säger smittskyddsläkaren Eva Melander.
Citat:
Bland äldre ligger antalet positiva fall kvar på en låg nivå, detsamma gäller antalet smittade på särskilda boenden i kommunerna.*
https://www.expressen.se/kvallsposten/277-har-mist-livet-i-covid-19-i-skane/

Varför kan inte resten av Sverige följa rekommendationerna som man uppenbarligen gör i Skåne?
Citera
2020-09-25, 13:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där stämmer inte. Jag känner personligen flera stycken som arbetar inom vård och omsorg, som var PCR+ i våras, men som aldrig varit positiva för antikroppar.

Jag känner minst tio personer som hade mycket tydliga symptom (luftrörsproblem, torrhosta, feber) i flera månader, utan att vara positiva för antikroppar.

Sen känner jag en handfull personer med antikroppar, där i princip ingen hade några allvarliga symptom, eller symptom överhuvudtaget.

Om det här bara är min bekantskapskrets, så kan det omöjligen vara så att "alla utvecklar antikroppar".

Finns många virus som orsakar torrhosta och feber så inget unikt för covid-19. Du kan inte ställa en säker diagnos med bara symptom. Möjligvis att totalt smak/luktbortfall kan ge en stark misstanke.

Litar mer på vad CDC säger om att majoriteten utvecklar antikroppar än vad din bekanskapskrets säger.

Vi har även studien från Island som säger 91%. Så att man bara mäter 18-19 procent i drabbade Rinkeby samtidigt som Stockholm skulle ha haft 33 procent smittade förefaller extremt osannolikt.

"they found that out of 1,797 people who had recovered from the coronavirus, more than 91 per cent produced detectable antibodies against the virus. The levels of antibodies in these patients had also not declined even four months after the diagnosis"
Citera
2020-09-25, 13:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
21 nya fall i Västerbotten
21 är fler än förra fredagen (8) men färre än igår (24).
Citera
2020-09-25, 13:40
Medlem
Citat:
Jag bifogade ju länken till CDC. Nästan alla smittade utvecklar antikroppar så det är ju därför man testar antikroppar för att mäta hur många som blivit smittade.

Sen säger det inte allt om eventuell immunitet om antikroppar påvisas men det är en annan sak.
CDC:s text stödjer inte det du påstår.

Såhär står det i din länk:
How long IgM and IgG antibodies remain detectable following infection is not known. It is also important to note that some persons do not develop detectable IgG or IgM antibodies following infection. Thus, the absence of detectable IgM or IgG antibodies does not necessarily rule out that they could have previously been infected.
Du förväxlar "de som utvecklar antikroppar" med "de som utvecklar detekterbara antikroppar".

Alla som har ett fungerande immunförsvar kommer utveckla antikroppar. Det betyder inte att de testar positivt.
Citera
2020-09-25, 13:41
Medlem
Citat:
Hur förklarar du då att man inte ens i Rinkeby kom upp i närheten av den andelen smittade när FHM mätte? FHM kom väl fram till 18-19 procent i Rinkeby/Tensta om jag minns rätt.

I princip alla utvecklar antikroppar så eventuellt mörkertal borde vara begränsat.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/resources/antibody-tests-guidelines.html

Så dödligheten i Stockholm har ju varit minst 0.5% så här långt

I princip alla?
Är 80% i princip alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in