2020-09-24, 18:47
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
Om det är mig du menar, 6 öl på kvällen, sen kom skiten på natten..
Är inne på dag 9 nu. Fortfarande ont, men kan gå hyffsat normalt igen iaf..

Om du inte har astma - skaffa Diklofenak nu direkt. Du kommer att kunna gå obehindrat om 30 minuter och vara smärtfri om en timme! Överdosera INTE! Flera tabletter åt gången hjälper inte fortare men kan trigga så du blir överkänslig med kraftig klåda över hela Kroppen och t o m medvetslöshet.
Citera
2020-09-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ja smärtan är inte att leka med. Dom 5 första nätterna kan man inte ens lägga täcket på foten när man ska sova!
Hur lever du idag? Tänker med sånt som skrivs, alkohol och kött och skaldjur?

Jag har inte ändrat något i min livsstil sedan jag började med allopurinolen för mer än fem år sedan förrän nu.
För mycket öl, många öl, nästan varje dag, fet mat, mycket kött.

Men nu satsar jag på att gå ner 30 kg så jag tar det lugnare nu men äter LCHF kost.
Öl kanske 2-3 gånger i veckan men bara två halvlitrar per tillfälle. Målet är att ligga under 10 "standardglas" per vecka.
Citera
2020-09-24, 19:33
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Lånar tråden. Hej! Vaknade mitt i natten och hade svinont i vänster fot. Kunde knappt gå eller röra tårna. Ringde VC, och dom sa att det var gikt. Rådde mig att ta Ipren. Skulle återkomma om det hände igen. Nu har det gått 8 dagar, blivit lite bättre, men ont som fan främst på morgonen. Hur länge sitter skiten kvar? Har googlat ihjäl mig om detta, och provar dricka äppelcidervinäger. Fick ”anfallet” på natten efter 6 öl på kvällen. Har läst mkt att öl är skit, men hur är det med vin? Bombadera mig gärna med era erfarenheter av denna smärtsamma sjukdom.
Dock gikt efter att jag gjort en vinsats. Vitt. Kommer inte hända igen. Så vin är inte att rekommendera. Öl funkar bra.
Citera
2020-09-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Jag har inte ändrat något i min livsstil sedan jag började med allopurinolen för mer än fem år sedan förrän nu.
För mycket öl, många öl, nästan varje dag, fet mat, mycket kött.

Men nu satsar jag på att gå ner 30 kg så jag tar det lugnare nu men äter LCHF kost.
Öl kanske 2-3 gånger i veckan men bara två halvlitrar per tillfälle. Målet är att ligga under 10 "standardglas" per vecka.
Ok! Har du fått nån ny giktattack senaste åren när du gått på allopurinol?
Citera
2020-09-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Diklofenak lindrar på ca 30 minuter
Kortisontabletter lindrar på ca 6 timmar
Allt annat är ren skit. Alvedon och Ipren hjälper inte. Undvik öl helt och hållet - en 250 ml Corona kan aktivera ett allvarligt och smärtsamt anfall på under 4 timmar!

Det finns en del modernare preparat som hjälper väldigt bra mot ett giktanfall (iaf för mig), eftersom som jag åt waran för mitt förmaksflimmer så fick jag recept på Arcoxia (Cox 2 hämnare) några gånger, det pillret var super bra, fanns tydligen en special förpackning just för gikt behandling med en kort intensiv kur.

Däremot fick jag en gång Kortisontabletter hos en annan läkare på VC som inte ville skriva ut Arcoxia eftersom det fanns risker ändå för waran patienter, tror det var prednisolon, totalt meningslös medicin.
Citera
2020-09-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Dock gikt efter att jag gjort en vinsats. Vitt. Kommer inte hända igen. Så vin är inte att rekommendera. Öl funkar bra.
Då är det nog väldigt individuellt. Öl innehåller tydligen enormt med puriner så vart man än läser så är just öl det värsta (även lättöl) Vin däremot ska inte framkalla gikt (enligt vissa forskare)
Men allt är väl individuellt gissar jag
Citera
2020-09-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ok! Har du fått nån ny giktattack senaste åren när du gått på allopurinol?

Inget alls, mina fötter är som nya, förr tyckte jag att jag tappat all möjlighet att gå utan att det kändes konstigt och annorlunda.
Citera
2020-09-24, 19:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Då är det nog väldigt individuellt. Öl innehåller tydligen enormt med puriner så vart man än läser så är just öl det värsta (även lättöl) Vin däremot ska inte framkalla gikt (enligt vissa forskare)
Men allt är väl individuellt gissar jag
Sätt aldrig en vinsats. Kanske köpte jag ett dåligt märke, men det kommer aldrig ske igen. Den sjuka smärta jag vaknade upp med var inte nådig.
Citera
2020-09-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Sätt aldrig en vinsats. Kanske köpte jag ett dåligt märke, men det kommer aldrig ske igen. Den sjuka smärta jag vaknade upp med var inte nådig.
Du menar att du gjort vin själv, inte köpt på bolaget?
Jo tack, denna smärtan jag haft i flera dagar är det värsta jag upplevt. Tror fan inte att en bruten fot skulle göra mer ont än va detta gjorde de första dygnen..
Citera
2020-09-24, 20:02
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Du menar att du gjort vin själv, inte köpt på bolaget?
Jo tack, denna smärtan jag haft i flera dagar är det värsta jag upplevt. Tror fan inte att en bruten fot skulle göra mer ont än va detta gjorde de första dygnen..
Japp, det var mitt livs misstag. Gjorde vinet själv. Satan vad ont det gjorde.
Citera
2024-01-14, 00:50
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ni som lever med detta, hur lever ni? Kött? Öl? Vin? Vad kan ni äta och dricka liksom, utan att det blommar upp igen? Livet utan öl/kött/vin/räkor osv låter extremt sorgligt, det är ju allt det goda i mitt liv.. Men detta är min första attack, och läkaren tog inga prov, utan det var bara hem och ta Ipren/voltaren. Sen har jag själv läst om sjukdomen på olika internet sidor.
Jag är 41 år, om det har någon betydelse.
Tack för att ni vill dela med er, uppskattas!
Hur många attacker innan ni fick förebyggande medicin?

Voltaren, är det tablett eller gelform? Tror du gel funkar? Har eventuellt gikt och hade behövt nåt emot de.
Citera
2024-01-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Voltaren, är det tablett eller gelform? Tror du gel funkar? Har eventuellt gikt och hade behövt nåt emot de.
På mig hjälpte inget! Bara ändra livsstil iform av mat o dryck o gå ner lite i vikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in