2020-09-23, 13:21
Medlem
Diklofenak så fort du känner av symptom, rejäl dos i början typ 100mg var fjärde timme tills smärtan försvinner och inflammationen har lagt sig ,därefter en 25mg när smärtan gör sig påmind.
Jag blir frisk på detta och då det aldrig hinner bryta fullt ut så kan jag fortsätta och jobba som vanligt.Tyvärr så har ju jubelidioterna receptbelagt diklofenak så man blir ju tvungen att anlita sin lokala medicinman för att få tillgång till tabletterna.
PS, drick massvis,undvik öl, vanligt vin funkar för mig i alla fall.
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2020-09-23 kl. 13:24.
Citera
2020-09-23, 15:08
Medlem
Tack för svar! Tycker bara det borde släppa nu, inne på dag 8...
Tar Voltaren lite då o då, hjälper lite (i någon timme el två)
Har läst om gikt flera kvällar nu, och man blir fan knäckt av informationen.. Man ska aldrig mer dricka alkohol, äta kött, äta fisk, äta skaldjur, inte ens svamp!
Tydligen leva på vatten och grönsaker.. Så kan man fan inte leva. Allt det goda ska man alltså sluta med?
Citera
2020-09-23, 23:50
Medlem
Har haft några stycken giktanfall genom åren, en gång var jag mer eller mindre sängliggande i två veckor uppe i fjällen (Storlien) , ingen tillgång till läkare där och ingen diklofenak gick det att få tag i.
Försökte med maxdos av Ipren i 14 dagar samt att jag läst att bikarbonat var bra.
Tyvärr var bikarbonaten slut på Konsum i Storlien.

På väg hem till Stockholm fick jag tag i diklofenak och det blev mycket bättre jämfört med Ipren.

Fick några fler attacker under åren plus en hel del andra skumma problem med fötterna som jag tror
också berodde på gikten.

Finns nog inget värre här i livet än ett giktanfall, numera har jag ätit allopurinol 300 mg i cirka 10 år och ingen gikt och fötterna har blivit normala igen.
( mitt urat förra året låg på 382 umol/l , behandlingsmålet är tydligen < 360 umol/l men jag har klarat
mig utan attacker hittils )

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5475
Citera
2020-09-24, 01:27
Avslutad
för 2 år sedan fick jag skiten, fick kortisonspruta in i tåleden och en kostisonkur i 10 dagar och har ätit Allopurinol sedan dess, det kommer och går men det är ingen olidlig konstant smärta längre.. Gikt beror på urinsyra i leden.
Citera
2020-09-24, 17:55
Medlem
Ni som lever med detta, hur lever ni? Kött? Öl? Vin? Vad kan ni äta och dricka liksom, utan att det blommar upp igen? Livet utan öl/kött/vin/räkor osv låter extremt sorgligt, det är ju allt det goda i mitt liv.. Men detta är min första attack, och läkaren tog inga prov, utan det var bara hem och ta Ipren/voltaren. Sen har jag själv läst om sjukdomen på olika internet sidor.
Jag är 41 år, om det har någon betydelse.
Tack för att ni vill dela med er, uppskattas!
Hur många attacker innan ni fick förebyggande medicin?
Citera
2020-09-24, 18:14
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
Lånar tråden. Hej! Vaknade mitt i natten och hade svinont i vänster fot. Kunde knappt gå eller röra tårna. Ringde VC, och dom sa att det var gikt. Rådde mig att ta Ipren. Skulle återkomma om det hände igen. Nu har det gått 8 dagar, blivit lite bättre, men ont som fan främst på morgonen. Hur länge sitter skiten kvar? Har googlat ihjäl mig om detta, och provar dricka äppelcidervinäger. Fick ”anfallet” på natten efter 6 öl på kvällen. Har läst mkt att öl är skit, men hur är det med vin? Bombadera mig gärna med era erfarenheter av denna smärtsamma sjukdom.

Diklofenak lindrar på ca 30 minuter
Kortisontabletter lindrar på ca 6 timmar
Allt annat är ren skit. Alvedon och Ipren hjälper inte. Undvik öl helt och hållet - en 250 ml Corona kan aktivera ett allvarligt och smärtsamt anfall på under 4 timmar!
Citera
2020-09-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Diklofenak lindrar på ca 30 minuter
Kortisontabletter lindrar på ca 6 timmar
Allt annat är ren skit. Alvedon och Ipren hjälper inte. Undvik öl helt och hållet - en 250 ml Corona kan aktivera ett allvarligt och smärtsamt anfall på under 4 timmar!
Aj då, öl som är så gott! Har du nån koll om vin funkar? Läser på vissa sidor att all alkohol ska undvikas, medans det på andra står att öl ska undvikas, men vin framkallar inte gikt.. Vet du hur det funkar med kött? Kan liksom en vanlig burgare på MC Donalds framkalla skiten?
Citera
2020-09-24, 18:28
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
Aj då, öl som är så gott! Har du nån koll om vin funkar? Läser på vissa sidor att all alkohol ska undvikas, medans det på andra står att öl ska undvikas, men vin framkallar inte gikt.. Vet du hur det funkar med kött? Kan liksom en vanlig burgare på MC Donalds framkalla skiten?

Främst fläsk och inälvsmat som triggar.
Vin vet jag inte - dricker inte vin själv.
Citera
2020-09-24, 18:33
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Jag har oxå haft det väldigt oregelbundet (som tur e) 2012,14 och nu, vräker i mig värktabletter, värst på natten. Alltid försökt å dricka mkt vatten, men bra tips med vitamin C där. På mig sitter det i flera dagar värst första vändan 2012 då 5-6 dagar.

Normalt sett går den över av sig själv efter 5-6 dagar. Säg mig, var ölen god som du drack innan och hur mycket drack du?
Citera
2020-09-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Normalt sett går den över av sig själv efter 5-6 dagar. Säg mig, var ölen god som du drack innan och hur mycket drack du?
Om det är mig du menar, 6 öl på kvällen, sen kom skiten på natten..
Är inne på dag 9 nu. Fortfarande ont, men kan gå hyffsat normalt igen iaf..
Citera
2020-09-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffepirat
för 2 år sedan fick jag skiten, fick kortisonspruta in i tåleden och en kostisonkur i 10 dagar och har ätit Allopurinol sedan dess, det kommer och går men det är ingen olidlig konstant smärta längre.. Gikt beror på urinsyra i leden.
Hur lever du idag med mat och dryck? Kan du dricka och äta som vanligt?
Citera
2020-09-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Har haft några stycken giktanfall genom åren, en gång var jag mer eller mindre sängliggande i två veckor uppe i fjällen (Storlien) , ingen tillgång till läkare där och ingen diklofenak gick det att få tag i.
Försökte med maxdos av Ipren i 14 dagar samt att jag läst att bikarbonat var bra.
Tyvärr var bikarbonaten slut på Konsum i Storlien.

På väg hem till Stockholm fick jag tag i diklofenak och det blev mycket bättre jämfört med Ipren.

Fick några fler attacker under åren plus en hel del andra skumma problem med fötterna som jag tror
också berodde på gikten.

Finns nog inget värre här i livet än ett giktanfall, numera har jag ätit allopurinol 300 mg i cirka 10 år och ingen gikt och fötterna har blivit normala igen.
( mitt urat förra året låg på 382 umol/l , behandlingsmålet är tydligen < 360 umol/l men jag har klarat
mig utan attacker hittils )

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5475
Ja smärtan är inte att leka med. Dom 5 första nätterna kan man inte ens lägga täcket på foten när man ska sova!
Hur lever du idag? Tänker med sånt som skrivs, alkohol och kött och skaldjur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in