2020-09-24, 15:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Britterna planerar smitta folk med coronan för att speeda upp vaccintesterna.

In this case, volunteers would be inoculated with a potential vaccine before receiving a dose of SARS-CoV-2, the coronavirus that causes COVID-19, under controlled conditions, according to reports.

https://www.marketwatch.com/story/u-k-covid-19-trial-set-to-infect-people-with-virus-to-speed-up-vaccine-development-11600943806?mod=h ome-page

Det har ju tidigare ansetts som oetiskt med att utsätta någon för smitta men kanske är befogat i det här läget, världsekonomin får det nog svårt om det här ska fortsätta. Creds till dem som är frivilliga, en stor uppoffring.
Citera
2020-09-24, 15:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då var det stängt även för Norge!

FINLAND GJØR NORGE RØDT
Finland innfører karantene ved reiser til Norge som gjelder fra 28. september.

Finland skjerpet reisebestemmelsene for en rekke land i dag. Karantene gjelder ikke for reisende i grenseområder i nord, og heller ikke for arbeidsreiser, skriver regjeringen.

Märkligt med detta föredöme enligt ett gäng här
De stängde för Sverige igår så det var väl väntat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finns det information var smittan i Stockholm är värst nu? Är det i utsatta områden igen?

Tror att de släpps lokala rapporter på torsdagar. FHM eller regionen skulle jag gissa
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Vi har i Stockholmsregionen under den senaste veckan en 70% ökning av nya konstaterad fall. Detta beskriver vår statsepidemiolog Anders Tegnell som ” tyvärr en svag uppgång”.

Är det att skicka rätt signaler till den obildbara allmogen?
Citera
2020-09-24, 15:21
Medlem
sannes avatar
[quote=fabbe2|73026293]
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Någon som vet vilken rapport undersökning som ligger till grund för att FoHM nu säger att färre jobbar hemifrån nu i höst?

Denna kan ju inte vara vetenskaplig riktig att bedöma det?

https://www.arbetsmarknadsnytt.se/incoming/farre-svenskar-jobbar-hemifran-i-host_1148175.html[/QUOT
Som länken säger, mobiltrafik från Telia säger det. 100% vetenskapligt vet jag inte men mycket troligt att det stämmer.

Jag lite skeptisk till denna undersökning att folk arbetar mindre hemifrån när en del av artikeln säger såhär;

"– Det här är ju anonym och aggregerad statistik så vi kan ju inte såklart se i detalj om någon faktiskt sitter hemma eller är på kontoret, utan det vi kan se är de övergripande flödena, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys på Telia.

Teoretiskt skulle den utökade trafiken ha med universitetsstudenter att göra?

Informationen omfattar kommunerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Södertälje."
Senast redigerad av sanne 2020-09-24 kl. 15:25.
Citera
2020-09-24, 15:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Läget i Europa ser klart sämre ut. John Hopkins universitet i USA rapporterar en ökande trend för både Frankrike, Spanien och Storbritannien.
https://coronavirus.jhu.edu/data/new-cases

Hur ser det egentligen ut för Sverige..?
Skulle tro att kurvorna pekar neråt.

Iaf har Tegnell sagt så ända sedan i våras.
Citera
2020-09-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Tegnell om utvecklingen i Sverige: ”Går sakta men säkert åt fel håll”
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-fnyt#7Klwp3:~:text=Det%20g%C3%A5r%20sakta%20men%20 s%C3%A4kert %20%C3%A5t,delar%20av%20Europa%2C%20s%C3%A4ger%20A nders%20Tegnell.

Vilken placering har Sverige i Coronalandskampen..?
Sverige är på 7 plats i europa med mest döda/befolkning
https://i.imgur.com/OuVdDHa.png
Citera
2020-09-24, 15:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Finns det information var smittan i Stockholm är värst nu? Är det i utsatta områden igen?

Såhär rapporterar SVT i frågan. Står på region Stockholms sida också tror jag.

Citat:
Vilken stadsdel har den största smittspridningen nu?

Hej ,

vad jag kan se på FHM:s sida över spridningen i kommuner så är det Nacka kommun med totalt 16 fall, och stadsdelarna Enskede/Årsta-Vantör 18 fall, Hägersten-Liljeholmen 16 fall, Kungsholmen 12 fall, Norrmalm 11 fall, Skärholmen 18 fall, Östermalm 18 fall. Alla de här stadsdelarna och Nacka har 2 fall per 10.000 invånare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen
Citera
2020-09-24, 15:24
Medlem
Citat:
Verkar vara Norrmalms stadsdel och Vaxholms kommun enligt FHM karta om man räknar per 100 000 innevånare.
Senast redigerad av fabbe2 2020-09-24 kl. 15:31.
Citera
2020-09-24, 15:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Stora ökningar i Stockholm Västra götaland

Stockholm +130 förra torsdag +67
Västra götaland +136 förra torsdag +49
Var kommer dina stockholmssiffror från?

Jag trodde Stockholm bara rapporterar tis och fre.
Citera
2020-09-24, 15:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Tegnell är en naturkatastrof på 2 ben, han borde heta Teflon, då allt skit rinner av honom.

Att det var "omständigt" att sätta på sig skyddsutrustning, var ju dels orsaken till att några läkare strök med när dom slarvade. En del inom sjukvården verkar ha missat att en del skyddsöverdrag blir statiska trots löften om att vara antistatiska, vilket blir som en magnet för luftburna virus. Du kan ju testa med att sätta på dig skyddskläder hemma, gå omkring i 30 min, sen slipa färg med fint sandpapper med maskin och se hur du får stora ränder av färgdammet som "klistrar" sig fast mot dräkten. Tacka fan för att en del då avlider när dom får en dusch med några miljoner virus på sig när dom klär av sig, och många rum på sjukorna saknar korrekt undertryck i ventilationen pga "besparingsåtgärder".

Ännu sjukare är då åldringsvården. Bristerna där är kända sen 15-20 år tillbaka, personalen har stora hygienproblem, städarna med moppar inte bättre, sen används uteslutande usla ventilationssystem som är helt portade inom sjukvården, då åldringsvården numera är i privat regi där då kraven är mycket lägre på ventilationen. Här portar man då anhöriga men det är helt öppet för personalen att gå mellan avdelningar, och chefer som förbjuder munskydd när de anställda ville anstränga sig lite extra för att försöka få bukt med smittan, helt horribla åtaganden. Och när sen smitta var ett faktum skrev läkarna ut morfin till patienter man inte ens träffat, eller talat med, syrgas var en lyx som bara sjukhusen fick ha, nu har vi data att över 4000 av våra dödsoffer var inom åldringsvården där då våra ansvariga "inte såg det komma" trots att personalen gick både till fack, skyddsombud m.fl och till slut till pressen, som dock gick på myndigheternas sida.

Du får väl köpa dig en t-shirt med Teflon på, eftersom man la ner partiboken när DDR:s murar rasade...

Du behöver inte förklara för mig eftersom jag var en av dom som arbetade under denna tid, och till en början med undermåligt skydd. De saker du påpekar är exakt dom saker som vi personal stred kring. Dock inte Tegnells fel detta.
Citera
2020-09-24, 15:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Såhär rapporterar SVT i frågan. Står på region Stockholms sida också tror jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen
Jahapp, det var förväntat. Verkar vara de finare områdenas tur kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in