Citat:
Ursprungligen postat av
pogba
Överallt står det 70 grader på innertemperatur på fläskfilé.
Då blir den torr och äcklig, jag tar alltid ut min på runt 55 grader och låter den vila upp till 60. Förr i tiden var risken att man åt vildsvin vilket är en helt annan smittorisk.
Varför gillar folk torr mat? Hur gör ni?
Jag har en rätt där jag "kremerar" tunna skivor i stekpannan, och sen kokar den i såsen.
Det blir hur gott som helst, och faller kanske inte isär men emot att falla isär.(Fläskfilé flamenco, om du gör den så dubbla såsen, annars sitter du frustar över mer sås

)
70 grader så finns det fortfarande en del saftighet kvar i sin fläskfilé, och då tar man den vid ~67 grader och sen får den öka de sista själv.
Trikiner har vi inte testat på tamgrisen i Sverige på upp mot 40år tror jag det är nu, inte ens ett fall vad jag vet.
Vildsvin är en annan femma, köper man den i dagligvarubutiken, så ska den vara testad.
Köper man av en bonden, så är det inte alls lika säkert den är testad.
Så man får vara vaksam där.
Min fläskfilé blir väl annars runt 60 och om jag steker den hel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Risken för trikiner hos tamgris är försvinnande liten, som du säger. I vildsvinskött man äter också, eftersom allt vildsvinskött som skjuts och ska ätas i Sverige provas för trikiner.
Bakteriefamiljen Yersinia finns dock i fläsk, och för att dessa ska dö behöver du upp till runt 70 c, så helt dumt är det inte att få upp fläskfilén till runt de temperaturerna, även om det förstås inte alls är bra ur 'matlagningssynpunkt'.
Sen vet jag inte om det står 70 c "överallt", ex Scan säger att medium är 65 c och well done 68 c:
https://www.scan.se/kottguiden/djur/gris/flaskfile/?gclid=EAIaIQobChMIgafhnNmB7AIVBxd7Ch36HgtFEAAYASA AEgJm9PD_BwE
Men steker man en fläskfilé, så låter yersinia som en bakterie som bör dö där, då den verkar påminna om EHEC, fast med grisen så smittas det ifrån halsen istället, och som jag förstår det så jobbar man på att ta av grishuvudet på annat sätt och minska denna spridning.
Även skilja friska nyfödda kultingar ifrån de smittade vuxna djuren.
Rätt många fall per år dock, 5-800