2020-09-24, 13:25
Medlem
Överallt står det 70 grader på innertemperatur på fläskfile.

Då blir den torr och äcklig, jag tar alltid ut min på runt 55 grader och låter den vila upp till 60. Förr i tiden var risken att man åt vildsvin vilket är en helt annan smittorisk.

Varför gillar folk torr mat? Hur gör ni?
Citera
2020-09-24, 13:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba

Då blir den torr och äcklig, jag tar alltid ut min på runt 55 grader och låter den vila upp till 60. Förr i tiden var risken att man åt vildsvin vilket är en helt annan smittorisk.

Risken för trikiner hos tamgris är försvinnande liten, som du säger. I vildsvinskött man äter också, eftersom allt vildsvinskött som skjuts och ska ätas i Sverige provas för trikiner.

Bakteriefamiljen Yersinia finns dock i fläsk, och för att dessa ska dö behöver du upp till runt 70 c, så helt dumt är det inte att få upp fläskfilén till runt de temperaturerna, även om det förstås inte alls är bra ur 'matlagningssynpunkt'.

Sen vet jag inte om det står 70 c "överallt", ex Scan säger att medium är 65 c och well done 68 c: https://www.scan.se/kottguiden/djur/gris/flaskfile/?gclid=EAIaIQobChMIgafhnNmB7AIVBxd7Ch36HgtFEAAYASA AEgJm9PD_BwE
Citera
2020-09-24, 14:03
Medlem
mats_lindqvists avatar
Håller med TS, fläskkött ska inte tillagas för varmt, då blir det torrt och tråkigt. Precis genomstekt, inte mer. Min personliga favorit är hel kotlettrad, med ben stekt i ugn med salt och peppar. Butikerna gör misstaget att skära bort ben&fett och kallar det "fläsytterfilé", men då förstör man köttet anser jag, det blir mkt godare och saftigare att tillaga med ben&fett kvar...
Citera
2020-09-24, 14:07
Medlem
Silltunnas avatar
Skulle det kunna vara så att det är en smaksak hur man vill ha sitt fläsk tillagat?

Själv gillar jag det hårt stekt eller grillat, nästan så att det blir knaprigt.
Citera
2020-09-24, 14:11
Medlem
preppads avatar
Skulle aldrig få för mig att käka fläsk eller annat kött heller för den delen som inte är helt genomstekt. Inget jävla "rosa i mitten" på min tallrik tack! Och vaddå torrt? Det finns ju sås och goda röror att ha till, varför skulle det behöva vara torrt menar ni, för att man inte känner den metalliska blodsmaken längre?
Citera
2020-09-24, 14:25
Medlem
Hr.Rooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preppad
Skulle aldrig få för mig att käka fläsk eller annat kött heller för den delen som inte är helt genomstekt. Inget jävla "rosa i mitten" på min tallrik tack! Och vaddå torrt? Det finns ju sås och goda röror att ha till, varför skulle det behöva vara torrt menar ni, för att man inte känner den metalliska blodsmaken längre?
Att du tror att saftigt tillagat betyder blodsmak tyder på att du inte vet vad du pratar om. Du äter säkert bara flintastek, eller Denniskorv.

Har du FAKTISK blodsmak har du gjort helt åt helvete. Och fläsk ska fan inte vara rosa, idiot. 65°C är inte rosa.

Vill du ha riktigt torrt och äckligt kött kan du ju alltid micra köttet i tio minuter, då blir det inte rosa!
Citera
2020-09-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preppad

Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Roos
Att du tror att saftigt tillagat betyder blodsmak tyder på att du inte vet vad du pratar om. Du äter säkert bara flintastek, eller Denniskorv.

Har du FAKTISK blodsmak har du gjort helt åt helvete. Och fläsk ska fan inte vara rosa, idiot. 65°C är inte rosa.

Vill du ha riktigt torrt och äckligt kött kan du ju alltid micra köttet i tio minuter, då blir det inte rosa!

Fläsk kan dock mycket väl gynnas av en rosa nyans. Husmorsknepet är att trycka ihop en bit av köttet och om saften som rinner ut är rött kan du stoppa in det i ugnen igen. Kommer det ingen saft kan du slänga skiten.

Saften ska vara genomskinlig, och en rosa nyans är inga problem på fläsk.
Citera
2020-09-24, 16:11
Medlem
Sereenas avatar
Fläskkött ska vara precis så att det inte är rosa längre men fortfarande "mjukt".

För nötkött så gäller det att om köttbiten inte försöker käka upp salladen och råmar när du sticker gaffeln i den så är den överstekt. (Jag käkar hellre min nötbit blue än "well")
Citera
2020-09-24, 16:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Överallt står det 70 grader på innertemperatur på fläskfilé.

Jag har en rätt där jag "kremerar" tunna skivor i stekpannan, och sen kokar den i såsen.
Det blir hur gott som helst, och faller kanske inte isär men emot att falla isär.(Fläskfilé flamenco, om du gör den så dubbla såsen, annars sitter du frustar över mer sås )

70 grader så finns det fortfarande en del saftighet kvar i sin fläskfilé, och då tar man den vid ~67 grader och sen får den öka de sista själv.

Trikiner har vi inte testat på tamgrisen i Sverige på upp mot 40år tror jag det är nu, inte ens ett fall vad jag vet.
Vildsvin är en annan femma, köper man den i dagligvarubutiken, så ska den vara testad.
Köper man av en bonden, så är det inte alls lika säkert den är testad.
Så man får vara vaksam där.

Min fläskfilé blir väl annars runt 60 och om jag steker den hel.
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Risken för trikiner hos tamgris är försvinnande liten, som du säger. I vildsvinskött man äter också, eftersom allt vildsvinskött som skjuts och ska ätas i Sverige provas för trikiner.

Bakteriefamiljen Yersinia finns dock i fläsk, och för att dessa ska dö behöver du upp till runt 70 c, så helt dumt är det inte att få upp fläskfilén till runt de temperaturerna, även om det förstås inte alls är bra ur 'matlagningssynpunkt'.

Sen vet jag inte om det står 70 c "överallt", ex Scan säger att medium är 65 c och well done 68 c: https://www.scan.se/kottguiden/djur/gris/flaskfile/?gclid=EAIaIQobChMIgafhnNmB7AIVBxd7Ch36HgtFEAAYASA AEgJm9PD_BwE
Men steker man en fläskfilé, så låter yersinia som en bakterie som bör dö där, då den verkar påminna om EHEC, fast med grisen så smittas det ifrån halsen istället, och som jag förstår det så jobbar man på att ta av grishuvudet på annat sätt och minska denna spridning.
Även skilja friska nyfödda kultingar ifrån de smittade vuxna djuren.

Rätt många fall per år dock, 5-800
Citera
2020-09-24, 16:32
Avstängd
Citat:

Livsmedelverket avråder helt från att äta otillagat griskött. Orsaken till risken med otillagat griskött, är en bakterie som förekommer hos grisar, yersinia eneterocolitica. Grisarna kan ha bakterien i kroppen utan att själva bli sjuka.

Till skillnad från många andra bakterier förökar sig yersinia eneterocolitica bra i kylskåpstemperatur och kan även bli ett problem i produkter med längre hållbarhet. Den tål djupfrysning och kan överleva i frysta livsmedel under längre tid.

https://svensktkott.se/faq/ar-det-farligt-att-ata-otillagat-griskott-till-exempel-i-en-carpaccio/
Citera
2020-09-24, 16:35
Avstängd
Citat:
Fläsk kan dock mycket väl gynnas av en rosa nyans. Husmorsknepet är att trycka ihop en bit av köttet och om saften som rinner ut är rött kan du stoppa in det i ugnen igen. Kommer det ingen saft kan du slänga skiten.

Saften ska vara genomskinlig, och en rosa nyans är inga problem på fläsk.

Man kan inte bedöma hur tillagat kött är baserat på färgen, man måste mäta temperaturen

"The color of cooked ground beef can be quite variable. At 160 °F, a safely cooked patty may look brown, pink, or some variation of brown or pink."

https://www.fsis.usda.gov/wps/portal/fsis/topics/food-safety-education/get-answers/food-safety-fact-sheets/meat-preparation/color-of-cooked-ground-beef-as-it-relates-to-doneness#:~:text=At%20160%20%C2%B0F%2C%20a,and%20j uicy% 2C%20regardless%20of%20color.
Citera
2020-09-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man kan inte bedöma hur tillagat kött är baserat på färgen, man måste mäta temperaturen

"The color of cooked ground beef can be quite variable. At 160 °F, a safely cooked patty may look brown, pink, or some variation of brown or pink."

https://www.fsis.usda.gov/wps/portal/fsis/topics/food-safety-education/get-answers/food-safety-fact-sheets/meat-preparation/color-of-cooked-ground-beef-as-it-relates-to-doneness#:~:text=At%20160%20%C2%B0F%2C%20a,and%20j uicy% 2C%20regardless%20of%20color.

Självklart ska man ha en termometer, men berättade husmorsknepet då personen i fråga inte verkade ha en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in