2020-09-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Katter blir dock sjuka verkar det:

Respiratory disease in cats associated with human-to-cat transmission of SARS-CoV-2 in the UK

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.09.23.309948v1

En walesare som blev sjuk i Covid-19 redan i november i fjol (i Wuhan) hade en katt som dog av smittan. Detta har dock inte konstaterats via provtagning.
Citera
2020-09-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och min poäng är att det inte är antalet kontakter som är problemet utan vilka kontakter man har.

En person kan smitta en stor grupp personer bara för att denna person smittas och åker hem till andra (hemtjänst). Det ger låg smitta I genomsnitt men är ändå ett problem när det gäller flockimmunitet.

Flockimmunitet skyddar mot att ny smitta kommer in i samhället, men om det redan finns smitta i samhället så fungerar den inte alls lika bra.
Personen i ditt exempel är en typisk person med ett större antal sociala kontakter än snittet.

Flockimmunitet är inte ett skydd mot att människor ska smittas. Det är bara ett skydd mot att utbrott växer sig obegränsat stora.
Citera
2020-09-24, 13:20
Medlem
Löfven lättar inte på några restriktioner (exempelvis publik på idrott), snarare kommer de att skärpas.
Citera
2020-09-24, 13:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En walesare som blev sjuk i Covid-19 redan i november i fjol (i Wuhan) hade en katt som dog av smittan. Detta har dock inte konstaterats via provtagning.
Men här har man gjort det. Och man rekommenderar att i hushåll med katter att man även testar dem om smittan finns där. Framförallt för att få reda på mer om hur smittan sprids.
Citera
2020-09-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Pressträff med Löfvén på SVT 2. Kl 13:15
Även på SVT play.

Trumvirvel!

Han sa:

Citera
2020-09-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Personen i ditt exempel är en typisk person med ett större antal sociala kontakter än snittet.

Flockimmunitet är inte ett skydd mot att människor ska smittas. Det är bara ett skydd mot att utbrott växer sig obegränsat stora.
Och flockimmunitet leder till olika stora utbrott baserat på hur mycket smitta som finns när man når den. Har man många smittade så kommer gränsen för flockimmunitet att passeras kraftigt. Har man inga smittade så stannar ny smitta innan den spritt sig.

Rörande min exempelperson så handlar det inte om att den personen har många kontakter, det handlar om att den har kontakt med folk som har få kontakter. Det spelar alltså roll vilka kontakter man har för sannolikheten att föra smittan vidare
Citera
2020-09-24, 13:25
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag undrar om inte fåglar redan blitt smittade, det är första året på länge som jag knappt sett fåglar utanför mig..och man börjar ju undra varför?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag såg en enorm flock av kajor senast i morse, så DET tror jag inte är någon fara.
Citera
2020-09-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men här har man gjort det. Och man rekommenderar att i hushåll med katter att man även testar dem om smittan finns där. Framförallt för att få reda på mer om hur smittan sprids.

Jag tänkte mer på just det faktum att smittan var dödlig för katten (som var ung, under året gammal). Man verifierade aldrig att dödsorsaken var covid även om det var det som ägaren tror.
Citera
2020-09-24, 13:27
Medlem
Presskonferens om Corona. Stadsminister Stefan Löfven, Socialminister Lena Hallengren, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Vi måste hålla i! Det finns tecken på att vi börjar slappna av. Inomhusmiljö är en stor källa till smittspridning. Undvik fester i trånga lokaler. Undvik kollektivtrafik om det är möjligt. Följ rekommendationerna. Försök att jobba hemma mm.
Citera
2020-09-24, 13:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är förknippat med ARDS, som dödar över en miljon människor årligen (ej inräknat C19). Som i sin tur kan orsakas både av influensa och av bakteriell lunginflammation.

Inte för att ARDS har samma höga frekvens vid influensa som vid C19, men just saying.

OK, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hyaluronan finns i bindväven hos många organ och kan binda stora mängder vatten, vilket (om så sker) leder till att vävnaden blir svullen. Tydligen löper små barn en risk att halten hyaluronan är för hög.

Bindväv? Då låter det som, att dom som har fått det i lungorna, även har fått bindväv i lungorna... fibros alltså. Och det är ju verkligen inte bra. Undrar om de fick fibros av coronan, eller om coronan fann en bättre angreppspunkt i redan fibrösa lungor?
Citera
2020-09-24, 13:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finnarna kan i alla fall ändra sig när läget förändras. De gav ju ut en rapport innan där de inte rekommenderade munskydd. Tegnell har ofta hänvisat till den.

Jo, men nu har ju smittspridningen ökat, även i Finland, trots att de använt munskydd sedan i somras. Och nu vill man använda munskydd ännu mera, trots det tidigare misslyckandet

Nej, ingen ändring pga det förändrade läget, snarare ett exempel på dårskap: Man gör samma sak igen trots att det misslyckade förra gången.
Citera
2020-09-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Presskonferens om Corona. Stadsminister Stefan Löfven, Socialminister Lena Hallengren, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Vi måste hålla i! Det finns tecken på att vi börjar slappna av. Inomhusmiljö är en stor källa till smittspridning. Undvik fester i trånga lokaler. Undvik kollektivtrafik om det är möjligt. Följ rekommendationerna. Försök att jobba hemma mm.
Perfekt, precis rätt approach och skönt att det inte pratas om munblöjor, lockdowns, restriktionerna i hembesök och begränsningar i alkoholtillstånd (finns inga bevis att tidigare stängning ger någon effekt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in