Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, det hela är mycket märkligt, nästa som om han inte följer med alls i utvecklingen utan ivrigt fantiserar kring de resultat som kom tidigt i pandemin. Då man inte visste någonting i princip?
Knepig gubbe tycker jag.
Det jobbiga med dessa gubbar är att de inte har helt fel, jag förstår ungefär hur de tänker, men jag förstår inte hur de kommit fram till slutsatserna.
Norges Tegnell (Frode) förklarade bakgrunden rätt bra häromdagen då han antydde att FHM redan från början utgick från att smittan sprids som en influensa, vilket även de tänkte sig då deras planer var baserade på detta. De ändrade sig dock när de fick varningar från Kina rörande asymptomatisk smitta. Dessa tog aldrig FHM till sig. Tegnell säger ju dessutom i sitt sommarprat inte emot detta, utan han bekräftar det mer eller mindre. De hade redan färdiga planer som de följde, han ställde sig frågande till att alla andra länder övergav dessa.
Lägg sedan till detta Britton som via sina matematiska modeller glömmer bort att de som håller sig borta från smitta kan smitta varandra om de blir smittade, dvs han räknar på hur mycket folk rör sig i samhället och utifrån detta så räknar han ut en lägre siffra för flockimmunitet. Han glömmer dock bort att de som inte rör sig i samhället ändå kommer att umgås sinsemellan och det leder då till ytterligare utbrott. Dvs, man kan inte räkna på detta utan att de matematiska modellerna tar hänsyn till detta också. I praktiken leder det till att man ändå behöver samma nivå av flockimmunitet på ett ungefär som om man inte hade modellerat det alls utan räknat med ren statistisk sannolikhet.
Suck!