2020-09-24, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men kunde han inte kollat upp sådana saker själv först. Att låta viruset spridas i befolkningen är ytters riskabelt och om man skulle välja att göra det eller råda någon att göra det måste man ju räkna in alla aspekter först. Det här är så typiskt han, han har en fix idé som han vill att alla andra ska göra och han bryr sig inte om att sätta sig in i situationen först, för han är vadå, allvetande?
Den gubben gör mig mörkrädd.

Sedan är det höst vi har en lång vinter framför oss. Om man skulle vilja prova detta bör ju även hela folket acceptera det. Sedan kanske jag kan förstå om man börjar överväga sådana strategier kommande vår när riskgrupper är vaccinerade och om inget annat har fungerat. Då vi vet också att det snart kommer en sommar och att det då lugna ner sig igen om situationen skulle bli ohållbar. Nu i början av hösten utan vaccin är en sådan strategi ren galenskap.
Det framkommer också med all önskvärd tydlighet vad som var Sveriges strategi i början, eller hur?
Citera
2020-09-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Afterski skin kommer inte ens öppna.

Aktiviteterna för afterski kommer säkerligen hålla stängt i början på säsongen, det finns ingen anledning till att ens försöka öppna dessa just nu. Beroende på hur pandemin utvecklar sig så kan de säkert komma att öppna upp efter årsskiftet någon gång.

Skidanläggningarna kommer med all säkerhet att hålla öppet.
Citera
2020-09-24, 08:34
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, din historia låter otroligt osannolik. Jag killgissar att du bl.a. lider av mytonami.

Du kan "killgissa" hur mycket du vill. Hur en man ens kan använda ordet "killgissa" är rätt patetiskt. Skaffa dig lite balls.

Ja, narrativet följer väl inte FHM, media och platz. Det är ju en absolut sanning för dig och dina gelikar.

Du får tro vad du vill, mig kvittar det. Att tona ner covid-19 till harmlöst är oansvarigt och enligt mig är man en riktig idiot om man gör så.
Citera
2020-09-24, 08:35
Medlem
Klar flytande gele i lungorna på avlidna...jo jag tackar jag det låter ju väldigt trevligt.
Citera
2020-09-24, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Aktiviteterna för afterski kommer säkerligen hålla stängt i början på säsongen, det finns ingen anledning till att ens försöka öppna dessa just nu. Beroende på hur pandemin utvecklar sig så kan de säkert komma att öppna upp efter årsskiftet någon gång.

Skidanläggningarna kommer med all säkerhet att hålla öppet.

Med all säkerhet? Vad grundar du det på? Det styrs av hur kraftig virusspridningen blir framgent, det är inget idioterna på skistar styr över. För min del får dom gärna blöda lite pengar.
Citera
2020-09-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Med all säkerhet? Vad grundar du det på? Det styrs av hur kraftig virusspridningen blir framgent, det är inget idioterna på skistar styr över. För min del får dom gärna blöda lite pengar.

För att vi har mer vetskap om viruset än vad vi hade i våras. De stora utbrotten på skidorterna skedde inte i liftarna eller i backen, dessa skedde på afterski (inga stora utbrott ägde rum på anläggningarna i Sverige). Det finns ingen anledning till att hålla anläggningarna stängda, håll aktiviteterna för afterski stängda istället - Det är afterski som lockar folk.

Nu kan jag endast tala för Åre, men där var det inga som helst problem med köbildningar och allt där till efter att man hade fått tydliga vägledningar från FHM hur man skulle styra om verksamheten.
Senast redigerad av karlenn 2020-09-24 kl. 08:44.
Citera
2020-09-24, 08:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker tvärtom att mutationsteorin är ett otroligt halmstrå.

En mutation sker inte överallt på samma gång. Mutationen sker en gång, på en plats. Sen kan det ta flera år för mutationen att spridas, om det ens sker. En mutation sprids i regel bara lokalt, och spridningen sker definitivt inte till flera länder när Europa är nästan nedstängt.
.

Covid-19 har ett genomsnitt på 2 muteringar per månad under nuvarande processer..
Covid-19 är olik de andra virusen då det framförallt muterar i sin protein för att få bättre smittspridning.
Covid-19 har under mutationernas gång förbättrat sig, istället för att bli sämre.
Covid-19 var redan i december-19 helt anpassad att smitta mot människor, vilket rönt stor uppmärksamhet.
Citat:
On average, the coronavirus accumulates about two changes per month in its genome. Sequencing SARS-CoV-2 genomes helps researchers follow how the virus spreads. Most of the changes don’t affect how the virus behaves, but a few may change the disease’s transmissibility or severity.
https://www.sciencemag.org/news/2020/07/pandemic-virus-slowly-mutating-it-getting-more-dangerous

Tillägg: Minkfarmar i Danmark och Holland har redan drabbats av Covid-19, där det visat sig att viruset både kan smittas från människa till mink-men även tillbaka från mink till människa (man har redan avlivat tusentals minkar). Har vi nu otur kan alltså detta virus framöver mutera i sitt protein så att även andra djur typ fåglar kan börja bära smittan. Jänkarna (CDC). har redan givit ut varningar för hund och kattägare hur de ska agera med sina husdjur.

https://www.doherty.edu.au/news-events/news/wild-birds-are-neglected-hosts-for-coronaviruses
Senast redigerad av vinland 2020-09-24 kl. 09:12.
Citera
2020-09-24, 08:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det framkommer också med all önskvärd tydlighet vad som var Sveriges strategi i början, eller hur?
Vist gör det det. Men fick vi ta del av det, nej det fick vi inte, vi skulle vaggas in i en falsk trygghet som visserligen inte var så svår att genomskåda men dok lät sig många luras.
Men när det nu inte fungerade för Sverige och vi har enligt Astra Zeneca 6,7% som har antikroppar så borde väl ändå Giesecke börja överväga om han hade fel.

Det bisarraste av allt är att han verkar ha samma åsikter som han hade i början av pandemin då vi inte visste något om sjukdomen.
Citera
2020-09-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Givetvis sker mutationer olika i olika länder. Och andra vågen slår också olika i olika länder, på ett sätt som är svårt att förklara, är exempelvis en stor skillnand mellan Spanien och Italien. Belgien har många smittade, men knappt någon dödlighet, likaså Island. Och att det finns mutationer tror jag inte att någon expert ifrågasätter, syns överallt på nätet att man funnit ett gäng olika mutationer. Att mutationerna har lett till mindre dödlighet är väl inte helt bekräftat, men det mesta tyder på att dödligheten minskat med åtminstone några %.

En mutation blir mildare bara om det gynnar den i konkurrensen med andra varianter av viruset. Det tar väldigt många generationer av viruset för att detta skall märkas. Om vi antar en mutation som är 10% effektivare än de andra kommer alltså att "sprida sig 10% mer" än de andra varianterna, vilket innebär att den sakta men säkert undertrycker andra varianter.

Problemet med detta resonemang är att detta virus redan är extremt effektivt på att sprida sig asymptomatiskt. Möjligheten för en mildare version att sprida sig är därmed i huvudsak baserad på de som idag får symtom. En ny mutation kan sprida sig mycket effektivare också utan att vara mildare, exempelvis genom att den sprider sig ännu mer innan man får symtom (exempelvis att den blir rent luftburen).

Man misstänker att den andra mycket dödliga vågen av spanska sjukan berodde på att man i frontlinjerna på exempelvis västfronten skickade bort de sjukaste och behöll de som hade svagare symtom. De sjukaste fick därmed större möjlighet att smitta andra då dessa personer träffade fler människor, dvs att vara mycket sjuk var en fördel för ytterligare spridning.

Med detta sagt så är sannolikheten för att viruset redan blivit mildare rätt osannolik. Skillnaden mellan hur sjuka folk blir är mer beroende på personliga egenskaper än på virusets variationer.

Just detta viruset muterar dessutom rätt långsamt, vilket gör att det tar längre tid för det att optimera sig för omgivningen än exempelvis ett influensavirus. Därmed inte sagt att det inte kommer att göra det över tid.

Så för att summera upp det hela, hur milt viruset blir beror på hur stor sannolikhet den mutationen har till spridning och det tar många generationer (många smittade i rakt nedstigande led) innan detta slår igenom. Särskilt med det lilla resande vi har mellan olika länder just nu.
Citera
2020-09-24, 09:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Klar flytande gele i lungorna på avlidna...jo jag tackar jag det låter ju väldigt trevligt.

Denna gelé sägs vara Hyaluronan som förekommer i höga koncentrationer både i ledbrosk och ledvätska. Ett skadetillstånd uppstår om den lämnar leden via det lymfatiska systemet och bryts sedan ner i levern. När detta sker uppstår artrit. Vanligt hos hästar.
Citera
2020-09-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Covid-19 har ett genomsnitt på 2 muteringar per månad under nuvarande processer..
Covid-19 är olik de andra virusen då det framförallt muterar i sin protein för att få bättre smittspridning.
Covid-19 har under mutationernas gång förbättrat sig, istället för att bli sämre.
Covid-19 var redan i december-19 helt anpassad att smitta mot människor, vilket rönt stor uppmärksamhet.
https://www.sciencemag.org/news/2020/07/pandemic-virus-slowly-mutating-it-getting-more-dangerous
Ja, om viruset ändrar egenskaper på något sätt så ställer det om för högre smittsamhet. Eftersom virusets spridning i en miljö av världsomspännande restriktioner bara gynnas av en högre smittsamhet.

Sen ska man inte överdriva betydelsen av att det sprider sig bra i människa, eftersom den egenskapen inte behöver ha uppstått i närtid. Covid-19 kan i praktiken ha spridits till människa många gånger i världshistorien, innan världen var global, men då svultit ut sig självt. Viruset är kanske redan vant vid att leva i primater.

Dessutom delar vi otroligt mycket DNA även med myrkottar och kattdjur, så det är egentligen inte särskilt långsökt att viruset trivs i människa. Det är inte konstigare än att viruset kan smitta vitt skilda arter som myrkottar och kattdjur. De arterna är väl inte egentligen närmre släkt med varandra, än med människa.
Citera
2020-09-24, 09:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Förekommer det någonsin vid andra lungsjukdomar (flunsor, bakteriell lunginflammation, whatever...)?

Och hur hamnar det ens i lungorna..? Det är tydligen en gelé som normalt ska befinna sig i brosk och leder, för att agera som stötdämpare.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-24 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in