2020-09-23, 09:10
Medlem
Halloj!

Ni som har barn i förskolan, hur ofta vabbar ni?
Man har förstått att det är många förkylningar för barnen men hur ofta är ”normalt”?

Hur länge brukar ni vara hemma åt gången samt vem av er brukar vabba?

Blir en del vabbande på kort tid här och man blir lite uppgiven ibland då jobb blir lidande och man tycker synd om ungen som ska behöva vara hemma så mkt och vara sjuk.

Inte lättare heller med
Corona och direktiven.
Citera
2020-09-23, 09:44
Medlem
Hela förra veckan vabbades det, vi splitta där jag tog 60% av dagarna hemma. Denna vecka har jag varit hemma 100% men det är väl ganska naturligt då jag fångade upp ungarnas förkylning själv. Vanligtvis kan jag jobba hemifrån ex om jag end är sjuk men det är svårt nu då barnen är så små och kräver passning. Så svaret är väl att jag vabbar helst då jag tjänar mindre än sambon samt kan jobba hemifrån, detta funkar dock bara vid tillfällen då äldre dottern är sjuk då hon är självgående.

Ett tillägg, sedan corona har vi haft turen att hålla dom friska och endast varit hemma kanske 5ggr totalt på 3 förskolebarn. I början av förskoleåldern är dom ju annars sjuka var och varannan månad och första året på förskola kan resultera i vab varje månad.
Senast redigerad av Dedax 2020-09-23 kl. 09:48. Anledning: Tillägg
Citera
2020-09-23, 14:45
Medlem
Angerods avatar
Det är väldigt olika. I perioder blir det en del vab, absolut. Just nu hemma med vattkoppor vilket ju kan hålla i sig i veckor om man har otur
Alla barnen får lätt problem med luftvägarna men är i övrigt reletivt friska. Så det kan gå månader utan för att sen växla upp ordentligt med var och varannan vecka. Vi försöker vara duktiga med 48h regler osv så då drar det också ut på tiden ibland.
Finns väl inget som är normalt, vissa barn är sjuka oftare än andra. Mer mottagliga för infektioner, astma, eksem etc

Vi försöker dela 50/50 men det beror också på hur det ser ut på respektive jobb. Blir en del pussel ibland och ingen av oss kan jobba hemifrån. Men det är bara att gilla läget, vara glad över att man trots allt får pengar och veta att det blir bättre ju äldre de blir.
Citera
2020-09-23, 15:51
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Halloj!

Ni som har barn i förskolan, hur ofta vabbar ni?
Man har förstått att det är många förkylningar för barnen men hur ofta är ”normalt”?

Hur länge brukar ni vara hemma åt gången samt vem av er brukar vabba?

Blir en del vabbande på kort tid här och man blir lite uppgiven ibland då jobb blir lidande och man tycker synd om ungen som ska behöva vara hemma så mkt och vara sjuk.

Inte lättare heller med
Corona och direktiven.

Översättning av det fetade: "Tycker synd om mig själv som istället för jobb och pengar måste sitta hemma med sjuk unge och ha tråkigt"

Barnen lider nog inte av att vara hemma, som regel trivs de bara fint där.

VAB går i vågor hos oss. Vissa månader är det varje vecka nån dag här och där, en hel vecka osv. Sen är de inte sjuka på ett tag. Vi försöker splitta 50/50 men beror helt på arbetsbelastning.

När barnen blir större kan man utan svårighet jobba hemifrån om man har sånt jobb. DÅ blir kruxet mer om man ska låta dem spela tvspel hela dagen..
Citera
2020-09-23, 16:40
Moderator
Rassas avatar
Barnen började på förskolan andra veckan i augusti, nu efter semestern. Än så länge har det varit två omgångar VAB, första gången sista veckan i augusti och andra gången nu, den här veckan. Ganska normalt jämfört med tidigare år, ett par vändor på hösten när alla barnen träffas igen och byter baciller och virus med varandra. Sen har det i alla fall föregående år varit ganska VAB-fritt fram till Jul och sedan samma visa igen när dom börjar på förskolan efter jullovet.

Eller, när jag tänker efter, lite mindre VAB efter Jul jämfört med hur det är på hösten.

Vi brukar turas om att vabba, lite beroende på hur läget är på jobbet just då.
Citera
2020-09-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dedax
Hela förra veckan vabbades det, vi splitta där jag tog 60% av dagarna hemma. Denna vecka har jag varit hemma 100% men det är väl ganska naturligt då jag fångade upp ungarnas förkylning själv. Vanligtvis kan jag jobba hemifrån ex om jag end är sjuk men det är svårt nu då barnen är så små och kräver passning. Så svaret är väl att jag vabbar helst då jag tjänar mindre än sambon samt kan jobba hemifrån, detta funkar dock bara vid tillfällen då äldre dottern är sjuk då hon är självgående.

Ett tillägg, sedan corona har vi haft turen att hålla dom friska och endast varit hemma kanske 5ggr totalt på 3 förskolebarn. I början av förskoleåldern är dom ju annars sjuka var och varannan månad och första året på förskola kan resultera i vab varje månad.

Låter som du också vart hemma ett år dagar?
Vi börjar närma oss 10 arbetsdagar här.
Otroligt hur lång tid det kan ta. Speciellt med corona och restriktioner.
Citera
2020-09-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Översättning av det fetade: "Tycker synd om mig själv som istället för jobb och pengar måste sitta hemma med sjuk unge och ha tråkigt"

Barnen lider nog inte av att vara hemma, som regel trivs de bara fint där.

VAB går i vågor hos oss. Vissa månader är det varje vecka nån dag här och där, en hel vecka osv. Sen är de inte sjuka på ett tag. Vi försöker splitta 50/50 men beror helt på arbetsbelastning.

När barnen blir större kan man utan svårighet jobba hemifrån om man har sånt jobb. DÅ blir kruxet mer om man ska låta dem spela tvspel hela dagen..

Haha den fetade är lite spot on men samtidigt så är det lite segt att se ungen sjuk när man inte kan säga att det går över inte tillräckligt gammal än.
Citera
2020-09-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Barnen började på förskolan andra veckan i augusti, nu efter semestern. Än så länge har det varit två omgångar VAB, första gången sista veckan i augusti och andra gången nu, den här veckan. Ganska normalt jämfört med tidigare år, ett par vändor på hösten när alla barnen träffas igen och byter baciller och virus med varandra. Sen har det i alla fall föregående år varit ganska VAB-fritt fram till Jul och sedan samma visa igen när dom börjar på förskolan efter jullovet.

Eller, när jag tänker efter, lite mindre VAB efter Jul jämfört med hur det är på hösten.

Vi brukar turas om att vabba, lite beroende på hur läget är på jobbet just då.

Vad är er längsta vab? Vi började samma årstid.
Man undrar om det alltid är en unge som är sjuk på förskolan?
Citera
2020-09-24, 10:33
Bannlyst
i början var det väldigt mycket. Mer hemma än på dagis skulle jag säga. Är ensamstående också, så det gjorde ju att jag fick ta smällen själv.

Sedan, när ungen var 5-6 var det nästan aldrig, men då hade jag ju hjälp också så jag tänkte nog inte så mycket på det. Nu är hen 8 och är aldrig sjuk. Sist jag vabbade var för löss.
Citera
2020-09-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
i början var det väldigt mycket. Mer hemma än på dagis skulle jag säga. Är ensamstående också, så det gjorde ju att jag fick ta smällen själv.

Sedan, när ungen var 5-6 var det nästan aldrig, men då hade jag ju hjälp också så jag tänkte nog inte så mycket på det. Nu är hen 8 och är aldrig sjuk. Sist jag vabbade var för löss.

Wow verkligen hatten av till dig som har kört på som ensamstående.
Svider bra i både plånbok och psyke att vabba mkt.

2 veckor i stöten kanske inte är helt ovanligt då?
Citera
2020-09-25, 06:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad är er längsta vab? Vi började samma årstid.
Man undrar om det alltid är en unge som är sjuk på förskolan?

En par veckor är det längsta, det är ju så att dom ska vara hemma tills dom varit symptomfria i två dagar så det springer lätt iväg en hel vecka och blir dom sjuka efter varandra så är det två veckor som försvinner.
Citera
2020-09-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
En par veckor är det längsta, det är ju så att dom ska vara hemma tills dom varit symptomfria i två dagar så det springer lätt iväg en hel vecka och blir dom sjuka efter varandra så är det två veckor som försvinner.

Så är det ju.

Men man är ganska nyfiken på hur föräldrar överlag delar på vabben. Är det alltid den som tjänar mest som jobbar?

Och verkligen hatten av till ensamstående!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in