2020-09-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så som du beskriver Irland skadas nog de fattiga mer av upprepade lockdowns än av covid-19.

Irland låg på 1900 döda i mars, jämsides med Svithiod men gick då all in med en total lockdown, jag vet inte om den var Europas hårdaste men hård var den Leo Varadkar’s lockdown. Och effekt hade den.
Sedan kan man diskutera när en tung nedstängning börjar hota folkhälsan i sig, genom fattigdom etc etc.
Citera
2020-09-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller med om nästan allt du skriver, utom en sak. Jag är inte säker på att nedstängningarna kommer ses som något positivt i efterhand.

Länder kommer förstås försöka beskriva historien som att det var oundvikligt. Men sanningen är att allt tydde, då som nu, på att mörkertalet av smittade var helt enormt. Alla frågor om den här sjukdomen, varför så många länder får runt 600 döda/1M, varför dödligheten är så mycket lägre nu än i våras, m.m. förklaras av att många fler smittades i våras än man vill kännas vid.

Exakt vad domen kommer bli beror på hur utvecklingen blir, både när det gäller viruset, ekonomin och vårdskulden. I våras var dock viruset rätt allvarligt, med fall som Adam Alsing och även Boris Johnson. Idag har det sannolikt muterat, är fler och fler som säger det, bland annat en fransk professor och direktör för ett sjukhus i Marseille. Var en artikel om det på aftonbladet i eftermiddags, tyvärr hamnade den under betalvägg efter ett par timmar. Man har ju sista månaden läst om rätt många fotbollsspelare, idol-deltagare m.m. som blivit smittade. Känns som att om tio gånger fler varit smittade i våras jämfört med nu så borde "alla" varit smittade nu. Så jag håller det som mest troligt att varianten, eller rättare sagt varianterna, för det finns många, som finns nu är lindrigare än de som fanns i våras. Vilket kommuniceras ut alldeles för lite, och jag förstår verkligen inte syftet med att diskutera nya åtgärder, t.om. nya nedstäningar när viruset med största sannolikhet blivit lindrigare.
Citera
2020-09-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det enda dom behöver stänga från start är afterskin och kabin liftar kanske.

Mmm men tyvärr tror jag det blir som sist att det hålls öppet in i det sista och personer som ska jobba hemifrån flockas till skidorterna och medför oavsiktligt en ökad belastning på vården i den region dom befinner sig i.
Citera
2020-09-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Mmm men tyvärr tror jag det blir som sist att det hålls öppet in i det sista och personer som ska jobba hemifrån flockas till skidorterna och medför oavsiktligt en ökad belastning på vården i den region dom befinner sig i.

Vi har lärt oss tillräckligt mycket om det här viruset nu så skistar kommer klara av att undvika en sån situation helt.
Citera
2020-09-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack

Intressant artikel angående möjlig mutation. En smittsammare variant kan ju ha gått under radarn - under sommarens smekmånader.

Smittsammmare tror jag många mutationer är, och mindre dödliga.Den variant som kom från början var nästan värsta tänkbara, tillräckligt smittsam för att inte gå att bli av med, ens med strikta åtgärder, så dödlig är konsekvenserna skulle bli kraftiga att låta den löpa, och inte tillräckligt smittsam för att ordna något som liknar flockimmunitet inom överskådlig tid. Det vi har nu är förstås inte heller det roligaste, men mindre dödligt. Tyvärr agerar världens regeringar och statsepidemologer som att det fortfarande är lika dödligt som det var i våras.
Citera
2020-09-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
I Malmö är det balkan fest ter står endast bordsservering men ändå ser man folk dansande och packade som sardiner över varandra inget avstånd där inte!

Bra, då låter dem det numera muterade viruset sprida sig och brinna av.

I vart fall som motvikt mot alla regeringar som trots låg dödlighet planerar nya restriktioner. Egentligen tycker jag att viss försiktighet, som fortsatt hemmaarbete i viss mån, och begränsningar av folksamlingar på ett par tusen personer fortsatt är försvarbart. Men att nu, när viruset blivit snällare prata om restriktioner som inte förekommit tidigare är direkt bisarrt.
Citera
2020-09-23, 23:35
Medlem
Hur många här är fortsatt isolerade utan att träffa vänner fika gå på bio/bar osv? Och vad gör ni under vardagar samt helger isåfall?
Citera
2020-09-23, 23:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.dn.se/sverige/darfor-hanvisar-tegnell-till-ifragasatt-youtube-klipp/
Därför hänvisar Tegnell till ifrågasatt Youtube-klipp
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är en betalartikel. Kan du citera lite?
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej faktiskt inte den var öppen så jag läste den men stängde tydligen fönstret,

det får bli ur minnet: Tegnell hade noll koll på sin källkritik.

DN artikeln påpekade att han är starkt kritisk till andras artiklar.

Jag har kvar artikeln i ett öppet fönster. Här har jag valt ut några citat:
Därför hänvisar Tegnell till ifrågasatt Youtube-klipp
...
Anders Tegnell hänvisar i intervjun med Svenska Dagbladet till ett Youtubeklipp av den irländske debattören Ivor Cummins. Klippet handlar om en studie om 16 möjliga förklaringar till Sveriges höga coronadödlighet. Studiens slutsatser bygger i sin tur bland annat på Cummins egna grafer och tweets rörande svensk influensadödlighet.
...
Anders Tegnell säger att han är medveten om vem Cummins är.

Varför hänvisar du då till Ivor Cummins?

– Det handlar inte om honom som person. Eller om han har rätt eller fel. Utan min poäng var att när vi pratar om mortalitet så måste vi förstå att det är väldigt mycket som påverkar mortaliteten i ett land som inte är direkt kopplat till pandemin eller ännu mindre till de åtgärderna vi vidtar, säger Anders Tegnell och tillägger:

– Jag hänvisar faktiskt inte bara till honom utan hänvisar till en artikel som han hade pekat på.
...
– Han är inte forskare utan någon form av ingenjör, och har gjort sig ett namn genom att hoppa på alla former av alternativa förklaringsmodeller och konspirationer, och vara mot etablissemanget. ... Och så har han en tydlig agenda, och tjänar pengar på att sälja böcker, på Youtube-klipp och på att hålla föredrag, säger Daniel Berglind, forskare vid institutionen för Global Folkhälsa på Karolinska institutet.
...
Anders Tegnell, som tidigare har avfärdat rapporter där författarna inte har haft tillräckligt vetenskaplig grund, menar att studien i Youtubeklippet såg ut att vara publicerad av en vetenskaplig medicinsk tidskrift.

När DN undersöker huruvida studien blivit granskad av andra forskare inom samma ämne, även kallat för peer review, står det längst ned på studiens första sida att den inte har det.
...
– Den såg definitivt publicerad ut när jag läste den. Det brukar betyda när det gäller vetenskapliga tidskrifter att den är peer reviewed. Sedan kommer det alltid finnas åsikter om det som publiceras. Det publiceras väldigt mycket just nu med hög tveksamhet.
Citera
2020-09-23, 23:43
Medlem
Citat:
Hur många här är fortsatt isolerade utan att träffa vänner fika gå på bio/bar osv? Och vad gör ni under vardagar samt helger isåfall?

Jag tror att det bara är alarmister som eg sitter hemma..

Dom flesta jag känner lever som vanligt o skulle senare göra ännu fler saker om dom kunnat...
Citera
2020-09-23, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det enda dom behöver stänga från start är afterskin och kabin liftar kanske.

Afterski skin kommer inte ens öppna.
Citera
2020-09-23, 23:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vet jag inte vad du svarade på. Men det finns fler covidavdelningar än iva.

Jag svarade på påståendet att 5-10% av alla som insjukar i Covid-19 behöver intensivvård.
Citera
2020-09-23, 23:52
Medlem
Citat:

Tror knappt någon i tråden, och i synnerhet inte de som hårdast skrikit på lockdown, själva någonsin ändrat sitt liv särskilt mycket under pandemin. Denna tråd har handlat betydligt mer om politik än om virus, om än inlindat. Inte lika tydligt nu som tidigare, men den delen av tråden finns kvar, som en lika irriterande mantel som alla rubriker om nya nedstängningar trots att dödligheten inte är i närheten av vad den har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in