2020-09-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Det finns ett underbart läkemedel som AstraZeneca tillverkade som tar bort all förstoppning mot opiater. Problematiken för er som inte får receptbelagda mediciner kanske har svårt att få det utskrivet då.

Finns ett läkemedel som heter "Moventig" och det innehåller Naloxon vilket är det som man get mot överdosering men eftersom det är i tablett form påverkar det inte ruset. Svin dyrt läkemedel att få utskrivet. Du måste ha testat runt 4 olika andra läkemedel mot förstoppning innan en allmänläkare får skriva ut det subventionerat.

Jag som får giltliga recept dock har massvis av Moventig tabletter. Jag går på Oxycontin, testat Palexia Depot, Norspan plåster, Hydromorfon, Fentanyl plåster. Jag tar en Moventig tablett direkt när jag går upp på morgonen och förstoppningen försvinner direkt. Äter du frukost innan du tar tabletten måste du vänta 2,5 timme innan du kan ta tabletten.

Ett paket för 1 månads bruk kostar via apoteket 2500kr även fast det är subventionerat men dem har troligtvis fortfarande patent. Jag har kanske 200st tabletter av dem. Jag behöver dem inte längre då min kropp har blivit van vid opiater så jag skiter mer fan än vad gjorde innan. Så får ni receptbelagna OxyContin så be OM Moventig direkt. Laxeringsmedel fungerar inte för opiater stoppar tarmkanalen och då gör Laxeringsmedel ignenting men läkaren måste skriva ut sådana saker innan han har rätt att få skriva ut Moventig då det är såpass dyrt.

Bor någon i Göteborg så har jag recept som jag inte använder och dem har inte gått ut. I början när jag gick på Oxycontin så sket jag inte på 15 dagar. Fick Moventig och kunde gå på toa varje dag.

Targiniq = Oxycontin + Moventig(Naloxon)

Edit: Det finns ju Microlax för att få ut lite skit och det fungerar sådär men annars föreslår jag att ni köper klyx receptfritt på apoteken. Det är ett lavenemang. Jävla stor både. Du lägger dig på golvet böjer upp knäna och trycker i tuben i röven och pressar massvis så allt går in. Det är mot riktigt hårda förstoppningar, Microlax är rätt bra men är du enormt förstoppad behövs lavenemang och det är receptfritt. (Klyx heter det) Går att kombinera. Klyx är en stor vattenlösning så du sprutar in allt i röven och låter det ligga typ 30min och sen kan du ta typ 1-2 microlax också

Fan, den där medicinen låter ju som ett underverk för oss som använder opioider! Hittade den när jag satt och googlade efter lösningar, såg sen att den självklart var receptbelagd, samt svindyr. :/ Verkar även finnas ett par andra sorter som fungerar liknande, minns inte vad dom hette nu dock.
Citera
2020-09-18, 18:22
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Tänkte höra lite här, någon som får sub via LARO kanske kan svara på detta.

Har sista tiden fått problem att tömma tarmen helt. Kan gå på toa varje morgon innan första dosen, men ibland kan även det vara ett problem. Har testat med fibrer och allt sånt, kost osv, men inget verkar hjälpa. :/ Detta börjar bli väldigt jobbigt, speciellt när man har jobb att sköta osv.

Läste lite om att dom som får opioider utskrivet under längre tid, samt under palliativ vård, helst ska ha någon form av laxermedel för att förhindra konstant förstoppning. Någon här som använder något sånt dagligen, eller regelbundet, och fungerar det bra? Är lite orolig att det inte ska hjälpa, och istället leda till enorma magkramper istället.

Såg även att det finns ett läkemedel som heter Moventig (https://www.fass.se/LIF/product?user...20131008000076) som är till för just förstoppning pga opioider. Men den är ju såklart receptbelagd. Och få den utskriven när man inte har nån opi på recept verkar väl rejält suspekt :P

Så får väl testa nån form av laxermedel då kanske. Tänkte börja med Microlax i så fall, för att tömma ändtarmen. Se om det gör någon skillnad. Sen finns det ju Cilaxoral (Natriumpikosulfat) som visst kan fungera. Eftersom jag inte har HELT stopp i systemet, utan kan gå på toa dagligen, men känner att jag inte "får ur mig allt" så att säga. Så kanske det kan hjälpa. Recepfritt också.

Någon som har/haft samma problem, och hittat något som fungerar?

mvh
EUO

Movicol/Moxalole är relativt enkelt att få utskrivet vid förstoppning och används ofta just för det ändamålet.
Citera
2020-09-19, 02:17
Medlem
EastClintfoods avatar
Nu blir det måhända lite offtopic, finns det pengar i att sälja omnilax och cilaxoral?

Fick flera såna utskrivet efter att legat på sjukhuset och fått en massa opiater i en där man bland annat inte kunde skita i över en vecka.. Finner det kul så här efter

Har inte behövt ta sånt så förblev de oöppnade. Jag hade helt enkelt valt den vägen att härda ut med lite smärta, ta en oxy vid behov. Så som man blivit uppfostrad till, man ska tåla lite smärta och mer därtill.

Edit:

Min farfar som blev nästan 100 år, sa.. När man inte skitit på ett tag, så äre skönare än sex
Senast redigerad av EastClintfood 2020-09-19 kl. 02:34.
Citera
2020-09-19, 07:57
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nu blir det måhända lite offtopic, finns det pengar i att sälja omnilax och cilaxoral?

Fick flera såna utskrivet efter att legat på sjukhuset och fått en massa opiater i en där man bland annat inte kunde skita i över en vecka.. Finner det kul så här efter

Har inte behövt ta sånt så förblev de oöppnade. Jag hade helt enkelt valt den vägen att härda ut med lite smärta, ta en oxy vid behov. Så som man blivit uppfostrad till, man ska tåla lite smärta och mer därtill.

Edit:

Min farfar som blev nästan 100 år, sa.. När man inte skitit på ett tag, så äre skönare än sex

Nu är jag en av dom få som faktiskt fått en bra mage av att gå på mina piller ist för tvärtom som det tydligen ”ska vara”, men visst har jag sett laxeringsmedel efterfrågas fast inte i detta forumet såklart..😅

Dock är det sällsynt.
Men att döma av skräckhistorierna i denna 🧵 så finns det säkert nån som är intresserad av det.
Får ont i magen bara av att läsa här..🤭
Citera
2020-09-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nu är jag en av dom få som faktiskt fått en bra mage av att gå på mina piller ist för tvärtom som det tydligen ”ska vara”, men visst har jag sett laxeringsmedel efterfrågas fast inte i detta forumet såklart..😅

Dock är det sällsynt.
Men att döma av skräckhistorierna i denna 🧵 så finns det säkert nån som är intresserad av det.
Får ont i magen bara av att läsa här..🤭

Haha. Dom är så pass billiga så man kan lika gärna köpa en årsförbrukning direkt på apoteket :P Men, den där som är just mot opioidförstoppning, den hade jag gärna fått tag på ett gäng av.

Mmm, i början så fick även jag bättre mage av opis, men det slutade för några år sen :/

Det fungerade bra iaf, lite ont i magen nu så här efter, men men.
Citera
2020-09-23, 23:29
Medlem
STABILO99s avatar
Har fått problem med att förstoppningen som jag tryckte ut orsakade en rivskada på slemhinnan i rekutm, så varje gång jag skiter numera så blöder det rätt så mycket...
Citera
2020-10-07, 18:31
Medlem
.a6thmfsins avatar
tips: äta 2 paket starka nudlar + starkaste kryddjäveln du hittar, en burk bentso + flaska sprit helst vitryssare in om laktos och ett stop svart kaffe(spara inte på kaffet) sen några bänklyft och squats så är det klappat och klart. men förvänta dig dock lite blod, svett och tårar.
eller va vaken nått dygn på ordentligt tjack (spara inte på tjacket heller)
Citera
2020-10-07, 21:02
Medlem
yournotlikemes avatar
Microlax.
Citera
2020-10-08, 13:31
Moderator
Kraftkarls avatar
Movicol mot förstoppning.
Citera
2022-01-10, 20:48
Medlem
zuttkickarens avatar
Magproblem efter tre dagar tram

Tog 300-400mg tre dagar på raken blev det till röka. Tog senast i lördags och sitter fortfarande med uppblåst mage mm. Känner mig hungrig trots att jag äter och massa skumma grejer. Också deprimerad. Röker hasch för att det ska bli bättre.

Fuckar tram magen eller varför känns det såhär?
Citera
2022-01-10, 21:20
Medlem
scheelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttkickaren
Tog 300-400mg tre dagar på raken blev det till röka. Tog senast i lördags och sitter fortfarande med uppblåst mage mm. Känner mig hungrig trots att jag äter och massa skumma grejer. Också deprimerad. Röker hasch för att det ska bli bättre.

Fuckar tram magen eller varför känns det såhär?
Ja, det fuckar magen. Det gör alla opioider/opiater.

Har du inte ens läst på vad det är du stoppar i dig? Det borde du annars göra.
Citera
2022-01-10, 21:47
Medlem
Ett helt rör c-vitamin brustabletter eller magnesium, kan sätta fart på en riktig opiattarm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in