Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-24, 19:12
Medlem
Har en stor gammal pjäs, ryker och väsnas...sjukt manlig, alla bör ha en fräs !
Citera
2018-06-24, 19:38
Medlem
Tvonds avatar
Jag hade jordfräs så länge jag hade potatisland på 20x4 meter. Numera finns varken potatisland eller jordfräs på fastigheten.
Citera
2018-06-24, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Jag hade jordfräs så länge jag hade potatisland på 20x4 meter. Numera finns varken potatisland eller jordfräs på fastigheten.

Precis så. Jordfräsar har man till potatisland o.d. Ej gräsmattor.
Citera
2020-09-23, 21:50
Medlem
SlagenSvensks avatar
Min kompis har en villa med stor tomt. Vildvuxen gräsmatta och en massa buskar, ca 2500m2.
Vi pratade över några glas och kom in på trädgårdar. Han vill stensätta precis runtom hus för gång och uteplats, han vill ha en liten gräsmatta, alla buskar vill han ta ned tills han vet vad som skall göras.
Klippt gräsmattor har jag men att ändra på hela tomter har jag inte så mycket erfarenhet utav. Jag drog till att han kunde ha hallon- och vinbärsbuskar längs med tomtgränsen, bär är alltid fint.

Hur som helst krävs en massa jobb att få ordning på trädgården. Det skall kapas, grävas mm. Det kostar en slant att låta en firma göra det så vi kollade på kombimaskiner med jordfräs, gräsklippare. Kombimaskiner kostar en del men med eget arbete bör man kunna göra det mesta själv och på så sätt betalat maskinen.

Är det någon har erfarenheter av jordfräsar som man kan koppla på andra verktyg? Använder det som det vara tänkt eller?

/SS
Citera
2020-09-23, 21:51
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Är det nödvändigt till min villaträdgård? Eller är det överkurs? Min sambo vill väldigt gärna ha en extremt fin gräsmatta!

senast jag kolla så är jordfräs fel verktyg för en fin gräsmatta
Citera
2020-09-23, 22:48
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
senast jag kolla så är jordfräs fel verktyg för en fin gräsmatta

Tack för din input, har du använt jordfräs till trädgården? I så fall är jag intresserad av att höra.

När polaren o jag kollade priser på kombimaskiner kostade de +10000kr, med några verktyg (jordfräs, gräsklippare) blir det lätt mer än 30 papp. Nu vet jag inte vad en total omställning av en större trädgård kostar, det bör vara mer en 30000 kr. Med några helgers arbete och en kombimaskin borde det gå jämnt upp.
Och ja, polaren behöver röra på sig, om det är ett argument att till.

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2020-09-23 kl. 23:22. Anledning: lägga till
Citera
2020-09-24, 09:04
Medlem
Det blir väl billigare att hyra dom maskinerna som behövs för att göra om trädgården. Att själv köpa en jordfräs är väl mer för folk som odlar nåt där den används varje år. Lite som gräsklippare, den är ju lämpligare att äga än att hyra då den används ofta.
Citera
2020-09-24, 22:56
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det blir väl billigare att hyra dom maskinerna som behövs för att göra om trädgården. Att själv köpa en jordfräs är väl mer för folk som odlar nåt där den används varje år. Lite som gräsklippare, den är ju lämpligare att äga än att hyra då den används ofta.

Du har givetvis rätt, det är mycket pengar att slänga ut om jordfräsen bara används nån gång. Blir det bara en liten gräsmatta kvar kanske det fungerar med en handdriven gräsklippare eller en med sladd.
I vilket fall som helst kan buskarna skäras ner, nu är det mest djungel. Fysisskt arbete är inte fel.

/SS
Citera
2020-09-25, 01:29
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Du har givetvis rätt, det är mycket pengar att slänga ut om jordfräsen bara används nån gång. Blir det bara en liten gräsmatta kvar kanske det fungerar med en handdriven gräsklippare eller en med sladd.
I vilket fall som helst kan buskarna skäras ner, nu är det mest djungel. Fysisskt arbete är inte fel.

/SS

Lämpligast är att hyra in en liten grävmaskin, buskar kan vara ett genuint helvete att få väck alla stubbar/stumpar och framförallt rötterna från dem - blir en helvetes massa spadande att göra det för hand. Med en maskin så gräver du upp hela skiten i ett nafs och/eller rycker upp dem med rötter och allt.
Och sedan skall hålen fyllas med jord igen. Ett antal skottkärror jord.

Likaså skall det grävas för att få det jämnt och plant för att få i plattorna. Det blir många kubikmeter jord som skall flyttas och det är inget snabbt eller roligt jobb att göra för hand. Med en mindre grävmaskin är det gjort på en pissekvart.
Tänk på att sedan skall det i fyllnadsmaterial under plattorna - lägger du dem direkt i jorden kommer det se helt käpp-fördjävligt ut efter något år. Och det blir ett par kubik fyllnadsmaterial att dra för hand i skottkärror. Som skall fyllas för hand.

Angående jordfräs så är det bara att dra några varv med tandskopan på grävaren - så är det avklarat.
Citera
2020-09-25, 18:09
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Lämpligast är att hyra in en liten grävmaskin, buskar kan vara ett genuint helvete att få väck alla stubbar/stumpar och framförallt rötterna från dem - blir en helvetes massa spadande att göra det för hand. Med en maskin så gräver du upp hela skiten i ett nafs och/eller rycker upp dem med rötter och allt.
Och sedan skall hålen fyllas med jord igen. Ett antal skottkärror jord.

Likaså skall det grävas för att få det jämnt och plant för att få i plattorna. Det blir många kubikmeter jord som skall flyttas och det är inget snabbt eller roligt jobb att göra för hand. Med en mindre grävmaskin är det gjort på en pissekvart.
Tänk på att sedan skall det i fyllnadsmaterial under plattorna - lägger du dem direkt i jorden kommer det se helt käpp-fördjävligt ut efter något år. Och det blir ett par kubik fyllnadsmaterial att dra för hand i skottkärror. Som skall fyllas för hand.

Angående jordfräs så är det bara att dra några varv med tandskopan på grävaren - så är det avklarat.

Bra tankar! Det är ett hästjobb fast det går att ta en bit i taget. Det blir lass med buskar till miljöstationen. Visst skulle det vara roligt att ta någon helg med gänget och röja, grilla lite när dagen är slut, det är som ni säger mycket jobb.
Polaren kan anlita en firma för vissa delar och göra en del själv, då blir det mer hanterbart.

Ha, ha, jag som såg några drängar i trädgården framför mig.

/SS
Citera
2020-09-27, 03:17
Medlem
pantywankers avatar
Nej. Har en väldigt liten men använder den nästan inte alls.
Är en utan hjul som driver knivarna bara när man gasar.
Citera
2020-09-28, 10:09
Medlem
Ambelains avatar
Det finns flera goda anledningar till att äga jordfräs faktiskt.
Och det handlar inte bara om att den är bra att ha om man vill fräsa i jorden.
Utan det främsta argumentet handlar ju om den status man, som jordfräsägare, omedelbart kommer att få i grannskapet.
Inte mycket kommer att ge dig lika stor respekt och beundran som att äga jordfräs.
Karlarna kommer vilja vara din vän, och damerna kommer att vilja bjuda dig på te när deras äkta män är på jobbet.

Så, en jordfräs är ett säkert kort.
Särskilt om man är nyinflyttad.

Annat som är bra att ha, också, är bla följande:

- Slagborrmaskin

- Cirkelsåg
(bärbar såklart ... klår alltid den allmänna motorsågen i beundran).

- Skärbrännare

- Åkgräsklippare

- Spikpistol

---

Jag menar, det säger väl sig självt hur reaktionerna blir när det blir dags för vårstädning av trädgården, och grannarna plockar fram sina grepar och andra pinaler.
Och du drar igång din Jordfräs, med ett snabbt och myndigt drag i snöret.
Det öronbedövande vrålet kommer omedelbart få grannmännen att slakna i byxorna och gå tillbaka och gömma sig i redskapsboden, medans deras hustrur står kvar och tittar trånande efter dig.

Behöver de hjälp med att rensa ogräset nångång ?
Du kommer snabbt över med din jordfräs.

Har grannfrun låst sig ute?
Du kommer snabbt med din bärbara Cirkelsåg och hjälper damen i nöd.

Och när regnet står som spön i backen, och grannen tvingas slita med den miljöriktiga gammeldags handdragna gräsklipparen ... då är det du som sitter torrt och tryggt högt uppflugen i din åkgräsklippare med vattentät och uppvärmd förarhytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in