Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Trams, det påståendet gäller i princip alla sjukdomar. Covid är i princip helt ofarligt för 99% av jordens befolkning, alla panikåtgärder kommer att sluta i fullständig katastrof med miljoner döda i eftersvallet. Finns ingen rim och reson, jävla dårar styr världen. Finns tydligen bara sunt förnuft i en människa och det är Anders Tegnell. En ynnest att i dagsläget få bo i Sverige, och tro mig, jag har i jobbet varit i 16 länder sedan i mars.
Jo, men låt oss säga att covid 19 är helt ofarligt för 75 procent av befolkningen. Det innebär ändå att 2,8 miljoner människor i Sverige riskerar att behöva hjälp av sjukvården/omsorgen om de skulle insjukna i covid-19.
Jag har absolut inte någon hysterisk panikångest för covid-19. Jag har ju själv legat sjuk i infektionen och klarat mig bra, trots ett BMI på över 30. Jag känner så väl exempel ifrånfall som varit en hårsmån från att bli lagd i respirator, asymtomatiska, samt folk som behövs syrgashjälp, eller klarat sig fint som jag gjorde. Jag ringde inte ens 1177, (i slutet av april så var man tvungen att läggas in på sjukhus för att kunna bli PCR testad), varför skulle jag göra det, jag hade ju inga andningsbesvär?
Men jag instämmer att den svenska linjen, i stort är balanserad, även om jag inte håller med Folkhälsomyndigheten i allt.
Möjligtvis kunde man agerat mer proaktivt i februari för att i alla fall fördröja när samhällsspridningen började.
Jag tror på bara hälften så stor andel immuniserade i Sverige som Folkhälsomyndigheten brukar skatta det till, (även om man undan för undan är allt mer försiktig med det.
Jag tror att smittan är ganska trög, förutom för superspridare. Man borde göra allt för att ta reda på vilka mekanismer som verkar här, så att denna grupp potentiella superspridare kan identifieras, varnas och speciella rekommendationer och restriktioner kan riktas emot det som ger bästa möjliga effekt. T.ex att, de då, som grupp, identifierade superspridarna skall agera som 70 plusarna får göra nu.