2020-09-23, 21:00
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Scrollade ner och såg Johanna Frändens inlägg!
Vad i Helvete är det för fel på folk??
Hur i självaste satan kan man skriva något sådant?
Det är precis lika illa som Sverigehatarna här i tråden, fast med en annan ståndpunkt.
Det är Johanna vi pratar om, man är inte förvånad.
Citera
2020-09-23, 21:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men Gud hjälpe mig. Förstår du inte att vi hela tiden vetat att smittan kommer att öka i ’stängda’ länder
Du får nog tala för dig själv. Det är verkligen inte alla som haft den insikten. Jag kan förresten inte minnas att jag sett dig i tråden tidigare.
Citera
2020-09-23, 21:01
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har nog inte förärats särskilt mycket sedan sommarens låga smittspridning. När nu viruset blir mer smittsamt så blir förstås T-banan och övrig kollektivtrafik ett bekymmer.

Nu gissar jag bara efter något jag hörde på någon vetenskapskanal.

Att om man redan har andra förkylningsvirus, så är det lättare för covid19 att smitta, och därför ökar antalet smittade av covid19 på säsongen för förkylningar.

Någon som vet?
Citera
2020-09-23, 21:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Oj en alarmist till..

Kryllar ju av er härinne...

Ja de flesta i tråden är nog "alarmister" om det innebär att man anser att Sverige ska vara mer försiktiga. Men det där är ju olika ...
Citera
2020-09-23, 21:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag bara älskar när någon tror på icke fullständiga kurvor som kommer att fyllas på. Det är skrattretande om något. Men vist du trodde kanske på Tegnell när han sa 60 om dagen också? Tyvärr är jag inte så lättlurad. Det tar minst tre veckor innan dagarna blir någorlunda fullständiga. I bland är eftersläpningarna så stora som över en månad. Kom du ihåg när vi uppdagade eftersläpningarna. Det var ju TT som sa att det troligen dött dubbelt så många, var det 4 april eller något sådant och Tegnell svarade att det handlade om ett 10-tal hit eller ditt. Det visade sig ju senare att det nästan var så stora som dubbelt så många. Men vist titta på våra myndigheters kurvor som äger den förmågan att alltid slutta neråt, det är trevligare att se på om inget annat.

Just precis, det var 95 döda inte 60 som Tegnell påstod.
Citera
2020-09-23, 21:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om världen hade vetat att man kunde göra som Sverige, och bara sett dödstal motsvarande ett par normala influensasäsonger, så hade ingen stängt ner.
Denna typ av inlägg är ju så otroligt svåra att förstå.
Du vet att sjukvården i princip kollapsade i Italien och Spanien?!
Ändå kläcker du ur dig att de borde ha gjort som oss och skippat detta med nedstängning...
Citera
2020-09-23, 21:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej Sverige var bedst i verden til at holde svage borgere væk fra sygehusene og intensivvård.

Ingen andre lande havde rekommandationer som tillod udelukkelse af patienter over 80 år elle over 70 år med en eller flere kroniske sygdomme.

Dette er forklaringen på den lavere alder på IVA patienter i Sverige og den lavere dødelighed på de indlagte.
Precis så är det.
Citera
2020-09-23, 21:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu gissar jag bara efter något jag hörde på någon vetenskapskanal.

Att om man redan har andra förkylningsvirus, så är det lättare för covid19 att smitta, och därför ökar antalet smittade av covid19 på säsongen för förkylningar.

Någon som vet?

Det låter ju fullt möjligt, men även motsatsen har hävdats. Att vårt immunsystem då kulle ”vara på tå” då och en kortare tid efter en förkylning. Så, ja …
Citera
2020-09-23, 21:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Till skillnad från många skribenter här, så har jag ganska så högt förtroende för Tegnell. Självklart fanns det brister, särskilt i början, men nu är FHM en större grupp än Tegnell. Ogillar fixeringen vid honom.

Har du arbetat i skyddsutrustning någon gång? Vet du hur omständigt det är att ta på sig den på rätt sätt? Även ett simpelt munskydd måste hanteras på rätt sätt. Så ja, det kan vara en falsk trygghet för många människor.
När det gäller fixeringen på Tegnell tror jag han har mycket själv att skylla. Han har liksom bäddat för det. Att vara med i en talkshow mitt i pandemin och tala ut i tidningarna om att hans mamma dog när han var ung är liksom lite osmakligt. Liksom att sia så mycket om framtiden när den är ovis och så ofta få fel. Kom du inte ihåg när hans semester var slut. Det gick inte många dagar fören han var topp nyheter både i Norge och i Sverige efter ha uttryckt förhoppningar att Sverige skulle klara sig bättre en Norge till hösten Det är ok att hoppas att sitt land ska klara sig bra men var han tvungen att blanda in Norge. Det hade väl räckt om ha sa att han hade förhoppningar att Sverige skulle klar sig bättre en andra länder till hösten. Tegnell är helt klart ett kapitel för sig. Men det är klart han är inte hela FoHM även om jag tror att hans ord där väger tungt.

Nej jag har aldrig arbetat i den slags skyddsutrustning och på det sättet man gör inom sjukvården i dessa situationer. Jag har arbetat med giftiga ämnen och då är man också försiktig. Kläderna får inte tas av utanför det speciella rum och plastas in där för att sedan rengöras säkert. Och gasmask naturligtvis. Men som miljöfanatiker som jag är vill jag helst arbeta med naturliga och inte giftiga material. Sedan har jag liksom de flesta någon gång slipat något och då använder man ju skydd.

Jag såg en film gjord för vanligt folk nu som visade hur man tog av och på ett munskydd säkert. Kan tänka mig alla över 10 år och någorlunda intelligens ganska snabbt kan lära sig det. Med tanke att de flesta kan lära sig köra bil borde man ju rimligtvis anta att de flesta kan lära sig ta av och på ett munskydd.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har nog inte förärats särskilt mycket sedan sommarens låga smittspridning. När nu viruset blir mer smittsamt så blir förstås T-banan och övrig kollektivtrafik ett bekymmer.

Jag menade inte att befolkningstätheten har förändrats sedan sommaren.

Menade att det är naturligt att det fart fart i Stockholm först eftersom befolkningstätheten är störst där (förutom Sundbyberg).

Snart blir det Solnas, Malmös och Lidingös (o)tur.

Vårens härjningar var långt ifrån tillräckliga för att ha skapat någon meningsfull immunitet i befolkningen. Alldeles för många som är mottagliga för smittan även i höst.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
https://www.dn.se/sverige/darfor-hanvisar-tegnell-till-ifragasatt-youtube-klipp/
Därför hänvisar Tegnell till ifrågasatt Youtube-klipp
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om världen hade vetat att man kunde göra som Sverige, och bara sett dödstal motsvarande ett par normala influensasäsonger, så hade ingen stängt ner.

Med facit i hand var det Sverige som gjorde rätt. Den som hävdar nåt annat lever fortfarande i en fantasi om att vi bara sett början på det här, och att dödstalen kommer öka mycket kraftigt härifrån, även i de hårdast drabbade länderna.

Med facit i hand? Så du har facit i hand redan alltså? I detta läge ser inte Sverige ut att ha lyckats särskilt väl med tanke på att behandlingsmetoderna är bättre nu än i våras. Dödstal fortf höga per capita och i förhållande till bättre förutsättningar geografiskt exempelvis. Varför vårdas friska 30-45åringar på hjärtakuten? C-19 påverkar blod och organ. De långsiktiga skadorna kommer vi att se inom en viss tid, men de allvarliga symptom som ofta uppstår indikerar inte på ngn vanlig form av influensa utan på allvarliga följder. Du är som regeringen, blind, falsk och saknar sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in