2020-09-22, 19:31
Medlem
Det finns väl alltid skäl att varna för börsras. Sedan 2010 har vi väntat på att bobubblan ska spricka, börsen är alltid lite instabil osv.

Men nu ser det fan inte bra ut, ärligt talat.

Några problem:

Coronakris, nollränta, felvärderad börs, breda folklager som kroniskt står utanför ekonomin, åldringsberget, skuldberget och butiksdöden.

Världen kommer inte att gå under, men att Sveriges ekonomi är djupt osund, är inte svårt att se.

Det verkar som att spelbolagen går bättre än bankerna nu, vilket känns olustigt, och troligen behövs en rejäl krasch innan vi får ordning på detta.

Jag rullar tummarna, håller i spargrisen och fyller godispåsen så fort det smäller....
Citera
2020-09-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag rullar tummarna, håller i spargrisen och fyller godispåsen så fort det smäller....

Då får du vänta. "Smällen" var i våras, "smällen" var vid finnanskrisen. Men gissar på att du missade båda...

Inflation är egentligen det enda folk behöver hålla koll på. Resten sköter centralbankerna. See the irony?
Citera
2020-09-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns väl alltid skäl att varna för börsras. Sedan 2010 har vi väntat på att bobubblan ska spricka, börsen är alltid lite instabil osv.

Men nu ser det fan inte bra ut, ärligt talat.

Några problem:

Coronakris, nollränta, felvärderad börs, breda folklager som kroniskt står utanför ekonomin, åldringsberget, skuldberget och butiksdöden.

Världen kommer inte att gå under, men att Sveriges ekonomi är djupt osund, är inte svårt att se.

Det verkar som att spelbolagen går bättre än bankerna nu, vilket känns olustigt, och troligen behövs en rejäl krasch innan vi får ordning på detta.

Felvärderad börs enligt vem då? Många håller inte med om vi talar om börserna som helhet. Sedan finns det ju enstaka aktier som är galet värderade, typ Tesla. Vi har nollränta, men har haft negativ ränta. What's your point? Att storbankerna går dåligt beror på låg ränta, bankskandaler och ökad konkurrens från mindre aktörer. Sunt om du frågar mig. Butiksdöden, ja ekonomin förändras, precis som ex. varvs- och textilindustrin tidigare. Är en naturlig del av ekonomin att den förändras. Resten orkar jag inte bemöta.
Citera
2020-09-22, 22:32
Medlem
WhiteWalkers avatar
Hade man haft lite bättre prioriteringar i livet så hade man fått vara med på en trevlig resa uppåt senaste 10 åren. Att börsen alltid går upp över tid, beroende på hur lång sparhorisont man har, säger jag inget om. Även om det verkar finnas undantag. Men det har ju även funnits decennier av historien där börsen har varit ett värdelöst ställe att ha sina pengar på.

Oavsett om det är en ny bubbla och om ett ras är annalkande så vill jag vara med och ta ikapp. Än så länge har det lönat sig. Frågan är hur man bäst garderar sig om man inte vill sitta och trycka på likvider? Gillar ädelmetaller mer än räntor, men nu i och med alla stimulanser så är det ju inget som känns särskilt tryggt. Inte minst efter gårdagens spektakulära graf. Längesen man såg något så brant.
Citera
2020-09-23, 20:47
Medlem
Odagans avatar
Ser inget bra ut alls, så jag säljer av valda delar av innehavet. Räknar med att vara helt likvid lagom till december. I januari går Bosse och Odagan in och köttar..
Citera
2020-09-23, 21:06
Medlem
Osäkerheten kommer leva tills presidentvalet. Vinner Trump kan man gå all in direkt därefter, men den överdrivet försiktige väntar till q1 2021.
Citera
2020-09-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukboll
Osäkerheten kommer leva tills presidentvalet. Vinner Trump kan man gå all in direkt därefter, men den överdrivet försiktige väntar till q1 2021.

Varför pratar folk om osäkerhet? Och vad är det som ska hända mer exakt?

Varför skulle börsen gå ner 10-20 % pga det amerikanska valet?

Biden är det absolut bästa som kunde hända investerare när det kommer till demokraterna. Vill investerare hellre ha Warren? Sanders?

Så antingen så vinner Trump och börsen fortsätter upp. Eller så vinner biden (som är den minst skadliga demokraten) och börsen fortsätter upp.

Corona har alltid varit bullshit. Sverige är i princip helt öppet och det dör vadå? 5 pers per dag... dessutom personer som har ena foten i graven ändå. Vilket mördarvirus...

Fed har 0 % ränta och ska ha det i minst 3 år till. Och de accepterar 2,5 % inflation. Folks cash kommer att ätas upp. Finns inga alternativ än kapitalmarknaderna.

Och varken Sverige eller USA är så dumma som Storbritannien att de på nytt stänger ner hela samhället. Så total lockdown är uteslutet.

Ingen reagerar ens på kina-USA konflikten längre. Den har fått minskad betydelse för börsen.

Det enda jag saknar atm är fiskalstimuli. Annars finns inga större hot mot börsen.

Investerare överreagerar som vanligt.
Citera
2020-09-23, 21:37
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum

Biden är det absolut bästa som kunde hända investerare när det kommer till demokraterna. Vill investerare hellre ha Warren? Sanders?

Så antingen så vinner Trump och börsen fortsätter upp. Eller så vinner biden (som är den minst skadliga demokraten) och börsen fortsätter upp.

Corona har alltid varit bullshit. Sverige är i princip helt öppet och det dör vadå? 5 pers per dag... dessutom personer som har ena foten i graven ändå. Vilket mördarvirus...

Fed har 0 % ränta och ska ha det i minst 3 år till. Och de accepterar 2,5 % inflation. Folks cash kommer att ätas upp. Finns inga alternativ än kapitalmarknaderna.

Och varken Sverige eller USA är så dumma som Storbritannien att de på nytt stänger ner hela samhället. Så total lockdown är uteslutet.

Ingen reagerar ens på kina-USA konflikten längre. Den har fått minskad betydelse för börsen.

Det enda jag saknar atm är fiskalstimuli. Annars finns inga större hot mot börsen.

Kort och gott skulle jag vilja hävda att du underskattar överreaktioner...
Det här ser INTE bra ut.
Citera
2020-09-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kort och gott skulle jag vilja hävda att du underskattar överreaktioner...
Det här ser INTE bra ut.

Istället för att skriva som en idiot (läs: inga argument utan bara känslor) så FÖRKLARA VARFÖR det inte ser bra ut.

Vad är det som inte ser bra ut? Och på vilket sätt påverkar det börsen? Och varför påverkar just det faktumet, och inte 1000 andra variabler, börsen i lika stor utsträckning?

Kom igen nu, upplys mig. Skriv inte "Det ser inte bra ut". En idiot kan skriva det.
Citera
2020-09-23, 21:54
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Istället för att skriva som en idiot (läs: inga argument utan bara känslor) så FÖRKLARA VARFÖR det inte ser bra ut.

Vad är det som inte ser bra ut? Och på vilket sätt påverkar det börsen? Och varför påverkar just det faktumet, och inte 1000 andra variabler, börsen i lika stor utsträckning?

Kom igen nu, upplys mig. Skriv inte "Det ser inte bra ut". En idiot kan skriva det.

Som stand in för pseudonymen "Aldo Raine" så är min roll att så tvivel.. Men för all del, handla på du, pojkvasker.
Citera
2020-09-23, 21:58
Medlem
Citat:

Såklart. Osäkerhet = darrig börs.
Citera
2020-09-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Som stand in för pseudonymen "Aldo Raine" så är min roll att så tvivel.. Men för all del, handla på du, pojkvasker.

Du vill så tvivel för att få folk att sälja sina värdepapper, shorta marknaden eller avvakta köp.

Du är vad man kallar en stackare.

Fattig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in