2020-09-23, 15:03
Medlem
Jag har försökt googla på ursprunget till "på håret" men det verkar mest dyka upp frisersalonger följt av några förklara meningen (att något var ytterst nära att ske), men ingenstans vad själva uttrycket kommer ifrån.

Någon som vet var uttrycket kommer ifrån?

Finns det en historia kopplad till uttrycket?
Citera
2020-09-23, 15:14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismuth
Jag har försökt googla på ursprunget till "på håret" men det verkar mest dyka upp frisersalonger följt av några förklara meningen (att något var ytterst nära att ske), men ingenstans vad själva uttrycket kommer ifrån.

Frågan är om inte detta har avhandlats i programmet Språket i P1?
Citera
2020-09-23, 15:19
Medlem
Ett hårstrå är väldigt tunt. Om någon eller något hänger på ett hår(strå) så hänger det väldigt osäkert på grund av den risk som finns för att hårstråt går av till följd av den tyngd som belastar det. Går hårstråt av så hänger man inte längre, ...utan är utsatt för den fara som hängandet i hårstråt skyddade en ifrån, ...typ...
Citera
2020-09-23, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismuth

Svensk Ordbok skriver:

Citat:
vara på håret vara mycket nära särsk. om ngt som nästan inträffat​ det var på håret att showen ställdes in på grund av ett elavbrott sedan slutet av 1200-taletWestgöta-Lagenfornsv. har; gemens. germ. ord av dunkelt urspr.
Citera
2020-09-23, 15:25
Medlem
FashionMonsters avatar
Jag antyder att det har att göra med bredden på ett hårstrå, det vill säga mycket litet = väldigt nära (fysiskt).
Vid närmare eftertanke kanske det har att göra med längden på håret, man blir beskjuten, tar skydd, men det tog bara på håret (man hann precis ta skydd).

Likadant verkar ju användningen av hårsmån vara typ likadan, på synonymer.se står det (en gnutta, liten bit o.s.v men det används ju typ typ som på håret,
Cricketlandslag undvek terrordåd med hårsmån

Årets upplaga av det danska travderbyt var dramatiskt.
Storfavoriten galopperade - och vinnaren Extreme vann med en hårsmån.

Inga stadiga svar men what is flashback for, spekulationer tills någon fakta dyker upp=)
Citera
2020-09-23, 15:39
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan tänka mig att uttrycket är besläktat med "En hårsmån" dvs ett annat uttryck för att någonting är jävligt nära! Hårstrån är ju som bekant inte särskilt breda.
Citera
2020-09-23, 15:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Eller så är det humorgruppen ”på håret” du tänker på😂, riktigt roliga och fyndiga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/På_Håret
Citera
2020-09-23, 16:23
Medlem
Jag var mer inne på om det det fanns ett mer komplett uttryck, men att delar av texten hade försvunnit. T.ex. i "mycket skrik för lite ull, sa kärringen som rakade grisen" där det blir tydligt när skrikandet och ullen sätts i ett samband.
Citera
2020-09-23, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Eller så är det humorgruppen ”på håret” du tänker på😂, riktigt roliga och fyndiga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/På_Håret
Nej, han tänker på uttrycket. Inte humorgruppen.
Citera
2020-09-23, 19:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan tänka mig att uttrycket är besläktat med "En hårsmån" dvs ett annat uttryck för att någonting är jävligt nära! Hårstrån är ju som bekant inte särskilt breda.

Om en detalj passar in i en annan detalj med så liten mån att man bara kan få in ett hårstrå i glappet så passar detaljerna med bara en hårsmån.

Om en detalj passar in i en annan detalj med så liten mån att man inte ens kan få in ett hårstrå i glappet så passar detaljerna på håret när.

Ett hårstrå har ingen bredd utan har som bekant en längd och en tjocklek.
Citera
2020-09-23, 21:29
Medlem
EdwardStenhards avatar
Jag tror att det kan ha att göra med uttrycket damoklessvärd.
Citera
2020-09-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
Jag tror att det kan ha att göra med uttrycket damoklessvärd.

Intressant och konstruktivt förslag. Jag är rent av villig att köpa det som en giltig arbetshypotes.

Men har du sagt A får du säga B också, dvs förklara hur det ena och det andra hänger ihop....

Det är inte svårt att googla fram, men praxis är att man förklarar om man säger något till synes obegriplig, eller åtminstone anger en länk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in