2020-09-23, 14:06
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är orolig för Danmark nu och jag raljerar inte när jag säger: Stäng gränsen nu!

Särskilt för Skånes skull.

Lär aldrig ske.

Smittan sprids inte över gränserna enligt Tegnell..
Citera
2020-09-23, 14:06
Medlem
Tydlig ökning av fall men dock inte den explosiva ökning vi ser på andra håll i världen. Vad nu detta beror på kan man ju spekulera i.
Citera
2020-09-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Smittan ökar. Däremot är dödligheten låg. +6 en onsdag är inte alarmerande. Inga fler analyser från mig idag, jag är trött på skiten.

Vi stänger aldrig mot någon som har öppet för oss, Svensk retorik.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/inga-rad-om-danmarksresor-fran-smittskyddslakaren man kan bli smittad på bägge sidor av gränsen. Så om man drar med sig lite extra smitta från Danmark spelar inte så stor roll då eftersom vi redan har den här?
Citera
2020-09-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vi stänger aldrig mot någon som har öppet för oss, Svensk retorik.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/inga-rad-om-danmarksresor-fran-smittskyddslakaren man kan bli smittad på bägge sidor av gränsen. Så om man drar med sig lite extra smitta från Danmark spelar inte så stor roll då eftersom vi redan har den här?

Smittan i Skåne är lägre än den i Köpenhamnsområdet. Jag hade stängt om jag fick bestämma. Maggan får snabbt ordna pengar till dom som inte kommer till sina jobb i Dänemark. Snabbt!
Citera
2020-09-23, 14:14
Medlem
Citat:
Jag är orolig för Danmark nu och jag raljerar inte när jag säger: Stäng gränsen nu!

Danmark testar samtidigt mest i världen om man räknar bort typ monacco, färöarna o.s.v.
https://i.imgur.com/DVoi1IW.png
Citera
2020-09-23, 14:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har kollat på de rapporterade nya fallen i Stockholm. Det ökar hiskeligt snabbt. Det är inte helt lätt att se eftersom Stockholm precis har bytt till tisdags- och fredagsrapportering (tidigare var det måndag och torsdag).

De rapporterade fallen i Stockholm har ökat med ca/drygt 200% på en vecka

Så här räknar jag (se nedan):

378 + 325 = 703 (8 dagar) är ca 3.5 x (120 + 75) (7 dagar)

Jag har gått igenom lägesrapporterna här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/

Så här ser det ut:

Nya fall Rapportdatum
14 To 3/9
173 Må 7/9
75 To 10/9
120 Må 14/9
325 Fr 18/9
378 Ti 22/9

Och antalet test har inte ökat i så stor utsträckning under perioden:
"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

En ökning på 200% är enormt mycket. Jag blir lite osäker på om det verkligen kan vara korrekt. Det är ganska stökigt att gå igenom Stockholms lägesrapporterna så jag uppmanar er att hitta och korrigera eventuella fel jag kan ha gjort.

Det är mycket synd att Stockholm bara rapporterar två gånger i veckan nu i detta känsliga läge. Vi måste vänta tills på fredag innan vi får mer info.

Andelen possessiva test har ökat med ungefär 70% vecka. Antal test / vecka ligger relativt konstant. Men även 70% är en mycket snabb ökning.
Citera
2020-09-23, 14:20
Medlem
Citat:
Smittan i Skåne är lägre än den i Köpenhamnsområdet. Jag hade stängt om jag fick bestämma. Maggan får snabbt ordna pengar till dom som inte kommer till sina jobb i Dänemark. Snabbt!

Om inte annat vore det en knäpp på näsan på för agerandet under våren. Fast riktigt så långsinta hoppas jag inte att svenska myndigheter är.
Citera
2020-09-23, 14:24
Medlem
Danmark är nordens paria. Förväntar mig nu att europa gränserna för Danmark, eller det kanske bara gäller för Sverige?
Citera
2020-09-23, 14:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Tyvärr är du en idiot. Skåne kommer att gynnas av detta, törstiga pengastinna danskar kommer att vallfärda till skåne och bränna pengar. Men såå jävla törstig blir nog inte ens en dansk att han reser covid-sjuk
Citera
2020-09-23, 14:26
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan vi ha fått en smittsammare stam i Stockholmsområdet?

Ökningen sker snabbt. Åldersfördelning och geografisk spridning liknar mer den vid en influensavåg, än tidigare klusterspridningen.

Verkar som FHM mörkat antal mutationer i Sverige, om jag minns rapporten från i somras rätt.
En mutation i April rapporteras det om först under augusti, denna mutation finns/fanns både i Brasilien och i Stockholm, det stämmer delvis in på V483A, men rapporten avhandlar ett protein R634H som jag inte sett något om tidigare, och Sverige har inte varit så aktivt i att skicka gentester på mutationer.

Den här artikel tyder på att skiten redan valsar runt nu i Stockholm:
https://www.news-medical.net/news/20200804/Novel-mutation-identified-in-SARS-CoV-2-spike-protein-from-Sweden.aspx

Men om den nu dök upp i April, då har sommar-semester-åka till landet-höga uv-strålningar+ozonnivåer +d-vitaminnivåer bidragit till att hålla mutations-spridningen nere, liksom det vanliga viruset. Nu med skolstarten och 4 veckors inkubationstid för ungdomar mot 5-14 dar för vuxna, har vi en ny period av smitta igen som nu bevisligen stigit igen, trots MSM skönmålning om att allt skulle vara över..

FHM har redan indikerat att det är trubbel på g med att tala om familjekarantäner och andra åtgärder som man inte velat göra förut som man fortfarande mörkar om i detalj, samtidig som pressen kör en Goebbels/Bagdad Bob-version om ett snällt virus, snart lär vi få se ännu en usel ursäkt typ vi såg det inte komma, fastän rapporterna på internet pekar åt ett helt annat håll.

Svensk MSM är alltså inte trovärdiga längre, å andra sidan insåg de flesta detta redan under februari när man la viktig information om viruset bakom betalväggar, på information som fanns öppet på nätet.
Citera
2020-09-23, 14:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark testar samtidigt mest i världen om man räknar bort typ monacco, färöarna o.s.v.
https://i.imgur.com/DVoi1IW.png
På tal om annat. Har du antal IVA-vårdade hos våra grannar möjligtvis? Jag menar totalt antal.
Citera
2020-09-23, 14:27
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Smittan ökar. Däremot är dödligheten låg. +6 en onsdag är inte alarmerande. Inga fler analyser från mig idag, jag är trött på skiten.
Smittan ökar för vi är mer på arbetet och i skolorna nu, reser mer kollektivt.

Dödsfallen ökar inte för vi har lärt oss att skydda riskgrupper

Enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in