2020-09-23, 13:17
Medlem
De flesta länder tycks fått håll på utvecklingen.
Dock känns viss tveksamhet till Ukrainas ökning. (märkligt när dom tidigare klarat sig
bra)https://www.worldometers.info/coronavirus/country/ukraine/

Ryssland och Turkiet har också ökning.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/russia/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/turkey/

Stigande dödssiffror.
Citera
2020-09-23, 13:17
Medlem
LeeVans avatar
Kan vi ha fått en smittsammare stam i Stockholmsområdet?

Ökningen sker snabbt. Åldersfördelning och geografisk spridning liknar mer den vid en influensavåg, än tidigare klusterspridningen.
Citera
2020-09-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och där gör du jämförelsen med influensa som Björn Olsen varnar för i den artikeln du länkade till.

Eftersom han inte vet och inte trodde på en andra våg som nu syns i Europa så får han nog tänka om.
Citera
2020-09-23, 13:24
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej de har knappast varit hälsosamma. De kan ha druckit mycket mjölk och/eller läsk vilket försämrar immunförsvaret avsevärt. Rökt, ätit mycket skräpmat etc.
Har du någon länk till någon undersökning som visar det?
Man får vara lite försiktig med påståenden om att det bara skulle drabba osunda eller sjuka personer då det är högst mänskligt att försöka intala sig själv att det bara drabbar en viss grupp människor som man själv inte tillhör. Jag läste en rapport att t ex rökare löpte bara en femtedels risk att bli svårt sjuk i corona denna studien var baserad på fall från kina och italien, det gjorde att man nu forskar på om nikotin minskar risken för att bli alvarligt sjuk o corona.
Citera
2020-09-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har kollat på de rapporterade nya fallen i Stockholm. Det ökar hiskeligt snabbt. Det är inte helt lätt att se eftersom Stockholm precis har bytt till tisdags- och fredagsrapportering (tidigare var det måndag och torsdag).

De rapporterade fallen i Stockholm har ökat med ca/drygt 200% på en vecka

Så här räknar jag (se nedan):

378 + 325 = 703 (8 dagar) är ca 3.5 x (120 + 75) (7 dagar)

Jag har gått igenom lägesrapporterna här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/

Så här ser det ut:

Nya fall Rapportdatum
14 To 3/9
173 Må 7/9
75 To 10/9
120 Må 14/9
325 Fr 18/9
378 Ti 22/9

Och antalet test har inte ökat i så stor utsträckning under perioden:
"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

En ökning på 200% är enormt mycket. Jag blir lite osäker på om det verkligen kan vara korrekt. Det är ganska stökigt att gå igenom Stockholms lägesrapporterna så jag uppmanar er att hitta och korrigera eventuella fel jag kan ha gjort.

Det är mycket synd att Stockholm bara rapporterar två gånger i veckan nu i detta känsliga läge. Vi måste vänta tills på fredag innan vi får mer info.

Om det är en ökning i andelen från 1,2 till 2,2 % kan du räkna med en fördubbling, dvs en ökning på runt 100 %.
Citera
2020-09-23, 13:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom han inte vet och inte trodde på en andra våg som nu syns i Europa så får han nog tänka om.
Det tror jag inte han kommer att göra faktiskt. Om vi ska hålla oss till semantik så är det en våg av klusterutbrott vi ser nu.
Citera
2020-09-23, 13:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har kollat på de rapporterade nya fallen i Stockholm. Det ökar hiskeligt snabbt. Det är inte helt lätt att se eftersom Stockholm precis har bytt till tisdags- och fredagsrapportering (tidigare var det måndag och torsdag).

De rapporterade fallen i Stockholm har ökat med ca/drygt 200% på en vecka

Så här räknar jag (se nedan):

378 + 325 = 703 (8 dagar) är ca 3.5 x (120 + 75) (7 dagar)

Jag har gått igenom lägesrapporterna här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/

Så här ser det ut:

Nya fall Rapportdatum
14 To 3/9
173 Må 7/9
75 To 10/9
120 Må 14/9
325 Fr 18/9
378 Ti 22/9

Och antalet test har inte ökat i så stor utsträckning under perioden:
"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

En ökning på 200% är enormt mycket. Jag blir lite osäker på om det verkligen kan vara korrekt. Det är ganska stökigt att gå igenom Stockholms lägesrapporterna så jag uppmanar er att hitta och korrigera eventuella fel jag kan ha gjort.

Det är mycket synd att Stockholm bara rapporterar två gånger i veckan nu i detta känsliga läge. Vi måste vänta tills på fredag innan vi får mer info.
För vecka 37 finns alla fall ner på kommundelsnivå på FHMs sida, på torsdag uppdateras det även för vecka 38.
Citera
2020-09-23, 13:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Kan någon insatt person förklara varför ab skriver om att viruset blivit mildare men en snabb sökning visar att de hittat en mer aggressiv mutation V483A/g ?
Därför Aftonbladet är Aftonbladet är det korta svaret.

Det finns några stycken pre-prints publicerade från Indien som säger att man sett mutationer som skulle kunna vara mildare men väldigt begränsat då.

Den franska doktorn som säger det är känd som en foliehatt kanske man ska betona.
Citera
2020-09-23, 13:32
Medlem
arbetets avatar
Men det fanns ju ingen smitta på Umeå universitet iaf:
Region Västerbotten ser den högsta ökningen på ett dygn sedan pandemins början.

I ett pressmeddelande skriver regionen att man sedan i går registrerat 28 nya fall av covid-19 i länet, vilket alltså är det högsta tal som rapporterats på ett dygn i Västerbotten.

– Nu behöver vi gemensamt ta krafttag för att stoppa smittspridningen, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-09-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tror jag inte han kommer att göra faktiskt. Om vi ska hålla oss till semantik så är det en våg av klusterutbrott vi ser nu.

Haha, jaja som att smittan nu i höst skulle vara klusterbetonad men inte tidigare? Har för mig att man pratat om detta rätt länge nu. Olsen får nog tänka om detta, det är min åsikt.
Citera
2020-09-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittspridningen-okar-aterigen-i-lanet-riskerar-okontrollerad-spridning Ökning i Norrbotten, folk åker och jobbar trots att de har symptom.
Den högsta dygnssiffran i Västerbotten sedan sjukdomens ankomst till Sverige rapporterades idag, 28 smittade personer (tidigare 29, man har uppdaterat antalet).
Senast redigerad av Pisseman 2020-09-23 kl. 13:39.
Citera
2020-09-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den högsta dygnssiffran i Västerbotten sedan sjukdomens ankomst till Sverige rapporterades idag, 28 smittade personer (tidigare 29, man har uppdaterat antalet).

Japps, skolor och universitetets öppnande samt att folk nog helt slutat bry sig eftersom man kom undan lindrigt här i våras och i princip nästan haft helt lugnt hela sommaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in