Citat:
Ursprungligen postat av
anniedog
Om det första, att tunga missbruk inte är en sjukdom, håller jag inte med om men jag respekterar din ståndpunkt. Hade jag haft samma uppfattning som dig hade jag tagit mitt pick och pack och dragit för länge sedan. Kanske blir jag grundlurad men må så vara isåfall.
Gällande det andra, att han måste vilja sluta och att det inte är långsiktigt hållbart att jag är en slags förmyndare åt honom har du helt rätt i. Det fungerar bara kortsiktigt. Eftersom vi är gifta med delad ekonomi finns det ju dock även ett egenintresse hos mig att hålla koll på honom, de pengar han spelar bort är lika mycket mina och de lån han tar likaså.
Vi får se helt enkelt. Jag har gjort det väldigt klart för honom att jag finns vid hans sida som stöd- praktiskt och känslomässigt men att det inte finns utrymme för fler misstag.
En fråga till dig som inte är av åsikten att tunga missbruk är en sjukdom och att det bara är att sluta om man vill: alla de i den här tråden som uttrycker galet mycket ångest över sitt spelande och som skriver att de vill sluta, de är på väg att förlora i princip allt- familj, vänner, en hållbar ekonomi - varför väljer de inte alla att bara sluta? Vad är deras drivkraft att fortsätta?
Det är inte ett argument eller försök till diskussion, jag vill genuint höra hur du tänker kring det. Kanske har jag missat något i mina tankebanor.
Många tunga missbrukare har ju blivit sjuka av sitt liv det levt .
De föds ju inte så , sen finns det sådana bebisar som föds med droger i kroppen osv . Det e ju en helt annan sak.
De tunga har haft Många möjligheter att sluta många år innan de blivit så sjuka .
Men de har inte viljat på riktigt.
Jag tror folk fortsätter för det vill spela
De vill dricka , de vill knarka
De väljer det framför familj osv
Sen finns det folk som får depression av sina missbruk , då har de ofta ingen livslust , livet e grått . Även om någon finns där så är livet inte roligt längre , då tar de till snabba kickar , som inte hjälper ändå.
Visst det finns sjuka missbrukare, men i det stora hela så handlar allt om viljan .
De gillar ju att spela , bara löjligt att säga något annat . De e ju inte tvingade av någon .
Du vet när du va liten och ville ha något , kanske va en leksak .. så började du skrika och gorma efter leksaken , men du dog ju inte om du inte fick den .
Din man dör ju inte om han inte får spela . Han kommer bli grinig , han tänker å va tråkigt livet är utan spel , alla e så dumma som inte låter mej spela . Men han överlever utan spel , han kan få ett fint liv om han bestämmer sej att sluta.
Sen behöver inte livet bli bäst för det. Men det e ju en annan femma.
Han är inte sjuk , han vill spela
Han dör ju inte om han inte får spela
Han blir inte grön i ansiktet
Han tappar ju inte benen heller
Han må ha sug som är jobbiga
Men sugen är jobbiga för han inte vill sluta
Han vill spela helt enkelt, viljan finns inte
Sen kanske den kommer , kan jag ej svara på . Det är bara han som kan vilja det , inte du eller någon doktor i världen .