2020-09-23, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För Italien tittar jag på antalet som ligger på IVA.

Antalet smittade är helt meningslöst att titta på eftersom man testar så enormt mycket mer nu än i våras.
Aha, det finns inga oroande siffror som börjar närma sig de i våras i dessa länder då. Skönt att höra att det bara är #FakeNews.

Och nej, du kan inte nu i höst jämföra de som ligger på IVA som i våras. Det positiva i det hela är att vi har blivit enormt mycket bättre på att ta hand om sjuka och t.o.m. kan bromsa förloppet i många fall. Dessutom är det bland unga och unga vuxna det nu ser ut att sprida sig.

Så visst finns det solglimtar.
Citera
2020-09-23, 09:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi kan också bara låta viruset ha sin gång o leva som vanligt...

Men då skulle sjukvården braka samman och du skulle få se dödstal som du inte ens kan föreställa dig ens i dina värsta mardrömmar.
Citera
2020-09-23, 09:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
DU tror inte att det har det?
De har det säkert men inte på några nivåer att räkna med. Jag kan tänka mig att man i delar av Lombardiet och bland vissa grupper i Stockholms utsatta områden t.o.m. kan se något som liknar flockimmunitet. Men nu har vi sett ökad smittspridning t.o.m. i Bryssel på alarmerande nivåer så någon större påverkan på smittspridning verkar det inte ha utifrån vad jag kan se iaf. Och därför tycker jag att man inte ska räkna in det.
Citera
2020-09-23, 09:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aha, det finns inga oroande siffror som börjar närma sig de i våras i dessa länder då. Skönt att höra att det bara är #FakeNews.

Och nej, du kan inte nu i höst jämföra de som ligger på IVA som i våras. Det positiva i det hela är att vi har blivit enormt mycket bättre på att ta hand om sjuka och t.o.m. kan bromsa förloppet i många fall. Dessutom är det bland unga och unga vuxna det nu ser ut att sprida sig.

Så visst finns det solglimtar.

Klart det finns oroande tecken. Men de tecknen är baserade på siffror från sjukhusinläggningar och dödsfall.

Höstens masstestning har skapat en hysteri eftersom utfallet bedöms relativt testningen i våras.
Citera
2020-09-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Förskolelärare, fritidspedagoger samt lärare i genomsnitt underrepresenterade (men du har rätt att grundskolelärare är marginellt överrepresenterade).
Gymnasielärarna är underrepresenterade för att gymnasierna hade hemundervisning i våras, annars hade de troligen varit överrepresenterade. Högstadielärare är troligen de med högst överrepresentation. De utbrott som är kända (rapporterats om i medierna) på skolor har varit på högstadier och gymnasier.

Eftersom förskollärarna ligger på 90% av medelsvensken i risk för att bli smittade och grundskollärarna ligger på 110% så kan man anta att risken ökar med barnens ålder. Detta stämmer också med hur mycket de rör sig i samhället, dvs hur mycket olika sociala kontakter de har (kollektivtrafik, idrott, musikklasser eller vad det nu må vara som gör att de träffar andra personer än de i grannskapet).

Där jag bor så har man på högstadiet kastat om eleverna i hela kommunen så att de inte går med barnen från grannskapet, de har dessutom bussning av alla elever till centrala skolor. Detta ledde i kombination med smittspridning via idrottslag som varit utomlands till att (så vitt vi föräldrar kunnat räkna ut, jag vet till 100% att jag smittades av min högstadieelev som inte ens hade några symtom) smittan spreds via högstadieeleverna, antingen på skolan eller på skolbussarna. Där jag bor har nästan alla familjer med högstadieelever haft Covid redan, trots att smittspridningen i övrigt i kommunen är på normal svensk nivå. Bland gymnasieeleverna så är smittspridningen mycket lägre än bland högstadieeleverna (baserat på hur många föräldrar som blivit sjuka, barnen måste antikroppstestas då många av dem inte får symtom trots att de smittar och inte alla barn får heller antikroppar, även om mina barn har sådana).
Citera
2020-09-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De har det säkert men inte på några nivåer att räkna med. Jag kan tänka mig att man i delar av Lombardiet och bland vissa grupper i Stockholms utsatta områden t.o.m. kan se något som liknar flockimmunitet. Men nu har vi sett ökad smittspridning t.o.m. i Bryssel på alarmerande nivåer så någon större påverkan på smittspridning verkar det inte ha utifrån vad jag kan se iaf. Och därför tycker jag att man inte ska räkna in det.
Jag pratar inte om flockimmunitet. Jag pratar om T-minnesceller.
Citera
2020-09-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej.
Jo, 110% jämfört med svensken i allmänhet för grunskollärare. 90% för förskollärare. 70% för gymnasielärarna som har haft hemundervisning med eleverna.
Citera
2020-09-23, 09:21
Medlem
En notering: Covid-19 verkar utgöra 1-2 % av alla förkylda just nu. Om Covid-19 skulle vara mycket mer smittsam än vanlig förkylning borde den andelen vara betydligt högre. Det är därför sannolikt mycket få personer som smittas via en potentiell luftburen smitta eller via "pre/asymptomatiska" individer.
Citera
2020-09-23, 09:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår verkligen inte hur du räknar.
Vi har ju bara 90 tusen konstaterade fall. Det ger oss ett IVA-behov på 4500 personer givet ett antagande om 5%.

Varför skulle behovet vara 26 tusen om 10% behöver IVA, men fördubblas till 52 tusen om 5% behöver IVA? Hur många sjuka räknar du på då?Vi vet ju att vi har minst 90 tusen smittade, men antagligen betydligt fler. Själv bedömer jag dödligheten till mellan 0,5-1,0%. Mycket beror förstås på vilka grupper som drabbas av viruset, men i snitt tycks dödligheten ligga där.

Men HERREGUD!

Vi har vårdat exakt 2642 patienter på IVA. Jag har precis visat vad det innebär om man räknar baklänges på ett vårdbehov på IVA för 5-10% av de som blir sjuka!

Med en dödlighet på 0,5% så har vi haft
1 200 000 sjuka i Sverige. 2642 av dessa har vårdats på IVA. Dvs 0,22% av de som blir sjuka behöver IVA-vård.

Med en dödlighet på 1% så har vi haft
600 000 sjuka i Sverige. 2642 av dessa har vårdats på IVA. Dvs 0,44% av de som blir sjuka behöver IVA-vård.

Så kan du bara lägga ner med snacket att 5-10% av de som blir sjuka behöver IVA-vård.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Främst därför att kunskapen om hur man behandlar covid-19, bland de som vårdar dessa patienter blivit bättre.
Ja, det har du ju självklart rätt i. Det borde ju ge ett bättre resultat. Så har vi en lika stor smittspridning som i våras (vilket vi inte vet hur stor den var) och att den varar lika länge, så borde ju fler personer kunna räddas, rimligtvis. Men vi vet inget om hur smittan kommer fungerar under en vinter, vilket skulle kunna medföra en värre situation eller i vart fall en annorlunda situation. Samt att det nu är långt till sommaren och det avbrottet som vi då såg. I det hela taget är utgången av den våg vi nu ser växa fram i Sverige osäker, risken är att den blir bra mycket längre, tuffare p.g.a. att det blir vinter och hårdare för folket i allmänhet då denna situation slitit länge på oss alla nu. Att behandlingen covid patienser blivit bättre, att vi testar mer och ett ev. fungerande vaccin kan mildra situationen, men frågan är om det räcker. I kombination med bra åtgärder, säkert men kommer vi att få se dem, det är mer osäkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, 110% jämfört med svensken i allmänhet för grunskollärare. 90% för förskollärare. 70% för gymnasielärarna som har haft hemundervisning med eleverna.

Nej, riskration (RR) är 1,1 med konfidensintervall inom felmarginalerna. Du förstår inte termen riskratio.
Citera
2020-09-23, 09:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men då skulle sjukvården braka samman och du skulle få se dödstal som du inte ens kan föreställa dig ens i dina värsta mardrömmar.

Nä.
Om det blir allvarlig kris så kommer folk dra sig undan. Precis vad som hände i Stockholm i våras fram till påsken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in