2020-09-22, 00:39
Medlem
F-35 an är om jag inte missminner mellan 2000-2500 kontrakt som gått till billigaste företag att tillverka delen i kontraktet.
Över 700 företag ska ha levererat delarna. Jag skulle valt Saaben
Citera
2020-09-22, 04:00
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Verkar som Finland eventuellt väljer Amerikanska F-35. Hur bra är det att binda sig till USA?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/10/lockheed-martin-lovar-langtgaende-industriellt-samarbete-om-finland-valjer-f-35

Verkar som Finland har att välja mellan 5 olika:
  1. Boeing Super Hornet
  2. Dassault Rafale
  3. Eurofighter Typhoon
  4. Lockheed Martin F-35 Lightning II
  5. Saab JAS 39 Gripen E

Vad borde väljas? Vad skulle Sverige valt?

Jag har följande bild men nu vet jag inte heller något om detta egentligen,
F-35 är medioker med problem, kanske t.o.m. utdaterad teknik?
JAS-39 gripen är väl ganska gammal, troligtvis robust och prisvärd?

Är inte Rysslands Sukhoi Su-57 till salu?
Att köpa utdaterade jaktplan är väl en skitdum idé, ingen chans mot nyare modeller och kommer bara sprängas. Som de planen Taiwan köpte av U.S.A kontra Kinas jaktplan, meningslös investering
Citera
2020-09-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Jag har följande bild men nu vet jag inte heller något om detta egentligen,
F-35 är medioker med problem, kanske t.o.m. utdaterad teknik?
JAS-39 gripen är väl ganska gammal, troligtvis robust och prisvärd?

Är inte Rysslands Sukhoi Su-57 till salu?
Att köpa utdaterade jaktplan är väl en skitdum idé, ingen chans mot nyare modeller och kommer bara sprängas. Som de planen Taiwan köpte av U.S.A kontra Kinas jaktplan, meningslös investering

Lägg av nu, F35 är det modernaste stridsflygplanet går att få tag på idag, och så kommer det vara åtminstone tills en bra bit in på 2030-talet.

Rysk teknik ligger 30-40 år bakom Amerikansk. Su 57 flyger med motorer baserade på en Sovjetisk 70-talsdesign... De kan inte ens idag matcha en amerikansk motor från 80-talet. Tekniken i övrigt i Su57 är ytterst tveksam.
Citera
2020-09-22, 09:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Før du skryter mer av russiske IADS så skulle du kanskje lese den svenske FOI rapporten om temaet?

A recently published report by the Swedish Defense Research Agency, commonly known as FOI, questioned the capability of the Russian S-400 anti-aircraft system.

“In our report, we establish that Russia’s A2/AD capability is less effective than what is claimed by either the Russian military or the Western press. For one thing, it’s more difficult than many people think to detect and strike a target that’s tens of kilometers away,” says Robert Dalsjö, Deputy Research Director at FOI, who wrote the report with Michael Jonsson.

Du finner rapporten hos FOI. “Bursting the Bubble? Russia´s A2AD-Capabilities in the Baltic Sea Region”

Intressant att S-400 använder semiaktiva robotar från S-300 för att överhuvudtaget vara operationellt. (Arton månader gamla uppgifter i och för sig).
Citera
2020-09-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Lägg av nu, F35 är det modernaste stridsflygplanet går att få tag på idag, och så kommer det vara åtminstone tills en bra bit in på 2030-talet.
Faktiskt inte, Gripen E är modernare. Även om själva flygkroppen påminner om gamla A, så är allt uppdragsviktigt inuti nytt, inte minst EW-systemet.
Tyvärr så hittar jag ingen mer information om det som avslöjades under Kauhava, alla artiklar på nätet baseras på Saabs egen pressrelease.
Citera
2020-09-22, 18:59
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Faktiskt inte, Gripen E är modernare. Även om själva flygkroppen påminner om gamla A, så är allt uppdragsviktigt inuti nytt, inte minst EW-systemet.
Tyvärr så hittar jag ingen mer information om det som avslöjades under Kauhava, alla artiklar på nätet baseras på Saabs egen pressrelease.

Vad är den mest väsentliga delen av ett stridsflyg?
Det måste väl vara elektroniska system, jag har läst någonstans något tag sen att F35 flaskhals var dess elektroniska system? ( eller något i den stilen )
Citera
2020-09-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Vad är den mest väsentliga delen av ett stridsflyg?
Det måste väl vara elektroniska system, jag har läst någonstans något tag sen att F35 flaskhals var dess elektroniska system? ( eller något i den stilen )
Helt rätt, F35 har det problemet eftersom man vill förlita sig på sin LO-design, går man aktiv med EW/EA eller börjar lasta extern för att avhjälpa bristen på interna vapenplatser så försvinner den (dyra) fördelen.
Citera
2020-09-22, 20:14
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Rysk teknik ligger 30-40 år bakom Amerikansk. Su 57 flyger med motorer baserade på en Sovjetisk 70-talsdesign... De kan inte ens idag matcha en amerikansk motor från 80-talet. Tekniken i övrigt i Su57 är ytterst tveksam.

Men vänta nu.
Är Ryssarnas militärteknik skit och därför inget hot samtidigt som ryssarna utgör ett stort hot med sin militärteknik?

Det går inte ihop. Vilket är det som gäller?
Citera
2020-09-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men vänta nu.
Är Ryssarnas militärteknik skit och därför inget hot samtidigt som ryssarna utgör ett stort hot med sin militärteknik?

Han lever kvar på 60-talet, däremot tror jag inte att Finland vill köpa stridsflygplan av sin enda möjliga motståndare. Putin trycker på knappen och alla finska SU-XX ramlar ner...
Citera
2020-09-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men vänta nu.

Deras teknik fungerar, den är dock betydligt sämre än västs. Var ju någon dåre som påstod att F35 är omodernt skit och Su57 det bästa som fanns.

Ryssarna är inget hot mot USA militärt sett.. Men mot oss är dom ett hot pg av deras storlek och numerär..
Citera
2020-09-22, 23:14
Medlem
Citat:
Deras teknik fungerar, den är dock betydligt sämre än västs.
Men mot oss är dom ett hot pg av deras storlek och numerär..
Det virker som de er et hot mot seg selv også.....

The военный осведомитель channel is saying that the Su-30SM that crashed today was actually shot down by a Su-35S fighter that accidentally shot the fighter with its cannon.

Har de ikke simulatorer for slikt der borte?
https://mobile.twitter.com/RALee85/status/1308483650200178689
Citera
2020-09-22, 23:19
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det virker som de er et hot mot seg selv også.....

The военный осведомитель channel is saying that the Su-30SM that crashed today was actually shot down by a Su-35S fighter that accidentally shot the fighter with its cannon.

Har de ikke simulatorer for slikt der borte?
https://mobile.twitter.com/RALee85/status/1308483650200178689

Rolig kommentar från din länk:

"You’d NEVER see that kind of an error with the F-35 (gun doesn’t work)"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in