2020-09-22, 21:46
Medlem
Hej!
Jag har lite frågor och funderingar, flytta gärna tråden om jag lagt den fel!

Det är så att jag jobbar som möbelsnickare i Stockholm och bor i Uppsala.
Vi har inom företaget en butik i Uppsala och en i Stockholm och jag utför jobb åt båda våra butiker, dagarna kan vara helt blandade, vissa dagar bara på ena stället, medan vissa blir förmiddag/Eftermiddag och vice versa, eller enstaka stickjobb på motsvarande ord.

Då jag bor i Uppsala och har Stockholm som mitt huvudsakliga "tjänsteställe", så brukar jag låta firmabilen stå vid butiken i Uppsala, dels för att vi mer eller mindre dagligen kör varor/material mellan butikerna och för att jag dessutom till stor del även jobbar i Uppsala-trakten (Utgår då från butiken i Uppsala).
Detta har jag varit i kontakt med Skatteverket om, som menar att det kategoriseras som tjänsteresor, vilket jag instämmer till fullo till.

Någon enstaka gång har jag bilen hem, men endast om jag passerar hemmet från en kund - då är jag också alltid nogrann med att inte åka till mitt tjänsteställe morgonen därpå, utan jag mellanlandar alltid i Uppsalabutiken för att ta med mig material och allt vad det nu kan vara.

MEN! Här kommer kruxet:
Jag har möjlighet att hos en vän som bor väldigt nära en stor väg mellan Uppsala och Stockholm tvätta bilen på hans gård, vilket jag ibland gör när jag ändå är påväg hem från Stockholm - detta för att slippa ta tid till det under dagen när jag ändå kan göra det påväg till Uppsala, vi pratar 100m från vägen liksom.

Jag vet att man inte får åka direkt från tjänsteställe och hem, vilket jag heller inte gör, då jag lika gärna skulle kunna åka min egen bil, men nu kör jag ju material, tvättar firmabilen och ser till att det finns stor flexibilitet mellan våra butiker, vilket jag inte hade kunnat göra med egen bil.

Gör jag fel här?
Finns ju många som dagligen har bilarna HEM, det är ju uppenbart fel, men det jag gör är mer en gråzon känner jag.

Tack på förhand .
Senast redigerad av EttBekymmerJagHar 2020-09-22 kl. 21:50.
Citera
2020-09-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Hej!
Jag har lite frågor och funderingar, flytta gärna tråden om jag lagt den fel!

Det är så att jag jobbar som möbelsnickare i Stockholm och bor i Uppsala.
Vi har inom företaget en butik i Uppsala och en i Stockholm och jag utför jobb åt båda våra butiker, dagarna kan vara helt blandade, vissa dagar bara på ena stället, medan vissa blir förmiddag/Eftermiddag och vice versa, eller enstaka stickjobb på motsvarande ord.

Då jag bor i Uppsala och har Stockholm som mitt huvudsakliga "tjänsteställe", så brukar jag låta firmabilen stå vid butiken i Uppsala, dels för att vi mer eller mindre dagligen kör varor/material mellan butikerna och för att jag dessutom till stor del även jobbar i Uppsala-trakten (Utgår då från butiken i Uppsala).
Detta har jag varit i kontakt med Skatteverket om, som menar att det kategoriseras som tjänsteresor, vilket jag instämmer till fullo till.

Någon enstaka gång har jag bilen hem, men endast om jag passerar hemmet från en kund - då är jag också alltid nogrann med att inte åka till mitt tjänsteställe morgonen därpå, utan jag mellanlandar alltid i Uppsalabutiken för att ta med mig material och allt vad det nu kan vara.

MEN! Här kommer kruxet:
Jag har möjlighet att hos en vän som bor väldigt nära en stor väg mellan Uppsala och Stockholm tvätta bilen på hans gård, vilket jag ibland gör när jag ändå är påväg hem från Stockholm - detta för att slippa ta tid till det under dagen när jag ändå kan göra det påväg till Uppsala, vi pratar 100m från vägen liksom.

Jag vet att man inte får åka direkt från tjänsteställe och hem, vilket jag heller inte gör, då jag lika gärna skulle kunna åka min egen bil, men nu kör jag ju material, tvättar firmabilen och ser till att det finns stor flexibilitet mellan våra butiker, vilket jag inte hade kunnat göra med egen bil.

Gör jag fel här?
Finns ju många som dagligen har bilarna HEM, det är ju uppenbart fel, men det jag gör är mer en gråzon känner jag.

Tack på förhand .
Mindre extrakörning tillåts, exempelvis några kilometer för att inmundiga lunch innan dagens arbete fortskrider i bilen. Tvättpausen borde gå in under det. Vid osäkerhet om hur vissa detaljer bedöms och inget passande finns att läsa, skriv några rader till Skattemyndigheten så får du (oftast) bra svar!
Citera
2020-09-23, 01:58
Medlem
IncubusAphrodisiacs avatar
Jag citerar från skatteverkets hemsida.

"Servicebil som tas hem till bostaden
Det finns vissa yrkeskategorier, t.ex. montörer och servicepersonal som har ett särskilt tjänsteställe och i sin tjänst använder fullt utrustade tjänstebilar (servicebilar) för arbete på exempelvis byggarbetsplatser och liknande. Under sådana arbetsperioder är det inte ovanligt att den anställde får ta hem bilen till bostaden. Om en sådan bil på grund av sin speciella utrustning och användning inte lämpar sig för privat körning och inte heller används för andra resor än för resorna mellan bostaden och arbetsplatsen, bör bilförmån inte påföras."

"Jourbil som tas hem till bostaden
Bilförmån bör inte anses uppkomma om den anställde på grund av jourtjänst några dagar per månad (1–4 dagar) måste ha bilen tillgänglig vid bostaden för att utan fördröjning kunna påbörja en tjänsteresa.

För den som har femdagarsjour (t.ex. måndag– fredag) var sjunde vecka eller med längre mellanrum, bör inte heller förmånsbeskattning normalt komma ifråga trots att bilen enstaka månader tas hem fem dagar."

Jag vet inte vad skattestället säger om din tvättning, jag anser det som underhåll av fordon och ingår i arbetet. Så borde ej vara problem vart fan du tvättar den... ja.. rimliga omvägar såklart.

Åker du från Tjänsteställe - Hem eller tvärtom mer än en gång i veckan så är det förmånsbeskattning som gäller.

Har ni körjournal i bilarna är det lättare att bevisa att men är oskyldig.

Finns mycket info och mumbo jumbo, kolla lite på skatteverket.
Det sitter i detaljerna kring ditt arbete/avtal.
Orkar du inte det så är mitt råd att fortsätt tvätta bilen och kör hem, no worries.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in