2020-09-22, 21:46
Medlem
Hej!
Jag har lite frågor och funderingar, flytta gärna tråden om jag lagt den fel!

Det är så att jag jobbar som möbelsnickare i Stockholm och bor i Uppsala.
Vi har inom företaget en butik i Uppsala och en i Stockholm och jag utför jobb åt båda våra butiker, dagarna kan vara helt blandade, vissa dagar bara på ena stället, medan vissa blir förmiddag/Eftermiddag och vice versa, eller enstaka stickjobb på motsvarande ord.

Då jag bor i Uppsala och har Stockholm som mitt huvudsakliga "tjänsteställe", så brukar jag låta firmabilen stå vid butiken i Uppsala, dels för att vi mer eller mindre dagligen kör varor/material mellan butikerna och för att jag dessutom till stor del även jobbar i Uppsala-trakten (Utgår då från butiken i Uppsala).
Detta har jag varit i kontakt med Skatteverket om, som menar att det kategoriseras som tjänsteresor, vilket jag instämmer till fullo till.

Någon enstaka gång har jag bilen hem, men endast om jag passerar hemmet från en kund - då är jag också alltid nogrann med att inte åka till mitt tjänsteställe morgonen därpå, utan jag mellanlandar alltid i Uppsalabutiken för att ta med mig material och allt vad det nu kan vara.

MEN! Här kommer kruxet:
Jag har möjlighet att hos en vän som bor väldigt nära en stor väg mellan Uppsala och Stockholm tvätta bilen på hans gård, vilket jag ibland gör när jag ändå är påväg hem från Stockholm - detta för att slippa ta tid till det under dagen när jag ändå kan göra det påväg till Uppsala, vi pratar 100m från vägen liksom.

Jag vet att man inte får åka direkt från tjänsteställe och hem, vilket jag heller inte gör, då jag lika gärna skulle kunna åka min egen bil, men nu kör jag ju material, tvättar firmabilen och ser till att det finns stor flexibilitet mellan våra butiker, vilket jag inte hade kunnat göra med egen bil.

Gör jag fel här?
Finns ju många som dagligen har bilarna HEM, det är ju uppenbart fel, men det jag gör är mer en gråzon känner jag.

Tack på förhand .