• 1
  • 2
2020-09-21, 23:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain-Ragnar
Hur länge kan man leva med död vävnad i kroppen medans det sprider sig? Visas det alltid på blodprover?
Misstänker att jag hade blödning eller något i magen förra året som sedan inflammerade hela tarmpaket, gick med det i månader innan jag fick abx kur som lindrade smärtan men skadan redan skedd.
Nu kan jag knappt äta och få ut någon avföring alls, gått över en vecka senast. Har extrema smärtor i strupe mage, magen är extremt svullen fortfarande sedan fjol.
Prover har mestadels vart normala dock är mitt allmäntillstånd mkt sämre.

Nekros går tämligen fort "utför", tar inte halvår, snarare dagar eller timmar. Du verkar inte (än) lida av nekros, snarare förstoppning. Har du talat med läkare om detta?
Citera
2020-09-22, 00:08
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Hur vet du att det är gammalt blod? Ditt Hb indikerar att det inte är det.

Är det riktig feber (dvs över 38 grader)? Hur ofta kommer det? Ditt låga kaliumvärde, har det normaliserats eller har det alltid (såvitt du vet) legat så lågt?
Rapar jag får jag blodsmak, färgen är brunt och svart på det jag fick upp. Brukar ligga runt 38 när det kommer, ibland gått högre. Dock går det ner senare.
Kalium går sakta neråt senaste året, har inte alla tidigare värden i huvudet dock. Folsyra har sjunkit som sten, även b12 ligger mediokert dock inom ref.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nekros går tämligen fort "utför", tar inte halvår, snarare dagar eller timmar. Du verkar inte (än) lida av nekros, snarare förstoppning. Har du talat med läkare om detta?
Klart jag har, för ett par veckor sedan gjorde jag ct med kontrast i buken, kunde gjort det igen idag på akuten men tackade nej, kanske misstag i efterhand men känns som de inte skulle hitta något igen.

Någon som vet om de kan se magsäcken med ct?
Citera
2020-09-22, 00:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Rapar jag får jag blodsmak, färgen är brunt och svart på det jag fick upp. Brukar ligga runt 38 när det kommer, ibland gått högre. Dock går det ner senare.
Kalium går sakta neråt senaste året, har inte alla tidigare värden i huvudet dock. Folsyra har sjunkit som sten, även b12 ligger mediokert dock inom ref.

Klart jag har, för ett par veckor sedan gjorde jag ct med kontrast i buken, kunde gjort det igen idag på akuten men tackade nej, kanske misstag i efterhand men känns som de inte skulle hitta något igen.

Har du svart avföring och blodsmak i munnen, låter det som magsår. Sådant brukar läkare hitta hyfsat enkelt idag.
Citera
2020-09-22, 01:18
Bannlyst
Citat:

Jag har läst en del av dina inlägg. Du verkar vara hypokondrisk, men om du verkligen har sådana magproblem borde du få genomgå gastroskopi.
Citera
2020-09-22, 08:16
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Att det är blod du får upp är alltså lite tveksamt. Som sagt pekar ditt Hb emot det.

Här du fört en feberdagbok? Oklar feber är ett tillstånd som bör utredas. Blodsalter (inklusive kalium) kan gå upp och ned, men om ditt värde är så lågt konstant vore det inte fel att utreda det heller. Framför allt febern borde kunna intressera din doktor. Speciellt om du systematiskt har mätt hur ofta du får dina febertoppar.
Citera
2020-09-22, 10:47
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag har läst en del av dina inlägg. Du verkar vara hypokondrisk, men om du verkligen har sådana magproblem borde du få genomgå gastroskopi.

Jag tycker också att gastro skulle vara bra att göra även om det är en jobbig undersökning.
Blodet måste ju komma från någonstans, bra att reda ut varifrån.
Citera
2020-09-22, 11:40
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Citat:
Att det är blod du får upp är alltså lite tveksamt. Som sagt pekar ditt Hb emot det.

Här du fört en feberdagbok? Oklar feber är ett tillstånd som bör utredas. Blodsalter (inklusive kalium) kan gå upp och ned, men om ditt värde är så lågt konstant vore det inte fel att utreda det heller. Framför allt febern borde kunna intressera din doktor. Speciellt om du systematiskt har mätt hur ofta du får dina febertoppar.
Japp. Funderar också på ryggmärgsskada då jag har sådan smärtor i ryggen, värst nacken och övre ryggen. Då jag får domningar i olika delar av kroppen. Började efter jag var tungt i höstas. Eller inflammation i ryggmärg men de har de inte velat kolla upp
Får se vad som händer. Fortfarande ingen avföring. Blodet kan även vara gamla sår, kanske inget allvarligt med det.
Citera
2020-09-22, 13:38
Medlem
Alltså.... Jag satsar på 100% hypokondri..
Citera
2020-09-22, 15:14
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Japp. Funderar också på ryggmärgsskada då jag har sådan smärtor i ryggen, värst nacken och övre ryggen. Då jag får domningar i olika delar av kroppen. Började efter jag var tungt i höstas. Eller inflammation i ryggmärg men de har de inte velat kolla upp
Får se vad som händer. Fortfarande ingen avföring. Blodet kan även vara gamla sår, kanske inget allvarligt med det.
Mina förslag:

1. Feberdagbok. Mät tempen 3 ggr dagligen (plus när du känner dig febrig) under några veckors tid. Ringa in när temp är mer än 37.9.
2. Laxering tills du inte längre är förstoppad. Börja rejält tills förstoppningen släpper. Bibehåll därefter laxering så att du inte blir förstoppad igen.
3. Ny läkarkontakt. Om du fortsatt har matleda/tidig mättnadskänsla/buksmärta efter att du är adekvat laxerad, i) fråga om gastroskopi. Om du har haft flera oförklarade temptoppar; ii) fråga om utredning av oklar feber. Om du fortsatt har lågt kalium, iii) fråga om utredning av hypokalemi.

Att hitta en diagnos som förklarar alla dina symptom/fynd är nog dessvärre osannolikt. Förbered dig på att det kanske finns en psykosomatisk komponent. Kanske vill din doktor ta ett eller två problem i taget. Prioritera i så fall vad som är viktigast för dig.
Citera
2020-09-22, 16:13
Bannlyst
Citat:
Mina förslag:

1. Feberdagbok. Mät tempen 3 ggr dagligen (plus när du känner dig febrig) under några veckors tid. Ringa in när temp är mer än 37.9.
2. Laxering tills du inte längre är förstoppad. Börja rejält tills förstoppningen släpper. Bibehåll därefter laxering så att du inte blir förstoppad igen.
3. Ny läkarkontakt. Om du fortsatt har matleda/tidig mättnadskänsla/buksmärta efter att du är adekvat laxerad, i) fråga om gastroskopi. Om du har haft flera oförklarade temptoppar; ii) fråga om utredning av oklar feber. Om du fortsatt har lågt kalium, iii) fråga om utredning av hypokalemi.

Att hitta en diagnos som förklarar alla dina symptom/fynd är nog dessvärre osannolikt. Förbered dig på att det kanske finns en psykosomatisk komponent. Kanske vill din doktor ta ett eller två problem i taget. Prioritera i så fall vad som är viktigast för dig.

Jag har aldrig studerat medicin, men av inläggen att döma skulle jag säga att han har några ganska banala hälsoproblem som han blåser upp enormt genom att han har en hypokondrisk läggning. Jag har själv en liten tendens åt det hållet. När jag var yngre hade jag tvångstankar om att få cancer, att få hjärnskador bara av att råka inandas pyttelite lösningsmedel etc.
Citera
2020-09-22, 17:28
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Citat:
Jag har aldrig studerat medicin, men av inläggen att döma skulle jag säga att han har några ganska banala hälsoproblem som han blåser upp enormt genom att han har en hypokondrisk läggning. Jag har själv en liten tendens åt det hållet. När jag var yngre hade jag tvångstankar om att få cancer, att få hjärnskador bara av att råka inandas pyttelite lösningsmedel etc.
Inget som jag skrivit i denna tråd är förstorat överhuvudtaget. Frågade om död vävnad pga jag inte hittade något svar på nätet. Stämmer nog att det borde ha synts i prover, antar att blodet är från gammal magsår eller nått.

Inte konstigt att man blir besatt av sin hälsa när har så pass funktionsnedsättning att man inte kommer någon vart och vården är som den är. När man bara blir sämre och sämre. Vissa av mina hypoteser må vart banala dock inte symptomen. Alla symptom jag har nämnt har jag faktiskt.

Folk och även läkare drar hypokondri kortet extremt lättvindigt, tyvärr blir det nog mer kostsamt i längden för alla parter.
Citera
2020-09-22, 20:01
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Det är svårt att avgöra utan att få bakgrund och att ha träffat vederbörande. Framför allt är det svårt att avfärda. När man har mer konkreta saker (kaliumbrist och feber) bör man ändå utesluta att något annat ligger och spökar. Tyvärr är det ju så att många som känner att de inte får hjälp i sjukvården har sjukdomar som man inte någonsin hittar en kroppslig orsak till. Orsaken till det är givetvis diskuterbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in