2020-09-22, 15:53
Bannlyst
Snackar om det i denna videon, allt som har med deras agendor o göra kommer ut på kanalen

https://www.youtube.com/watch?v=T8HCQBuIg9I
Citera
2020-09-22, 15:53
Medlem
qwerty-66s avatar
"FHM: Restriktioner i Stockholm diskuteras
Det kan bli aktuellt med lokala coronarestriktioner i Stockholm efter att den nedåtgående trenden av smittofall har brutits. Det meddelar statsepidemiolog Anders Tegnell på tisdagens coronapressträff."

Intressant att Tengele funderar på särskilda Stockholmsåtgärder. Hade varit kul om det blev krav på munskydd haha
Citera
2020-09-22, 16:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Smittan drivs främst av 20-29 åringar som inte tar ansvar. Väldigt svår få till social distansering o masker på privata fester tex.

Masker kan ju vara anledningen att medelålders/äldre inte driver smittan nu.

Hur kan man uttala sig om vilka som "driver smittan"?
De/det som driver smittan är ju inte säkert att det fångas upp exempelvis genom en ökad testning. Speciellt om de som driver smittan inte testar sig, eller blir särskilt sjuka. Att personer som inte uppvisar några symtom ändå kan vara smittbärare och tom superspridare vet vi ju rätt väl.
Citera
2020-09-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tvärtom. Barnet görs inte till syndabok. Det är viruset som är det onda - inte barnet. Skulle man däremot inte stänga skolan och massor av andra skulle bli smittade och tom avlida. Ja, då finns det ju risk att många skulle rikta sin ilska mot barnet och kanske framförallt barnets föräldrar. Att man däremot tar ansvar och håller sjuka hemma och andra som kan ha exponerats för viruset i karantän är ju ett tecken på att man tar ansvar och sköter sig.
Det tycker du, men det är inte sant. Det är p.g.a. barnet och dess familj som andra föräldrar får en massa problem. Det betyder att familjen blir syndabock, oavsett vad du tycker. Ingen vill att deras familj eller deras barn ska vara skälet att hela orten stängs ner.
Citera
2020-09-22, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det tycker du, men det är inte sant. Det är p.g.a. barnet och dess familj som andra föräldrar får en massa problem. Det betyder att familjen blir syndabock, oavsett vad du tycker. Ingen vill att deras familj eller deras barn ska vara skälet att hela orten stängs ner.

Nu stängs ju knappast en hel ort ned för att en förskola försätts i karantän i 14 dagar. Problemen blir garanterat 20 gånger värre om smittan fortsätter att spridas runt i skolan. Bra att de stänger ned.
Citera
2020-09-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jaha, så det är bättre om staten mörkar? Så att medborgarna ”lär sig” att staten aldrig är att lita på?
Till att börja med ska man inte sätta sitt samhälle i den här situationen, där medborgarna riskerar att anklagas för det ena eller det andra.

Har man väl gjort det misstaget så får man sköta det på ett diskret sätt, så att medborgarna även fortsättningsvis vill testa sig.
Citera
2020-09-22, 16:24
Medlem
Citat:
Nu stängs ju knappast en hel ort ned för att en förskola försätts i karantän i 14 dagar. Problemen blir garanterat 20 gånger värre om smittan fortsätter att spridas runt i skolan. Bra att de stänger ned.
90 förskolebarn = ca 180 föräldrar påverkas, samt 24 lärare. Jag tycker det låter ganska omfattande. Det är inte något jag skulle vilja utsätta mitt barn för.
Citera
2020-09-22, 16:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
90 förskolebarn = ca 180 föräldrar påverkas, samt 24 lärare. Jag tycker det låter ganska omfattande. Det är inte något jag skulle vilja utsätta mitt barn för.

Behövs det två vuxna för att ta hand om ett barn? För övrigt kan ju alla barn bli sjuka, så det är ju inget direkt konstigt. Skulle inte se det som märkligt att hålla mina barn hemma om det går samhällsfarlig smitta på skolan. Skulle tvärtom bli upprörd om skolan mörkade och inte informerade.
Citera
2020-09-22, 16:34
Medlem
Citat:
Behövs det två vuxna för att ta hand om ett barn? För övrigt kan ju alla barn bli sjuka, så det är ju inget direkt konstigt. Skulle inte se det som märkligt att hålla mina barn hemma om det går samhällsfarlig smitta på skolan. Skulle tvärtom bli upprörd om skolan mörkade och inte informerade.
Bägge föräldrarna ska såklart stanna hemma så dom eventuellt inte smittar ner sin arbetsplats.
Citera
2020-09-22, 16:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Bägge föräldrarna ska såklart stanna hemma så dom eventuellt inte smittar ner sin arbetsplats.

Jag vet inte. Någonstans måste man ju dra gränsen, men visst. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2020-09-22, 16:37
Medlem
Citat:

Men vänta lite nu!!!

Är du inte för karantän av hela familjen?

Gäller samma i Sverige enligt dig? Alltså om man har misstänkt smitta i familjen, så går alla till jobbet som inte är sjuka?
Citera
2020-09-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell sa att stänga skolor gör de lokalt, inga sådana rekommendationer kommer att komma från FHM verkar det som.

Jag vet!
Men om FHM och regionen diskuterar, så kan ju regionens egna åtgärder tas med i beaktan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in