2020-09-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Helt riktigt. Man kan göra vad man kan för att skydda sig och lever precis enligt det du nämnde ovan. Dessvärre går det inte att skydda sig helt, men man kan göra mycket. Man kan även gå utanför myndigheternas rekommendationer och sätta upp aningen hårdare riktlinjer så får man också ett ökat skydd.

Jag hoppas smittan kan hållas tillbaka så mycket det bara är möjligt till vi får ett vaccin.

Det är inte någon rolig sjukdom det här och det kan ju gå riktigt illa om man har otur. Läste tidigare idag i Expressen om en Jonas 50 år gammal som låg intagen på sjukhus i 14 veckor, varav drygt en vecka på intensivvård. Det här var i våras. Numera måste han ha rullator om han ska ut och gå. Tyvärr finns det ju många, inte minst här på Flashback som viftar bort denna sjukdom som en "snuva" och kallar åtgärder runt om i världen för att stoppa viruset för "hysteri". Jag tycker inte alls det är någon hysteri, utan jag förstår fullt ut varför länder vidtar betydligt kraftfullare åtgärder än vad vi gör här hemma i Sverige. Jag ser Nya Zeeland som ett mönsterland exempelvis.

Ja Nya zeeland, och Finland om man vill ta i vårt närområde. Det verkar vara otaliga följdeffekter från Covid-19, inte bara för de som är gamla och dör. Som du sa att man måste gå i rullator, eller hjärnskador, hjärtskador, trötthet, och även som att permanent kunna tappa smaksinnet. Allt det visar sig mer och mer, och då är det nog säkert redan för sent för många
Citera
2020-09-22, 14:34
Medlem
Någon som hörde om de gav en siffra för totalt antal inlagda? Inte bara iva alltså
Citera
2020-09-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Tegnell enl aftonbladet från presskonferens:
" Vi ser att det är gymnasieungdomar som står för rätt mycket av ökningen i barngruppen just nu. Visserligen på låga nivåer. Övriga skolbarn är det rätt låga tal, som det ska vara.

– Det här är förväntade effekter av att gymnasieungdomar kommit tillbaka (till skolan) och fler vistas på arbetsplatser."

Hur kan det vara förväntat enligt honom, han tyckte ju inte att ungdomar under 18 kunde smitta särskilt mycket? Och om det var förväntat, varför öppnade man?
Nä, ångrar igen att jag läste
FHM har ingen som helst ambition att stoppa smittspridningen, deras plan har från början bara varit att bromsa så att vården hinner med, samt att skydda riskgrupperna.
Citera
2020-09-22, 14:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tror du har helt rätt. Var ju aldrig tal om att stoppa några flyg i våras heller. Trots att varje plan var fullt av hostande resenärer fick de fritt trava ut på Arlanda. Trots att läget var känt flera veckor innan det skedde. Det som till sist stoppade flygtrafiken var ju att det i hela världen i princip infördes flygstopp överallt. Det gjorde att UD avrådde från att resa, då man kunde "fastna" någonstans. Inte det faktum att man kunde dra med sig eller dra hem smitta. Det var aldrig en beslutsvariabel.
Är det så att smittan är betydligt lägre i Skåne nu, än vad den är i Danmark borde bron absolut stängas. Allt annat är ju komplett vansinne, men eftersom vi bor i landet "Vansinne" kommer förstås bron att hållas öppen till varje pris.
Vi hade ett klusterutbrott på en skola i Östersund. Det passerade som en liten notis. Och så jämför man med våra grannländer där det nästan blir krigsrubriker och lokal karantän. För någon vecka sedan läste Huvfudstadsbladet från Helsingfors. Stora rubriker! En (1) smittad i Åbo!

Jag tror att detta är första dagen på den andra vågen i Sverige.
Citera
2020-09-22, 14:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hemma, i kollektivtrafiken sitter alla tysta och glor i sin telefon, hur mycket smittspridning är det där? Såvida det inte uppstår spontan körsång i tunnelbanan, det kanske har hänt.
Andas de inte heller menar du?
Citera
2020-09-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ja, eller hur....
Är väl alldeles lysande att det råder öppenhet och transparens?
Ja. Varför inte sätta en gul stjärna på alla som är eller har varit sjuka så man har en möjlighet att sålla ut de potentiella mördarna direkt?
Citera
2020-09-22, 14:37
Medlem
docentdisciplins avatar
Coronan sprider sig nu, den är lite "maskerad" av alla andra förkylningsvirus (rhinovirus) som nu cirkulerar. Coronan kan bida sin tid och växa till sig i skuggan av "de stora".
Citera
2020-09-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag hoppas att du förstår vad jag menade. Jag raljerade mest.

Att jag uttryckte mig så, var ju såklart inte menat som om att jag kan garantera att det inte hänt i Sverige.
Jag ser det däremot som högst osannolikt. Detta pga av att vi inte haft så generös testning speciellt länge..

Så lad os justere til svenske forhold og sige 30 test. Tror ikke det er usandsynligt.

Jeg vil bare overbevise dig om at der vil være idioter der udnytter muligheden, lige meget hvad man gør.
Ring til lægen og få en hjemmetest er da for let at misbruge. Der behøver man ikke engang møde op.

PS: JP = Dansk lorteavis
Citera
2020-09-22, 14:39
Medlem
arbetets avatar
Nämen!?
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten:

– Framförallt bland yngre och yrkesverksamma stiger smittan. I alla grupper utom 70+ ser vi en ökning.

– Vi ser att det är gymnasieungdomar som står för rätt mycket av ökningen i barngruppen just nu. Visserligen på låga nivåer. Övriga skolbarn är det rätt låga tal, som det ska vara.

Det här är förväntade effekter av att gymnasieungdomar kommit tillbaka (till skolan) och fler vistas på arbetsplatser.

– Stockholm som är en stor region står för stor andel av totala antalet. Och har en ökning som drabbat alla åldersgrupper.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Någon sa att han hade ett annat tonläge idag. Stämmer det?
Citera
2020-09-22, 14:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Coronan sprider sig nu, den är lite "maskerad" av alla andra förkylningsvirus (rhinovirus) som nu cirkulerar. Coronan kan bida sin tid och växa till sig i skuggan av "de stora".
Finns massvis av coronavirus i omlopp.
Citera
2020-09-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Någon som hörde om de gav en siffra för totalt antal inlagda? Inte bara iva alltså

Ja det vore verkligen intressant att veta för det tar ju ett tag innan man blir så sjuk att man hamnar på iva eller dör. Jag bor i USA så jag följer utvecklingen här väldigt noga och när fallen gick upp igen i början av sommaren så snackades det mycket om att viruset blivit mindre farligt osv. Att folk inte dog nu osv. Men det var ju bara eftersläpning.

Först börjar antalet positiva tester öka. Sedan ökar antalet inläggningar. Sedan ökar antalet på IVA och först efter det kommer paniken när dödstalen exploderar. Att Tegnell redan nu börjar signalera att smittan ökar tyder på att det kommer bli en rejäl storm. Det här är ju mannen som genom i princip hela epidemin i våras hävdade att kurvan var flack eller pekade neråt. Något stort är nog på gång. Den andra vågen helt enkelt.
Citera
2020-09-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi hade ett klusterutbrott på en skola i Östersund. Det passerade som en liten notis. Och så jämför man med våra grannländer där det nästan blir krigsrubriker och lokal karantän. För någon vecka sedan läste Huvfudstadsbladet från Helsingfors. Stora rubriker! En (1) smittad i Åbo!

Jag tror att detta är första dagen på den andra vågen i Sverige.
Diagram för september, ökning sedan början
https://i.imgur.com/AonzwHV.jpg

Det Röda är +fall det som rapporterades idag och som kommer bli högre.
Senast redigerad av TonyDR 2020-09-22 kl. 14:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in