2020-09-22, 14:22
Medlem
Klappasäftens avatar
Känns som om det kommer en riktig massdöd här nu med ett stärkt Coronavirus.
Citera
2020-09-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Var ska det krävas munskydd? I kollektivtrafiken?
Hemma, i kollektivtrafiken sitter alla tysta och glor i sin telefon, hur mycket smittspridning är det där? Såvida det inte uppstår spontan körsång i tunnelbanan, det kanske har hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men faktum kvarstår, sedan munskyddskravet infördes i Danmark har antalet smittade ökat explosionsartat.

Det er en måned siden masker blev lovpligtige i den offentlige trafik. De andre, nye restriktioner virker ikke endnu.

https://www.bt.dk/samfund/kontakttallet-falder-i-danmark-til-13
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Japps, tyvärr är många oförmögna att agera utan godkännande från majoriteten/media/staten

Så är det tyvärr, om det börjar öka mer i Sverige får man hoppas mer folk börjar fatta allvaret till slut.
Smittan har börjat öka igen, även i Sverige. Det börjar synas i data.
I våra grannländer tas det åtgärder direkt för att bekämpa problemet. I Sverige är media, politiker och FHM för upptagna att gratulera sig själva om hur duktiga vi är för att ens se att en andra våg kommer.
https://twitter.com/okuvad/status/1308156012235546626
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Hvad har du ikke påstået?

Jag hoppas att du förstår vad jag menade. Jag raljerade mest.

Att jag uttryckte mig så, var ju såklart inte menat som om att jag kan garantera att det inte hänt i Sverige.
Jag ser det däremot som högst osannolikt. Detta pga av att vi inte haft så generös testning speciellt länge..
Citera
2020-09-22, 14:25
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Känns som om det kommer en riktig massdöd här nu med ett stärkt Coronavirus.

Förklara dig.
Citera
2020-09-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Så är det tyvärr, om det börjar öka mer i Sverige får man hoppas mer folk börjar fatta allvaret till slut.
Smittan har börjat öka igen, även i Sverige. Det börjar synas i data.
I våra grannländer tas det åtgärder direkt för att bekämpa problemet. I Sverige är media, politiker och FHM för upptagna att gratulera sig själva om hur duktiga vi är för att ens se att en andra våg kommer.
https://twitter.com/okuvad/status/1308156012235546626

Instämmer helt med det där, tyvärr
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hemma, i kollektivtrafiken sitter alla tysta och glor i sin telefon, hur mycket smittspridning är det där? Såvida det inte uppstår spontan körsång i tunnelbanan, det kanske har hänt.
Så kan det vara, men politiker kan välja att kräva munskydd i kollektivtrafiken ändå.
Och då ingen kommer att göra uppföljande studier vad gäller skyddens effektivitet, så kommer kravet att vara "rätt".
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Håller med dig helt. Man får helt enkelt hoppas att vi har tur. Jag har också gett upp om att strategin någonsin kommer att ändras, vilket är väldigt beklagligt. Så det enda man kan göra är hoppas på tur, se till sig själv och sina närmaste och hoppas de klarar sig och försöka vidta egna förebyggande åtgärder (jobba hemma om det går, undvika kollektivtrafik, munskydd om man måste ut till affärer etc, handla med hemkörning).

Helt riktigt. Man kan göra vad man kan för att skydda sig och lever precis enligt det du nämnde ovan. Dessvärre går det inte att skydda sig helt, men man kan göra mycket. Man kan även gå utanför myndigheternas rekommendationer och sätta upp aningen hårdare riktlinjer så får man också ett ökat skydd.

Jag hoppas smittan kan hållas tillbaka så mycket det bara är möjligt till vi får ett vaccin.

Det är inte någon rolig sjukdom det här och det kan ju gå riktigt illa om man har otur. Läste tidigare idag i Expressen om en Jonas 50 år gammal som låg intagen på sjukhus i 14 veckor, varav drygt en vecka på intensivvård. Det här var i våras. Numera måste han ha rullator om han ska ut och gå. Tyvärr finns det ju många, inte minst här på Flashback som viftar bort denna sjukdom som en "snuva" och kallar åtgärder runt om i världen för att stoppa viruset för "hysteri". Jag tycker inte alls det är någon hysteri, utan jag förstår fullt ut varför länder vidtar betydligt kraftfullare åtgärder än vad vi gör här hemma i Sverige. Jag ser Nya Zeeland som ett mönsterland exempelvis.
Citera
2020-09-22, 14:30
Medlem
Tegnell enl aftonbladet från presskonferens:
" Vi ser att det är gymnasieungdomar som står för rätt mycket av ökningen i barngruppen just nu. Visserligen på låga nivåer. Övriga skolbarn är det rätt låga tal, som det ska vara.

– Det här är förväntade effekter av att gymnasieungdomar kommit tillbaka (till skolan) och fler vistas på arbetsplatser."

Hur kan det vara förväntat enligt honom, han tyckte ju inte att ungdomar under 18 kunde smitta särskilt mycket? Och om det var förväntat, varför öppnade man?
Nä, ångrar igen att jag läste
Citera
2020-09-22, 14:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kommer aldrig på fråga att Sverige skulle bromsa på trafiken. Vi får hoppas på danskarna den här gången också.

Ser att vi har 1200 nya fall. Har inte koll på hur mån/tis har sett ut förut dock.

Jag tror du har helt rätt. Var ju aldrig tal om att stoppa några flyg i våras heller. Trots att varje plan var fullt av hostande resenärer fick de fritt trava ut på Arlanda. Trots att läget var känt flera veckor innan det skedde. Det som till sist stoppade flygtrafiken var ju att det i hela världen i princip infördes flygstopp överallt. Det gjorde att UD avrådde från att resa, då man kunde "fastna" någonstans. Inte det faktum att man kunde dra med sig eller dra hem smitta. Det var aldrig en beslutsvariabel.
Är det så att smittan är betydligt lägre i Skåne nu, än vad den är i Danmark borde bron absolut stängas. Allt annat är ju komplett vansinne, men eftersom vi bor i landet "Vansinne" kommer förstås bron att hållas öppen till varje pris.
Citera
2020-09-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det kommer högst troligen specifika restriktioner för Stockholm inom kort. Pandemin är inte över och detta är bara början.

Du är naiv.

Detta har ni sagt i flera månader. Sluta gråta nu att ingen längre bryr sig om er domedagsfantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in