2020-09-22, 12:20
Medlem
Maravillas avatar
Tror ni vi har/haft en miljon infekterade i Sverige? Känns ju som att det förut, när du behövde vara halvt död för att få testa sig, gick minst 5 smittade på varje bekräftat fall. Så 500 000 smittade tror jag absolut vi nått upp till, men 1 miljon? Nja, tveksam. Inte omöjligt dock.
Citera
2020-09-22, 12:31
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Tror ni vi har/haft en miljon infekterade i Sverige? Känns ju som att det förut, när du behövde vara halvt död för att få testa sig, gick minst 5 smittade på varje bekräftat fall. Så 500 000 smittade tror jag absolut vi nått upp till, men 1 miljon? Nja, tveksam. Inte omöjligt dock.
Betydligt fler om jag skulle gissa, minst 2-3M.
Tror snarare mörkerfaktorn var runt 100x i mars/april.
Citera
2020-09-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför gör man inte bara ett konventionellt vaccin med riktiga virus, som fått ligga till sig och bli lite slöa..? Enligt vetenskap och beprövad erfarenhet sedan mer än 200 år. Då vet man vad man får. De där genetiska vaccinen kan man ju fortsätta att experimentera med sedan, när det inte är så bråttom längre.

Vad dumma läkarna, forskarna och immunologerna är. Ta och ring till universitetet och påminn dom, de kommer tacka dig för att någon bankade lite sunt bondförnuft i dom. Ett hederligt vaccin för hederliga knegare. Inga jävla DNA-skit eller cybervaccin. Att det var så enkelt hela tiden!
Citera
2020-09-22, 12:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vad dumma läkarna, forskarna och immunologerna är. Ta och ring till universitetet och påminn dom, de kommer tacka dig för att någon bankade lite sunt bondförnuft i dom. Ett hederligt vaccin för hederliga knegare. Inga jävla DNA-skit eller cybervaccin. Att det var så enkelt hela tiden!

Jag förstår att du försöker vara ironisk, men det du skriver är - i just det här fallet - faktiskt sant!

Du som vet bättre, då - varför skulle ett vaccin enligt en ny metod (genetisk) vara bättre än ett traditionellt?
Citera
2020-09-22, 12:42
Medlem
Madagascars avatar
AB skriver att antalet nya fall i Dalarna har fördubblats från förrförra veckan till förra veckan.

Hur har antalet tester i Dalarna utvecklats under samma tid?
Citera
2020-09-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du som vet bättre, då - varför skulle ett vaccin enligt en ny metod (genetisk) vara bättre än ett traditionellt?

Jag vet inte bättre, för jag är nämligen inte vaccinforskare eller immunolog. Däremot utgår jag från att dom vet vad bästa vägen till ett vaccin är, på grund av att de är vaccinforskare och immunologer.
Citera
2020-09-22, 12:49
Medlem
Otroligs avatar
Tycks vara väldigt lugnt i Östergötland just nu. Bara 4 vårdas på sjukhus (ingen IVA) och få nya fall upptäcks.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNmNjOTE1MmMtNDhlOS00MzJhLTllYzItZDQ 1NWFmZjQxZmRiIiwidCI6ImYwODczMzkzLWMzNGMtNGFlYy1iM WM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9
https://nt.se/nyheter/artikel/regionen-fa-nya-fall-av-covid-19/er9085or
Citera
2020-09-22, 12:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Jag vet inte bättre, för jag är nämligen inte vaccinforskare eller immunolog. Däremot utgår jag från att dom vet vad bästa vägen till ett vaccin är, på grund av att de är vaccinforskare och immunologer.

Du lider av en blind auktoritetstro, sådant är inte bra. "Be experterna om råd, men bestäm själv", är bättre - då lever man längre.

Jag tror snarare, att precis som Tegnell hade en galen dröm om att få experimentera på en hel befolkning med sin folkimmunitetsstrategi, så har de här forskarna bidat morgonluft nu, när det blivit lätt att få pengar till just vaccinexperiment p.g.a. coronakrisen. Jag säger inte att det är omöjligt att det kan finnas fördelar med ett sådant vaccin, men det tar ju minst tio år att testa och utvärdera det, innan man vet om det är säkert att ge till stora grupper vanliga människor. Det var inte läge för experiment nu, när det var så bråttom att få fram ett vaccin.
Citera
2020-09-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla

Det talas om dödlighet på ca 0.5% vilket skulle betyda att en dryg miljon varit smittade så långt
Citera
2020-09-22, 12:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatsMagnusson
Är andra våg redan på väg eller är det fortfarande första?
Fel att prata om vågor - i alla fall om man menar en våg efter den första.

Smittan ser ut att bete sig mer som skvalp i en hamnbassäng. Det är samma våg som återkommer flertalet gånger.
Citera
2020-09-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Fel att prata om vågor - i alla fall om man menar en våg efter den första.

Smittan ser ut att bete sig mer som skvalp i en hamnbassäng. Det är samma våg som återkommer flertalet gånger.

Är det Björn du citerar?
Citera
2020-09-22, 13:08
Medlem
Jaha, vad synd att vi i Sverige inte testar samma person 100 ggr!
Då hade vi legat bra till med antalet utförda tester..

”Borger testet 100 gange for corona
Der kan være ventetid på at få foretaget en corona-test for folk, som vil testes uden at have symptomer.

Det har også været tilfældet i Region Midtjylland, hvor der har været meldinger om op til seks timers kø.

Men det er også en god idé at overveje, om man skal lade sig teste uden symptomer, lyder det fra regionsrådsformand Anders Kühnau (S).

I Aarhus har der blandt andet været en borger, der var blevet testet med 2-3 dages mellemrum og efterhånden havde fået foretaget omkring 100 corona-test, skriver JP. Sådanne tilfælde skaber unødig kø i systemet.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in