2020-09-22, 10:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatsMagnusson
Är andra våg redan på väg eller är det fortfarande första?

Första vågen klingade ut i juni. Vi håller nu andan och väntar på den andra våg, som vällt in i de flesta andra länder i Europa. Samtidigt som vi hoppas att vi ska ha så mycket flockimmunitet nu (och att de som var känsliga redan gick åt i första vågen, så att det inte finns så många kvar som kan dö), att vi slipper en upprepning av läget i mars-april...
Citera
2020-09-22, 11:02
Medlem
vinlands avatar
Visste ni om detta ?

Karolinska jobbar på ett antivirus från alpacka/kameler , som kan utveckla antikroppar mot Covid-19.
Dom tänker med nanoteknik ta fram bl.a en munspray som ska kunna stoppa infektioner.
Beräknad leverans mitten av 2021....

Man startade projektet i Februari, nu verkar alpackan "Tyler" ha utvecklat antikroppar som nu ska kopieras.
https://ki.se/forskning/jakten-pa-antikroppar-mot-coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/alpackor-kan-vara-nyckeln-till-vaccin-mot-covid-19
TV France-1, 4dar gammalt: https://www.youtube.com/watch?v=e94WSeh1uvA

Gamle svarten har bytt namn till "Tyler"....
Citera
2020-09-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De har haft en helt annan ambitionsnivå sedan dag 1. De har haft som mål att utrota smittan. Sverige har haft som mål att låta smittan spridas i "lagom takt", vilket innebär att tusentals människor kommer dö i Sverige. Det gjorde Löfven rätt klart redan från dag 1 att det skulle bli så och nog fick han rätt på den punkten. Jag personligen tycker det är så tragiskt.

Då tycker du att de flesta länderna i världen är tragiska helt enkelt!?

Vad tycker du tex om att serie A börjar med publik nu? Italien borde väl lärt sig att hantera smittan menar jag. Förra vändan hann de ju inte med en lockdown, men nu har de ju haft hela sommaren på sig att förbereda sig. GB, Frankrike, Spanien osv också.
Varför fortsätter folkmordet där?
Citera
2020-09-22, 11:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Då tycker du att de flesta länderna i världen är tragiska helt enkelt!?

Vad tycker du tex om att serie A börjar med publik nu? Italien borde väl lärt sig att hantera smittan menar jag. Förra vändan hann de ju inte med en lockdown, men nu har de ju haft hela sommaren på sig att förbereda sig. GB, Frankrike, Spanien osv också.
Varför fortsätter folkmordet där?

Jag tycker Sverige har gjort många rätt och är absolut ingen förespråkare av nerstängningar på något sätt. Men att tillåta publik på fotboll under hösten, nja...
Citera
2020-09-22, 11:39
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tror på en dödlighet omkring 1% överlag och om sjukvården kraschar kanske upp till 5%. Så om 3 miljoner smittats (30% av befolkningen) så borde vi få minst 30 000 döda. Så inte helt orimligt skulle jag säga. Men jag vet inte vem av oss som har rätt. Jag ser fram emot en spännande vinter. Jag hoppas nästan att autisten fortsätter vara emot munskydd så att det blir drama på riktigt.

Qatar ligger långt under dödligheten för en vanlig influensa. Jag tror Qatar har testat i princip hela sin befolkning då man har resurserna för det. Qatars dödssiffror är en fingervisning om hur ofarligt viruset faktiskt är. Det är flera länder som visar samma tendenser.

Länder som bara fångar upp de allvarliga fallen får givetvis med sig alla dödsfallen i statistiken också. Och då ser det värre ut än vad det är.
Citera
2020-09-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Visste ni om detta ?

Karolinska jobbar på ett antivirus från alpacka/kameler , som kan utveckla antikroppar mot Covid-19.
Dom tänker med nanoteknik ta fram bl.a en munspray som ska kunna stoppa infektioner.
Beräknad leverans mitten av 2021....

Man startade projektet i Februari, nu verkar alpackan "Tyler" ha utvecklat antikroppar som nu ska kopieras.
https://ki.se/forskning/jakten-pa-antikroppar-mot-coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/alpackor-kan-vara-nyckeln-till-vaccin-mot-covid-19
TV France-1, 4dar gammalt: https://www.youtube.com/watch?v=e94WSeh1uvA

Gamle svarten har bytt namn till "Tyler"....

Utmärkt, när är det klart att använda i verkligheten?
Citera
2020-09-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Utmärkt, när är det klart att använda i verkligheten?

Han skrev det i sitt inlägg
Citera
2020-09-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tycker Sverige har gjort många rätt och är absolut ingen förespråkare av nerstängningar på något sätt. Men att tillåta publik på fotboll under hösten, nja...

Jag håller med! Fullständigt hål i huvudet..
Citera
2020-09-22, 12:12
Medlem
Interssant om vaccinutveckling:

Citat:
Jakten på att snabbt få fram ett coronavaccin har både politiska, ekonomiska och etiska dimensioner, utöver de rent vetenskapliga.

Nästan alla vaccin som nu testas på fas-3 stadiet är genetiskt baserade. Inget genetiskt vaccin hittills är godkänt för människor. Vad innebär det?

Medverkar gör professor Matti Sällberg, vaccinforskare Karolinska institutet, rysslandsforskaren Maria Engqvist, Totalförsvarets forskningsinstitut FOI, biomedicinetiker Jessica Nihlén Fahlquist, Uppsala universitet och biodataforskare Enrico Bucci, vid Temple University, USA.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1570603
Citera
2020-09-22, 12:18
Medlem
Svensken är rökt, den saken är klar. Vi ser nu att smittan ökar kraftigt i Europa. Andra vågen börjar ta sin början och vi går nu in i coronavirusens högsäsong. Minns att coronavirus brukar dyka upp i november, peaka i februari och försvinna i maj. Så vi har inte ens fått stifta bekantskap med corona under dess riktiga säsong ännu. Vad vi fått hittills är bara en liten aptitretare i väntan på huvudrätten som kommer att serveras i vinter.

Men var inte oroliga. Sveriges bästa smartaste tjejgäng med den feministiska regeringen står redo. Det gäller att hålla avstånd och nysa i armvecket. Några större mängder munskydd till vården har nog fortfarande inte köpts in och autisten lär väl fortsätta vägra munskydd till pandemin är över 2023 eller så.
Citera
2020-09-22, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Interssant om vaccinutveckling:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1570603

Det där är ju helt galet. Varför hålla på och experimentera med en helt ny typ av vaccin (som låter väldigt riskfull i mina öron - att man ska ställa om våra egna cellers proteinsyntes till att spotta ur sig virusantigen i stället), JUST NU. När det är så bråttom att få fram ett vaccin, som dessutom ska delas ut i många miljoner doser när det är klart. Finns det följdverkningar av detta vaccin som inte hinner upptäckas (i normala fall tar det 8-10 år att få fram ett nytt vaccin till den punkt, där det anses säkert att distribueras till allmänheten), så kommer det i så fall att drabba en stor del av mänskligheten...

Varför gör man inte bara ett konventionellt vaccin med riktiga virus, som fått ligga till sig och bli lite slöa..? Enligt vetenskap och beprövad erfarenhet sedan mer än 200 år. Då vet man vad man får. De där genetiska vaccinen kan man ju fortsätta att experimentera med sedan, när det inte är så bråttom längre.
Citera
2020-09-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Svensken är rökt, den saken är klar. Vi ser nu att smittan ökar kraftigt i Europa. Andra vågen börjar ta sin början och vi går nu in i coronavirusens högsäsong. Minns att coronavirus brukar dyka upp i november, peaka i februari och försvinna i maj. Så vi har inte ens fått stifta bekantskap med corona under dess riktiga säsong ännu. Vad vi fått hittills är bara en liten aptitretare i väntan på huvudrätten som kommer att serveras i vinter.

Men var inte oroliga. Sveriges bästa smartaste tjejgäng med den feministiska regeringen står redo. Det gäller att hålla avstånd och nysa i armvecket. Några större mängder munskydd till vården har nog fortfarande inte köpts in och autisten lär väl fortsätta vägra munskydd till pandemin är över 2023 eller så.

Pandemin är redan över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in