Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-09-17, 00:27
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Asus laptop, 30 GB utrymme

Jag har INGET annat sparat på datorns hårddisk, likväl är hela utrymmet slut och Windows klagar på att det inte finns mer utrymme för uppdateringar!

Hur mycket utrymme kräver fanskapet egentligen?! Om nåt år blir det fanimej 50 GB, sen 100. Jag kan i princip inte ens installera nåt skitprogram på 20 mb på datorn för Windows slukat allt utrymme.

Finns nån lösning på detta eller köpa ny dator med annat operativsystem?
Citera
2020-09-17, 00:32
Medlem
Högerklicka på C: och välj egenskaper / diskrensning / frigör utrymme.
Citera
2020-09-17, 00:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan om du vill lokaliserar utrymmet med hjälp av detta program.

https://www.jam-software.com/treesize_free

Där kan därefter vidtar åtgärder.
Citera
2020-09-17, 00:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Asus laptop, 30 GB utrymme

Jag har INGET annat sparat på datorns hårddisk, likväl är hela utrymmet slut och Windows klagar på att det inte finns mer utrymme för uppdateringar!

Hur mycket utrymme kräver fanskapet egentligen?! Om nåt år blir det fanimej 50 GB, sen 100. Jag kan i princip inte ens installera nåt skitprogram på 20 mb på datorn för Windows slukat allt utrymme.

Finns nån lösning på detta eller köpa ny dator med annat operativsystem?

En ny dator är full av onödiga data. Nyinstallera. Det sparar mycket utrymme.

Använd effektiva rensprogram sedan kan din dator, över tid, stanna på c:a 15-16Gb.
Citera
2020-09-17, 07:23
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
Högerklicka på C: och välj egenskaper / diskrensning / frigör utrymme.

Exakt! TS bör köra DISKRENSNING och välja SYSTEMFILER när alternativet visas.. Då kan man radera äldre, sparade Windows-uppdateringar.. (Fungerar datorn bra i övrigt finns det ingen anledning att spara "uninstall-data" för tidigare installerade uppdateringar..)

Då du har lite disk, misstänker jag att datorn även har ett fack för SD-kort etc.

Med ett sådant dså utökar du datorns lagringskapacitet, helt enkelt genom att stoppa i ett SD-kort och via inställningar, LAGRING se till att dina filer osv. lagras på den D-disk du då kommer att ha...

Och allt detta klarar du av UTAN att installera nya proogram... Då alla funktioner finns inbyggda i Windows...
Citera
2020-09-22, 10:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Töm
C:\Windows\SoftwareDistribution

Stäng Windows update service så går det att ta bort låsta filer också.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2020-09-22 kl. 10:38.
Citera
2020-10-22, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Töm
C:\Windows\SoftwareDistribution

Stäng Windows update service så går det att ta bort låsta filer också.
Har jag funderat länge på hur man ska stoppa dom jädra uppdateringarna i Windows.
förbannade jäkla omstarter hela tiden. Nåt tips?
Citera
2020-10-23, 07:05
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Har jag funderat länge på hur man ska stoppa dom jädra uppdateringarna i Windows.
Det är nog bra att köra uppdateringarna. Jag har satt så här.
We noticed that you regularly use your device between ‏‎06:00 and ‏‎00:00. Would you like Windows to automatically update your active hours to match your activity? We won't restart for updates during this time. Och sen turn on.
Så alla uppdateringar körs mellan 00 till 06 och stör aldrig mig.
Citera
2020-10-23, 07:38
Medlem
Citat:

Nånting sånt här kanske funkar?
https://www.guidingtech.com/disable-automatic-reboot-windows-10/

Annars https://techjourney.net/permanently-disable-prevent-automatic-restart-of-windows-update-in-windows-10/
Citera
2020-10-23, 07:50
Medlem
ASUS laptops brukar vara fyllda till bredden med bloatware. Kanske inte tar så mycket plats på datorn, men den kommer må myyyycket bättre om du avinstallerar skiten. Gå in på kontrollpanelen, avinstallera program, och ta bort allt som heter ”ASUS Wi-Fi-Blazter”, ”GameCore ASUS optimizer” och liknande skit.
Citera
2020-10-23, 08:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Windows uppdate lever sitt egna liv även om man gör de rätta "inställningarna" för hur det ska fungera, enligt min erfarenhet. Därför använder jag detta - https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-6/ , för full säkerhet på att inget görs utom när jag vill det.

Enkelt och smidigt!
Citera
2020-10-23, 12:27
Medlem
HasseBanans avatar
Funkar inte att ha en dator med så lite minne idag. Men förstår egentligen inte vad det är i uppdateringarna som slukar så mycket minne. Verkar ju även följa med en del onödig skit som man inte vill ha eller behöver. Att de iom Windows 10 slopade möjligheten att själv bestämma om man ville ha uppdateringar eller inte, var det största jävla misstag de gjort. Hoppas fler överger deras skitsystem efter detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in