2020-09-22, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Norrmännen verkar ha en annan människosyn.
Ja får ingen mat på dagis och i skolan.
Citera
2020-09-22, 08:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det var en draft till en pågående uppdatering.
Uppdateringen kommer snart och risken är stor att den innehåller samma info som i draft versionen.
Det var så många tunga namn som berömde ändringen.
Jag går definitivt med vetenskapen.
Det står 239 vetenskapsman i nedanstående länken bakom mig.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa939/5867798
Wow! Det går även rykten om att både Pfizer och Moderna ska få s.k. Emergency Use Authorisation för sina vacciner:

https://twitter.com/EricTopol/status/1307381521745997824

Man bör nog även läsa det här:

In ‘Power Grab,’ Health Secretary Azar Asserts Authority Over F.D.A.
Experts said the memo would make it more difficult for the F.D.A. to issue new rules, but it’s unclear how it would affect the vetting of coronavirus vaccines.

https://www.nytimes.com/2020/09/19/health/azar-hhs-fda.html

Vad har han Power Grabbat mer?
Citera
2020-09-22, 08:01
Medlem
Har denne Pew Research undersøgelse været refereret i denne tråd?:

https://www.pewresearch.org/global/2020/08/27/most-approve-of-national-response-to-covid-19-in-14-advanced-economies/
Citera
2020-09-22, 08:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad säger du? Jag har inte den uppfattningen att COVID19 är på väg att försvinna från världen. Jag tror att vi även i Sverige kommer att få erfara att den fortsätter och härja. Vet inte vad du ser för signaler men bra ser det inte ut.

Många här inne förstår inte att vi faktiskt lever mitt uppe i en pandemi. Som tur är är COVID19 trots allt ett lågpatologiskt virus. Det kunde vara värre och här borde vi tänka oss för. Vi har fått en chans att organisera och strukturera våra samhällen för det verkliga virushotet som lär vara här inom en tidsrymd på 5-50 år. Vi har sett en otrolig utveckling på det vetenskapliga och medicinska området. Verkligt imponerande av mänskligheten tillsammans med de vårdinsatser vi har lyckats mobilisera. Över hela världen och det ska vi vara stolta över.

Men vi brister i det politiska samarbetet. Vi verkar inte klara av att samköra insatser. Det finns en betydande grupp människor som inte vill göra något alls och ledare för olika länder beskyller varandra för det ena eller det andra samtidigt som de själva försöker smitta ifrån sitt ansvar. Folk som inte fattar hur skadligt detta virus är medicinskt såväl som dess påverkan på livet självt.

Trots allt ser jag ljust på detta. Personligen är jag mer orolig för mina närmaste; en del klart i riskgrupper. Jag tror att vi kommer att få kontroll på viruset till slut och min förutsägelse är att det till slut kommer att vara en del av de endemiska coronavirus som vi har omkring oss.

Frågan är bara vad vi gör till dess för det kommer att ta minst ett decennium om inte mer. Där finns det medicinska frågor att reda ut. Jag ser dock väldigt positivt på olika behandlingsmetoder och andra åtgärder. Men vid sidan av det så finns det politiska frågor såväl som etiska och moraliska. Viktiga frågeställningar att besvara om vi ska fortsätta att vara ett öppet och globalt samhälle som går framåt. För vi kommer inte undan detta genom att låtsas som allt är bra.

För en gång skull håller jag med dig. Även Folkhälsomyndigheten ser det hela långsiktigt och vill att vi bygger bort trängseln i samhället och fortsätter med goda hygienrutiner.
Citera
2020-09-22, 08:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det låter otroligt stigmatiserande. Det är bara en tidsfråga innan norska föräldrar kommer börja mörka, för att slippa testa sina barn.

Ja, eller hur....
Är väl alldeles lysande att det råder öppenhet och transparens?
Citera
2020-09-22, 08:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Har denne Pew Research undersøgelse været refereret i denne tråd?:

https://www.pewresearch.org/global/2020/08/27/most-approve-of-national-response-to-covid-19-in-14-advanced-economies/

Jag misstänker att danskarna, spanjorerna och britterna inte längre är lika nöjda med sin regerings hantera av pandemin.
Citera
2020-09-22, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom viruset dör om det torkar ut så blir det inte luftburet ur strikt vetenskaplig definition.

"Because the drying process often damages the pathogens, the number of diseases that can be spread through an airborne route is limited.[6]"
Länk artikeln ?
Citera
2020-09-22, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Det råder fortfarande jobbigt läge i USA och det tycks sammantaget bara bli värre.

https://www.expressen.se/nyheter/varningen-usa-pa-vag-mot-apokalyptisk-host/

Vissa erfarenheter låter väldigt bekanta:

"Peter Hotez vid Baylor College of Medicine i Houston, Texas, säger till CNN att hösten kan bli ”apokalyptisk”.
– Det orsakas av att vi tvingar skolor att öppna igen i områden med stor smittspridning, säger han och fortsätter:
– Vi tvingar universitet att öppna, och vi har inte det nationella ledarskap som säger åt folk att bära munskydd, socialt distansera och alla andra saker vi behöver göra, säger han."

Vi öppnade visserligen aldrig våra skolor för tidigt. Vi stängde dem ju aldrig, med undantag av gymnasieskolor och universitet/högskolor. Jag är glad för varje vecka som vi klarar oss utan en eskalerande smittspridning i Sverige. Är dock enormt skeptisk till att det kommer hålla sig på denna nivå fram till vi får ett vaccin någon gång i vår. Men hoppas kan man ju alltid....
Citera
2020-09-22, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Wow! Det går även rykten om att både Pfizer och Moderna ska få s.k. Emergency Use Authorisation för sina vacciner:

https://twitter.com/EricTopol/status/1307381521745997824

Man bör nog även läsa det här:

In ‘Power Grab,’ Health Secretary Azar Asserts Authority Over F.D.A.
Experts said the memo would make it more difficult for the F.D.A. to issue new rules, but it’s unclear how it would affect the vetting of coronavirus vaccines.

https://www.nytimes.com/2020/09/19/health/azar-hhs-fda.html

Vad har han Power Grabbat mer?

Känns ju både positivt och skrämmande på samma gång.
Positivt att det finns vaccin på gång, som tycks vara effektivt. Negativt att man forcerar fram det med risk för att vaccinet inte är testat tillräckligt. "Nödtillstånd" visar ju hur allvarlig situationen är, men ska det bli verkningsfullt med vaccin krävs ju att stora grupper tar vaccinet och då känns det lite scary med ett nödvaccin. Högst sannolikt är min oro obefogad på den punkten, men bara det faktum att man känner ett uns av tvivel gör ju att en viss olustkänsla infinner sig i kroppen.
Citera
2020-09-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I Norge sätter man 90 dagisbarn och 24 lärare i karantän efter det att ett barn konstaterats bära på smittan. Hade man gjort samma sak i Sverige? Jag tror inte det. Barnet som var smittad hade fått stanna hemma, men inte ev syskon. Den mamma/pappa som inte tagit hand om det smittade barnet hade fått gå till jobbet. De 90 barnen hade fått vara på skolan trots att smitta detekterats.

Här ligger problemet, svenskar är uppenbarligen för dumma i huvudet för att kunna ta förnuftiga beslut utan att någon håller dem i handen. Har någon i familjen blivit testad som positiv eller visat tydliga symtom så stannar hela familjen hemma, något mer självklart finns inte.
Citera
2020-09-22, 08:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Här ligger problemet, svenskar är uppenbarligen för dumma i huvudet för att kunna ta förnuftiga beslut utan att någon håller dem i handen. Har någon i familjen blivit testad som positiv eller visat tydliga symtom så stannar hela familjen hemma, något mer självklart finns inte.

....och att de likt apor säger att de "följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Man tänker inte själv och man tänker inte heller sunt kritiskt och logiskt. Man tänker egentligen inte alls. Visst är det ett problem och får vi en stor allmän smittspridning igen kan sådana felbeslut visa sig vara förödande.
Citera
2020-09-22, 09:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju både positivt och skrämmande på samma gång.
Positivt att det finns vaccin på gång, som tycks vara effektivt. Negativt att man forcerar fram det med risk för att vaccinet inte är testat tillräckligt. "Nödtillstånd" visar ju hur allvarlig situationen är, men ska det bli verkningsfullt med vaccin krävs ju att stora grupper tar vaccinet och då känns det lite scary med ett nödvaccin. Högst sannolikt är min oro obefogad på den punkten, men bara det faktum att man känner ett uns av tvivel gör ju att en viss olustkänsla infinner sig i kroppen.
Tror iofs att det inte är någon större fara. Det är dock intressant ur den aspekten att företagen framhåller sig själva som ansvarsfulla och inte tänker låta politiker forcera fram något. Det som en pik mot både ryska och kinesiska försök.

Det här är oroande dock:
Rule ban

In September 2020, Azar forbade health agencies including the Food and Drug Administration from making new rules on foods, medicines, medical devices or other products, including vaccines, without his permission. His memo to the agencies declared that such power “is reserved to the Secretary.” Health advocates said that the memo raised questions about political meddling and might slow down decision-making. It was unclear if the change would affect work on COVID-19 vaccines.[
https://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Azar#Rule_ban
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in