Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
När jag skrev att "målet stod öppet för smitta från andra länder", så tänkte jag inte främst på att gränserna förblev öppna. Jag tänkte på att Folkhälsomyndigheten inte försökte hålla uppsikt över smittspridning från andra platser än dom kända infektionshärderna. Folkhälsomyndigheten hade gjort en vansinnig plan, som innebar att regionerna fick satsa sina resurser på att smittspåra kring Italien-resenärerna. Det hade varit bättre att istället satsa dessa resurser på att försöka hitta smitta i andra grupper.
Från Läkartidningen 11:e juni 2020:
På presskonferensen fick Karin Tegmark Wisell frågan om Sverige i ett tidigt skede missade många fall från andra länder, för att man fokuserade främst på exempelvis Italien.
– Det finns all anledning att tro att det är på det sättet eftersom smittan fanns i flera länder. Det kan man se i databaserna – att typerna vi ser i Sverige också tidigt fanns i många europeiska länder, där det inte fanns information om att smittan fanns.
– Det hade inte varit möjligt att provta från alla regioner i världen. Men det hade varit önskvärt att man identifierat fall på tidigare nivå där det fanns en samhällssmitta, det hade gjort att vi kunnat rikta provtagningen, fortsatte hon.
Det har du helt rätt i. Det du nämner är en viktig aspekt.
Ifall man bara stänger gränsen helt, så blir det som du säger, att resenärerna försöker hitta andra vägar. Man kan tillfälligt stänga gränsen för resenärer från vissa länder. Under tiden bygger man upp ett system för att, på ett säkert sätt, ta emot dessa resenärer.
I fallet med Italien-resenärerna, så hade svenska myndigheter kanske kunnat arrangera hemresa åt resenärerna några dagar senare. På så sätt hade resenärerna kunnat veta att dom inte sitter fast på obestämd tid. Ifall resenärerna sitter fast, utan att få besked, så kommer dom garanterat att leta efter andra vägar att komma hem. Resenärer som letar andra vägar hem, kanske skulle resa med buss genom Tyskland. En sådan resa skulle ge viruset ypperliga förutsättningar att spridas.
Det viktiga är att Folkhälsomyndigheten visar engagemang för att lösa problemen. Under epidemins förlopp, har jag bara sett likgiltighet från Folkhälsomyndigheten. Dom har visat engagemang när det gäller att hitta någon att skylla misslyckandet på: "Det var äldrevårdens fel" "Det var invandrarnas fel" "Det var tidigare influensasäsongers fel" "Det var slumpens fel" ... Vad blir nästa bortförklaring?
De tänker som en vinnare, man hittar positiva saker och mörkar de negativa, samtidigt så tänker nog alla på FHM om hur ska vi gå vidare utan att tappa ansiktet.
Media hänger på, Norge är rött osv, men sanningen är att det ser hyfsat bra just nu i Sverige. Det jag tycker saknas är att vi behöver krav på munskydd när man åker kollektivt och vid täta utrymmen där folk vistas.