Citat:
Är immunitet en strategi? Det finns väl ingenting som tyder på att vaccin enskilt kommer ge det med tanke på att det både kräver en väldigt hög effektivitet och att ALLA faktiskt tar det.
Citat:
Är Sverige bättre rustat? Ifall svenska folket inte har byggt upp immunitet, så kan även Sverige råka ut för kraftiga bakslag. Bakslaget kan komma ännu snabbarer i Sverige, eftersom Sverige har så många smittbärare i befolkningen, som snabbt kan utlösa kraftig ökning av smittspridningen.
Ifall immuniteten inte kommer till svenskarnas undsättning, så kanske även Sverige till sist tvingas införa hårda restriktioner. I så fall kan restriktionerna bli ännu hårdare i Sverige, eftersom sjukdomen har tillåtits få så kraftigt fäste i svenska befolkningen.
Ifall immuniteten inte kommer till svenskarnas undsättning, så kanske även Sverige till sist tvingas införa hårda restriktioner. I så fall kan restriktionerna bli ännu hårdare i Sverige, eftersom sjukdomen har tillåtits få så kraftigt fäste i svenska befolkningen.
Hårda lokala restriktioner och nedstängningar kommer säkert komma. Det är en lärdom som har dragits.
Jag skulle hävda att bristen på ökning av smittspridning trots en generell spridning (om än relativt liten) tyder på att Sverige är bättre rustat, inte sämre.
Citat:
Förvisso. Men är det möjligt att kombinera förutsägbarhet med bra smittskydd?
Smittskydd kan kräva snabba åtgärder. Sverige reagerade långsamt, och har fått betala ett högt pris för långsamheten. Ifall myndigheterna hade reagerat snabbt, så hade epidemin kanske kunnat hejdas med förhållandevis milda åtgärder, såsom att stoppa flygtrafiken från kända infektionshärder.
Det där med fritid, kan det bero på dom ekonomiska bekymren i epidemins spår?
Sedan berör du problemet med att vissa skribenter på Flashback har väldigt lätt att nedvärdera andra skribenters intelligens. Nedvärderingen sker ofta på väldigt svaga grunder.
Smittskydd kan kräva snabba åtgärder. Sverige reagerade långsamt, och har fått betala ett högt pris för långsamheten. Ifall myndigheterna hade reagerat snabbt, så hade epidemin kanske kunnat hejdas med förhållandevis milda åtgärder, såsom att stoppa flygtrafiken från kända infektionshärder.
Det där med fritid, kan det bero på dom ekonomiska bekymren i epidemins spår?
Sedan berör du problemet med att vissa skribenter på Flashback har väldigt lätt att nedvärdera andra skribenters intelligens. Nedvärderingen sker ofta på väldigt svaga grunder.
Det går till en viss grad, i Sverige har det varit förutsägbart men smittskyddet har tidigare inte nått upp till en bra nivå. Andra länder har inte haft förutsägbarhet, men heller inte ett generellt bra smittskydd. Jag tror att du vet lika väl som jag att Sverige nu är beredda på hårda åtgärder, men i lokal skala.
Allt är en gråzon, i ett diskussionsforum skriks det snabbt efter enkla svar och poänger, något som snabbt går till överdrift. Då går det in på personangrepp, ofta mot den andra skribentens intelligens, en fälla jag själv faller in i ibland. Jag tycker det är råtrist, men det är lite den leken vi leker här. Vi skriver inte uppsatser där alla aspekter täcks utan försöker motivera vår åsikt kort och koncist. Då försvinner ofta nyanserna där förståelsen för varandra kan hittas.