2020-09-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En "draft" som råkade publiceras. Ja, undrar vad som pågår för spel bakom kulisserna
Det var väl nåt geni som förklarade för CDC att det inte räknas som "luftburen smitta" bara för att man flytta partiklarna med en fläkt innan de hunnit falla till marken.
Citera
2020-09-21, 20:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Från Euromomo där z-score kring 0 betyder varken över eller underdödlighet räknat på influensasäsongerna. Summerade värden över veckorna ska vara 0 om det är "normal" dödlighet. Nedan visar ålder +65.

2017/2018 (hög influenssasäsong)
SE: 26,37
NO: 36,67

2018/2019 (låg influensasäsong)
SE: -37,38
NO: -3,34

2019/2020 tom vecka 11 (låg influensasäsong)
SE: -24,89
NO: -4,74

2020 from vecka 12 (Covid)
SE: 110,97
NO: -3,9

Under alla tre influensasäsongerna har Sverige legat under Norges summerade z-scores, alltså en lägre dödlighet. Skillnaden totalt i z-score fram till Covidepidemin är

SE: -35,9
NO: 28,59

Intressant, och eftersom 2018/2019 är en hel säsong, i motsats till de första 12 veckorna 2020, så kan Tegnell, mycket väl, när han beskrivit detta som en delförklaring till de höga svenska dödstalet våren 2020, ha rätt.

Men sedan spelar, givetvis, den totala smittspridningen i samhället roll för sannolikheten att smitta skall leta sig in på äldreboende och hos hemtjänsten. Men det gör också en mängd andra faktorer.
Citera
2020-09-21, 20:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vecka 24 var andelen blodgivare med antikroppar mot SARS-CoV-2 högst i
Stockholm med 11,4 procent (95% KI 6,60-17,80), följt av Väster Götland med
6,3 procent (95% KI 1,90-13,60) och Skåne med 4,2 procent.
Snitt 7,1 för Sverige.
Allt enligt www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf
Även om jag inte riktigt tror på genomsnittet där för Sverige så ser man att vi inte har några nivåer för någon flockimmunitet ens i Stockholm. I Madrid gav en peer-reviewed och publicerad undersökning >10% i Madrid och där har vi epicentret nu också. Ingen Broms alltså.

De synpunkter jag har mot FHM här är att de presenterar resultatredovisningar som är långt ifrån några peer-reviewed och publicerade studier och ska betraktas som det.
Citera
2020-09-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag tror att den här tråden kommer visa sig bli ett viktigt dokument som folk i framtiden kan referera till när dom utreder vad den svenska befolkningen förstod och inte förstod angående pandemin vid olika tidpunkter.

Dina inlägg är inte irrelevanta, utan dom ger en bild av hur mindre smarta personer (IQ 80-100} såg på situationen vid denna tidpunkt. De speglar åsikter byggda på lättkonsumerade artiklar (text-tv).

Tillsammans med många andra i tråden så hoppas jag att exempelvis mina inlägg om SCB-datan kan utbilda och föra diskussionen framåt. Dom blir också ett kvitto på att det fanns svenskar som inte svalde allt som Tegnell hävdade med hull och hår.

Köper ditt argument, det kan vara bra att vissa besatta och intelligenta personer som verkar ha väldigt mycket fritid hjälper oss lite mindre intelligenta personer som inte har lika mycket fritid och besatthet av Flashback. Dock har du inte svarat på frågan varför du "jublar" över att ha hittat ytterligare döda svenskar i SCBs statistik. Sen är det inte Tegnell som har sagt att vi har tilltagande underdödlighet, däremot annan media.

Det är ju dock glädjande att vi har färre döda än motsvarande period förra året enligt den tabell du hänvisar till, även om du förmodligen inte tycker det. Nu är en månad under ett år en väldigt kort tidsperiod, det intressanta blir väl att räkna ihop helåret som jämförelse.
Citera
2020-09-21, 20:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, inte alls. Statistiken på FHM och och SoS är bara diagnostiserade fall och döda. Långt ifrån alla diagnostiseras. SCBs siffror under influensasäsongen är den som är mest tillförlitlig.

Du gör en rejäl tankevurpa när du tar antalet döda 2018 o drar ifrån antalet döda 2019 o Tror att skillnaden är influensadöda. Hur var det nu med påståendet att en överdödlighet ett år ger en underdödlighet nästa år?

Sen dödar varma sommardagar också många äldre så finns mer som påverkar dödligheten.

Så låt Socialstyrelsen räkna för de har bättre koll på sånt än dig.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Det finns endast tre möjliga förklaringar till varför vi fått ner smittan till låg nivå och än så länge klarat oss från en andra våg.

1) Vi har tillräcklig flockimmunitet
2) Vi lever på ett sätt som förhindrar smittspridning (social distans, många ensamhushåll, delvis glesbefolkat, mm)
3) En kombination av 1 och 2.

- Säsongsvariationer som kan ge olika avtryck på olika platser?
- Covid-19's benägenhet att spridas i form av utbrott, vilket ger utrymme för slumpen?

Ifall nergången i Sverige inte beror på immunitet, så finns risken att vinter kan bli brutal.

Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Kan det handla om att Tegnell och FHM haft rätt? Givetvis till ett högt pris men att de åtgärder som har lanserats faktiskt är hållbara? Då i motsättning till (många) andra länder som inte lanserat hållbara åtgärder för att leva med viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår inte riktigt det resonemanget? Vilket är att föredra, en långsiktig strategi eller färre döda?🤷🏼‍♀️

Råder det ens någon sådan motsättning? Kan det vara så att en strategi som går ut på att kortsiktigt bekämpa viruset, även ger fördelar på lång sikt? Kan det vara så att en strategi som prioriterar liv och hälsa, även är gynnsam för ekonomin?

Tino Sanandaji ifrågasätter hela resonemanget att väga mellan ekonomi och hälsa, och säger att resonemanget bygger på en falsk premiss.

Från Tino Sanandaji Facebook:
• Många marknadsliberaler är missnöjda med att detta prioriteras över ekonomin, vilket är missförstånd. Det är rädslan för viruset som skadar ekonomin, inte åtgärder att bekämpa den. En ny studie från MIT visar: “Stronger pandemic response yields better economic recovery. Study of 1918 flu pandemic shows U.S. cities that responded more aggressively in health terms also had better economic rebounds”
• De som kontrollerade pandemin tidigt fick igång ekonomin först, de som lät den döda fler klarade också ekonomin sämre. Det är vad vi ser igen, de länder som genom starka åtgärder fick kontroll har starkast ekonomi. Idén om avvägning mellan hälsa och pengar bygger på en falsk premiss då målen sammanfaller: ju mer vi gör för att rädda liv, desto mer får vi igång ekonomin.
Det skulle betyda att Anders Tegnell inte bara har skapat en stor mängd sjuk- och döds-fall. Därutöver är Anders Tegnell även en ekonomisk katastrof. Anders Tegnell offrade liv och hälsa för att rädda ekonomin, men i slutänden kan Anders Tegnell sabotera både liv, hälsa, ekonomi och samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Coronarunkarna trummar vidare och oroar sig för ett virus som är ofarligt för dom allra flesta.
Om någin undrar vem som ligger bakom viruset så fundera på det som vi ser i dagens nyheter.
Sverige lånar över 200 miljarder och skuldsätter sig upp över öronen för att klara coronakrisen.
Men så kan det väl inte vara? Inte kan väl någon göra så? Yeah right

Anders Tegnells strategi var alltså inte någon frälsning för ekonomin?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast jag förstår inte ens vad du vill uppnå nu, annat än att du vill att FHM ska ge dig en egoboost genom att erkänna fel.

Vare sig du vill det eller inte, så kommer en väsentlig andel av befolkningen smittas av det här viruset. Om man vill skydda de äldre under tiden, så är det bättre att få det överstökat på några månader, när folket är på alerten och man mobiliserar allt man har, än att det sker utdraget över flera år.
Inte alls! Om du blir allvarligt sjuk nu i COVID19 har du en betydligare större chans att överleva. Skulle tro att chansen blir än större under resten av det här året ju mer vi lär oss av sjukdomen. Detta gäller även de äldre och de i utsatta grupper.

Bara av den anledning är våra grannar vinnare.

Och jag skulle tro att vi ganska snart har antivirala som är effektiva bland annat. För att inte tala om vaccin även fast jag inte är så optimistisk där.

Och ja, det kommer att kosta samhället. Det gör det under pandemier och har alltid gjort. Låt det dock inte kosta människoliv i onödan. Jag lovar dig att avkall på etik och moral kommer vara den största kostnaden av alla.
Citera
2020-09-21, 20:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Även om jag inte riktigt tror på genomsnittet där för Sverige så ser man att vi inte har några nivåer för någon flockimmunitet ens i Stockholm. I Madrid gav en peer-reviewed och publicerad undersökning >10% i Madrid och där har vi epicentret nu också. Ingen Broms alltså.

De synpunkter jag har mot FHM här är att de presenterar resultatredovisningar som är långt ifrån några peer-reviewed och publicerade studier och ska betraktas som det.

Immunitet är givetvis en broms, men bara en liten sådan när den ligger på runt 10 procent. Det som spelar roll är om spanjorerna följer myndigheternas restriktioner och rekommendationer.
Citera
2020-09-21, 20:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Om du inte ser att samhället är ganska annorlunda mot innan Corona är du helt blind. Förlåt men det är massiva skillnader, även om det känns som att alla ”slappnat av” jämfört med hur det såg ut i mars/april.

...
Vad är det du vill ha sagt?
Slappnat av? Som jag skrev så slarvades det en hel del i våras.
Citera
2020-09-21, 20:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det har dött ca. 600 personer under 70 år, knappast skamligt.

Det som är skamligt är att de som ansvarar för vården av äldre totalt misslyckats, 5 200 döda 70 år och äldre.
Jaha?
Är det skamligt, eller är det inte skamligt att det dött många?
Citera
2020-09-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilka åtgärder? Vilka resultat? Vi har 5800+ döda och det har puttrat på hela tiden över sommaren, Tror vi bara har ett par dagar med noll. Våra grannländer har ju faktiskt till helt nyligen varit nere på noll under långa perioder. Så jag kan faktiskt inte se att våra resultat blivit bra någonsin. Och kurvorna talar för sig själv:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&country=S WE~NOR~DNK~FIN&region=World&deathsMetric=true&inte rval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMet ric=location&pickerSort=asc

Men vi ligger lågt och ser inte någon exploderande utveckling. Ja, det har nog flera skäl. Ett är att många grupper, områden och regioner som inte drabbades hårt - för det fanns det även i Stockholm i villaområdena faktiskt - är lika skyddade nu som då och att trots allt åtminstone den delen av befolkning både kan och vill följa råden vi fått. Vi är också ett glesbefolkat land till stor del och även i städer har vi stora ytor för oss själva.

Sedan är det där med provtagning. Även om den ökat har vi ingen direkt smittspårning alltså att man även testar kontakter när man får träffar. Man missar säkert en hel del där.

Det finns en tråd här i forumet som även tar upp metodiken och själva testerna. Man frågar sig vilken känslighet man valt för PCR-positiva svar. Det finns alla anledning att fundera på det. Åtminstone från de fakta som finns:

False Positive Test Cases in Sweden Explained

https://www.bgi.com/global/company/news/false-positive-test-cases-in-sweden-explained/

Jag vill inte tro det men med så många underligheter från FHM så inget förvånar mig längre.

Du har rätt, bilden talar för sig självt. Jag har lika lite facit som du men visst får du hålla med om att det har varit en kontinuerligt sjunkande trend i Sverige - med konstanta åtgärder? Finns det något annat exempel på det?

Antalet döda i Sverige är högre än våra grannländer. Det vet vi redan och det är inte mycket att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Råder det ens någon sådan motsättning? Kan det vara så att en strategi som går ut på att kortsiktigt bekämpa viruset, även ger fördelar på lång sikt? Kan det vara så att en strategi som prioriterar liv och hälsa, även är gynnsam för ekonomin?

Tino Sanandaji ifrågasätter hela resonemanget att väga mellan ekonomi och hälsa, och säger att resonemanget bygger på en falsk premiss.

Från Tino Sanandaji Facebook:
• Många marknadsliberaler är missnöjda med att detta prioriteras över ekonomin, vilket är missförstånd. Det är rädslan för viruset som skadar ekonomin, inte åtgärder att bekämpa den. En ny studie från MIT visar: “Stronger pandemic response yields better economic recovery. Study of 1918 flu pandemic shows U.S. cities that responded more aggressively in health terms also had better economic rebounds”
• De som kontrollerade pandemin tidigt fick igång ekonomin först, de som lät den döda fler klarade också ekonomin sämre. Det är vad vi ser igen, de länder som genom starka åtgärder fick kontroll har starkast ekonomi. Idén om avvägning mellan hälsa och pengar bygger på en falsk premiss då målen sammanfaller: ju mer vi gör för att rädda liv, desto mer får vi igång ekonomin.
Det skulle betyda att Anders Tegnell inte bara har skapat en stor mängd sjuk- och döds-fall. Därutöver är Anders Tegnell även en ekonomisk katastrof. Anders Tegnell offrade liv och hälsa för att rädda ekonomin, men i slutänden kan Anders Tegnell sabotera både liv, hälsa, ekonomi och samhälle.

Ingen vet ifall det finns en sådan motsättning eller inte. I det initiala svaret verkar det inte ha funnits någon, men inget av de länder som infört hårda åtgärder har utrotat något virus. Nu riskerar de samma utveckling som vi såg i Sverige om de inte inför hårdare restriktioner. Vilket också sker.

Den faktorn du inte nämner som jag värderar är att den svenska modellen gett en förutsägbarhet till oss svenskar. Vi vet vad vi får göra imorgon och nästa vecka. Det har ett värde.
Citera
2020-09-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad är det du vill ha sagt?
Slappnat av? Som jag skrev så slarvades det en hel del i våras.

Att det är fullständig idioti att påstå att Sverige inte infört några åtgärder mot Corona-viruset. Sen får du tycka att de är otillräckliga om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in