2020-09-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Fast du pekar ju på att norge har så bra smittsituation just nu, trots att det börjar balla ur helt i Oslo.

”Totalt 15 stadsdelar rödmarkerades under söndagen efter att man registrerat över 20 smittade per 100 000 invånare, skriver norska Dagbladet.
Värst drabbat är områdena Gamla Oslo, St. Hanshaugen och Sagene med över 100 smittade per 100 000 invånare under de senaste 14 dagarna.
Hälsomyndigheterna varnar nu för att Oslo kan bli en av de ”rödaste” städarna i Europa”
Inga bra mitt-på-dagen siffror för Norge.
Citera
2020-09-21, 15:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Studien är ju klar, men det är bekräftat att den största ökningen är i Umeå så
Västerbotten hade ju få fall tidigare och var väl ett att de lindrigast drabbade länen, så om det ökar där är det väl för att immunitetsgraden är rätt låg.
Citera
2020-09-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Västerbotten hade ju få fall tidigare och var väl ett att de lindrigast drabbade länen, så om det ökar där är det väl för att immunitetsgraden är rätt låg.

Smittan sprids tydligen mest i familjer, men i morse åkte jag buss, linje 8 strax före kl 8 på morgonen och då folk inte vill sitta brevid varandra resulterar det i att folk STÅR tättpackade i mittgången på bussen. Räcker att en covidsmittad nyser i den mittgången, så är väl halva passagerarantalet smittade.
Citera
2020-09-21, 16:10
Medlem
Sverige Norge, Finland Danmark döda och ekonomi, ser inte bra ut för oss.
Citat:
Woah. Economic decline vs deaths. "Sweden model" versus not. Graph says it all. #covid19vic
https://twitter.com/SandroDemaio/status/1307935684838092801
Citera
2020-09-21, 16:12
Medlem
Coronarunkarna trummar vidare och oroar sig för ett virus som är ofarligt för dom allra flesta.
Om någin undrar vem som ligger bakom viruset så fundera på det som vi ser i dagens nyheter.
Sverige lånar över 200 miljarder och skuldsätter sig upp över öronen för att klara coronakrisen.
Men så kan det väl inte vara? Inte kan väl någon göra så? Yeah right
Citera
2020-09-21, 16:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Var det inte Solberg som sade att det tydligen var bättre med kvinnliga ledare med tanke på hur det såg ut i Danmark, Norge och Finland? Jag kan inte komma ihåg att jag sett henne försöka tona ned retoriken tidigare iallafall. Känns som att hon försöker förekomma mothån nu.

Tarja Halonen, tidigare president i Finland, har sagt att länder med kvinnliga ledare har hanterat epidemin bättre.

Från Aftonbladet:
Tarja Halonen tror att länders jämställdhet har spelat stor roll för hanteringen av coronapandemin.
Enligt den före detta finska presidenten har det gått bättre för länder med kvinnliga ledare.
– Vår västra granne verkar inte klarat sig så bra, men de har män i spetsen, säger Halonen.
Sverige har förvisso hanterat epidemin dåligt. Men jag protesterar mot att Tarja Halonen utnyttjar Sveriges misslyckande för att angripa manliga könet som kollektiv. Det hade varit befogat att kritisera Anders Tegnell, men inte att kritisera hans kön. Det hade även varit bättre att angripa Folkhälsomyndigheten istället för nationen Sverige.

Eftersom detta mest handlar om politik, så har jag flyttat mitt svar till politik-sektionen, till tråden "Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?".

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Aha, var det hon som blandade in kön i hanteringsfrågan.

Har Erna Solberg gjort samma sorts uttalande som Tarja Halonen?

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, man ska vara jäkligt försiktig med kritik innan andra halvlek av matchen har spelats klart.

Könsfrågan borde ha hållits borta från diskussionen om epidemi-hanteringen. Min kritik riktas inte mot skribenten "trazke", utan mot Tarja Halonen och andra köns-krigare.

Den som vill diskutera könsaspekten av epidemi-hanteringen, kan gärna få bidra till tråden "Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?"
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-09-21 kl. 16:36. Anledning: Denna fråga passar bättre i politik-sektionen, så jag har flyttat det mesta av mitt svar dit.
Citera
2020-09-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Härligt Tony!

Ännu en twitterlänk.. Det är på twitter sanningen finns..

Läste du någon av kommentarerna?
Citera
2020-09-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Härligt Tony!

Ännu en twitterlänk.. Det är på twitter sanningen finns..

Läste du någon av kommentarerna?

(Jag får en varning för det här men det är det värt!)
Citera
2020-09-21, 16:24
Medlem
Snabb smittspridning i Storbritannien
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/snabb-smittspridning-i-storbritannien
Citera
2020-09-21, 16:25
Medlem
Beaver14s avatar
I den senaste veckorapporten från FHM kan utläsas att vi veckorna 30-34 hade en överdödlighet jmf normalkurvan på 30-100 personer per vecka. Detta förklaras bara till 20-50% av coviddöda. Det är alltså något annat som tar livet av oss just nu, var är paniken över detta?

(Ja, det kan ju också vara en stor mörkläggning förstås. Så är det nog)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-37-final.pdf
(sista sidan)
Citera
2020-09-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hade varit intressant att få veta om de är relaterade till Umeå Universitet.

Det är det alldeles säkert med alla studenter som reser dit efter sommaren och sen blandar sig på föreläsningarna.

Men studenter är unga och drabbas bara lindrigt så effekterna märks nog inte förrän smittan sprider sig utanför universitetet.
Citera
2020-09-21, 16:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

https://ourworldindata.org/grapher/q2-gdp-growth-vs-confirmed-deaths-due-to-covid-19-per-million-people?zoomToSelection=true&country=AUT~BGR~CYP~DN K~FRA~POL~ROU~SVK~ESP~GBR~BEL~CZE~FIN~DEU~ITA~LVA~ NLD~NOR~PRT~SWE

Lite större urval ger en mer talande bild. Du lyckades pricka de enda två länderna med lägre BNP-fall än Sverige i din fina encyklopedi-källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in