Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Var det inte Solberg som sade att det tydligen var bättre med kvinnliga ledare med tanke på hur det såg ut i Danmark, Norge och Finland? Jag kan inte komma ihåg att jag sett henne försöka tona ned retoriken tidigare iallafall. Känns som att hon försöker förekomma mothån nu.
Tarja Halonen, tidigare president i Finland, har sagt att länder med kvinnliga ledare har hanterat epidemin bättre.
Från Aftonbladet:
Tarja Halonen tror att länders jämställdhet har spelat stor roll för hanteringen av coronapandemin.
Enligt den före detta finska presidenten har det gått bättre för länder med kvinnliga ledare.
– Vår västra granne verkar inte klarat sig så bra, men de har män i spetsen, säger Halonen.
Sverige har förvisso hanterat epidemin dåligt. Men jag protesterar mot att Tarja Halonen utnyttjar Sveriges misslyckande för att angripa manliga könet som kollektiv. Det hade varit befogat att kritisera Anders Tegnell, men inte att kritisera hans kön. Det hade även varit bättre att angripa Folkhälsomyndigheten istället för nationen Sverige.
Eftersom detta mest handlar om politik, så har jag flyttat mitt svar till politik-sektionen, till tråden "Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?".
Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Aha, var det hon som blandade in kön i hanteringsfrågan.
Har Erna Solberg gjort samma sorts uttalande som Tarja Halonen?
Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Ja, man ska vara jäkligt försiktig med kritik innan andra halvlek av matchen har spelats klart.
Könsfrågan borde ha hållits borta från diskussionen om epidemi-hanteringen. Min kritik riktas inte mot skribenten "trazke", utan mot Tarja Halonen och andra köns-krigare.
Den som vill diskutera könsaspekten av epidemi-hanteringen, kan gärna få bidra till tråden "
Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?"