2020-09-21, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Det finns endast tre möjliga förklaringar till varför vi fått ner smittan till låg nivå och än så länge klarat oss från en andra våg.

1) Vi har tillräcklig flockimmunitet
2) Vi lever på ett sätt som förhindrar smittspridning (social distans, många ensamhushåll, delvis glesbefolkat, mm)
3) En kombination av 1 och 2.

Jag tänker också på flockimunitet men några saker ställer den teorin på kant...

När vi gjorde ett stort test i Luleå på massa nya studenter från olika håll i Sverige var där knappt någon smitta eller som haft viruset...

Läst att vi bara har 1% som har haft viruset...

Och din andra teori ställs också lite på sin kant.....jag upplever att vi alltid levt lite isolerat så varför hade vi då så stor smitta i våras !?
Citera
2020-09-21, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tänker också på flockimunitet men några saker ställer den teorin på kant...

När vi gjorde ett stort test i Luleå på massa nya studenter från olika håll i Sverige var där knappt någon smitta eller som haft viruset...

Läst att vi bara har 1% som har haft viruset...

Och din andra teori ställs också lite på sin kant.....jag upplever att vi alltid levt lite isolerat så varför hade vi då så stor smitta i våras !?

Att endast 1% skulle haft smittan är uteslutet. Analys av prover som togs v21 visade på antikroppar hos 6.3% av den studerade populationen (oklart hur urvalet gjorts). Dessutom så pekar mycket på att dödligheten i c19 ligger på ca 0.5% vilket skulle innebära att ca en miljon personer hittils haft smittan i Sverige, dvs 10%.

Jag tror att den främsta förklaringen till vår situation är att vi dragit ner på våra sociala kontakter men att viss flockimmunitet ändå bidrar. Det är tex påtaglig få fall i Stockholm och Sörmland där smittan var som störst i våras.
Senast redigerad av ekonomi3 2020-09-21 kl. 02:34.
Citera
2020-09-21, 02:46
Medlem
Citat:
Att endast 1% skulle haft smittan är uteslutet. Analys av prover som togs v21 visade på antikroppar hos 6.3% av den studerade populationen (oklart hur urvalet gjorts). Dessutom så pekar mycket på att dödligheten i c19 ligger på ca 0.5% vilket skulle innebära att ca en miljon personer hittils haft smittan i Sverige, dvs 10%.

Jag tror att den främsta förklaringen till vår situation är att vi dragit ner på våra sociala kontakter men att viss flockimmunitet ändå bidrar. Det är tex påtaglig få fall i Stockholm och Sörmland där smittan var som störst i våras.

Men hela Skåne har det bara dött 250pers

Så då har inte Skåne t.ex nått flockimunitet...eg bara Stockholm ju...
Citera
2020-09-21, 02:50
Medlem
Citat:

Spanien o Madrid drabbades stenhårt i våras har tydligen inte nått flockimunitet...

Så märkligt att Sverige gjort det o vi har inte ens burit masker ..o i somras så var det väldigt löst....
Citera
2020-09-21, 02:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Men hela Skåne har det bara dött 250pers

Så då har inte Skåne t.ex nått flockimunitet...eg bara Stockholm ju...
Sätt det i relation till vem som har blivit smittade.

Är det bara folk i tonåren så lär du inte se många dödsfall.

Är det folk med ena foten i graven så ser du många dödsfall.
Citera
2020-09-21, 02:52
Medlem
Citat:
Spanien o Madrid drabbades stenhårt i våras har tydligen inte nått flockimunitet...

Så märkligt att Sverige gjort det o vi har inte ens burit masker ..o i somras så var det väldigt löst....

Som jag redan skrivit så tror jag den främsta anledningen är socail distansering
Citera
2020-09-21, 02:52
Medlem
Sverige borde ha mkt mer smitta än vad vi har just nu....

Om vi inte på något sätt nått flockimunitet men det borde isåfall även Spanien o UK också ha då. ..
Citera
2020-09-21, 02:55
Medlem
Citat:
Som jag redan skrivit så tror jag den främsta anledningen är socail distansering

Men i våras så hade vi tydligen inte social distansering fast paniken var större då ?

Jag tycker trots allt att svensken inte ändrat så speciellt mkt
Citera
2020-09-21, 03:00
Medlem
Citat:

Okej vi säger att Sverige har ca 40% flockimunitet...

Men borde inte Spanien ha det också då ?

Visst dom kanske har mer socialt umgänge men jag känner några som bor där o dom påstår att dom är mkt mer distanserade överallt o har varit det i många månader med masker o haft kraftiga lockdown o dom är mkt förvånade att dom drabbas hårt igen ...
Citera
2020-09-21, 03:04
Medlem
Citat:
Men i våras så hade vi tydligen inte social distansering fast paniken var större då ?

Jag tycker trots allt att svensken inte ändrat så speciellt mkt

De flesta insåg allvaret och la om sin livsstil när FHM först den 16 mars deklarerade att vi hade samhällsspridning. Tex har jag och mina 2000 kollegor på kontoret jobbat hemma sedan den dagen och kommer göra så minst resten av året. Att dömma av antalet avlidna och inlagda på IVA så var tyvärr smittan redan extremt utbredd när poletten trillade ner hos FHM men det är också tydligt att vi sedan dess haft en konstant sjunkande smittspridning
Citera
2020-09-21, 03:07
Medlem
Citat:
Okej vi säger att Sverige har ca 40% flockimunitet...

Men borde inte Spanien ha det också då ?

Visst dom kanske har mer socialt umgänge men jag känner några som bor där o dom påstår att dom är mkt mer distanserade överallt o har varit det i många månader med masker o haft kraftiga lockdown o dom är mkt förvånade att dom drabbas hårt igen ...

Jag vet inte. Allt jag kan säga med säkerhet är att förklaringen till vår situation ges av någon av de tre punkterna jag redan listat. Vad tror du själv?
Citera
2020-09-21, 03:08
Medlem
Citat:
De flesta insåg allvaret och la om sin livsstil när FHM först den 16 mars deklarerade att vi hade samhällsspridning. Tex har jag och mina 2000 kollegor på kontoret jobbat hemma sedan den dagen och kommer göra så minst resten av året. Att dömma av antalet avlidna och inlagda på IVA så var tyvärr smittan redan extremt utbredd när poletten trillade ner hos FHM men det är också tydligt att vi sedan dess haft en konstant sjunkande smittspridning

Om vi inte får en andra våg så är det oavsett helt otroligt då vi eg inte borde ha högre flockimunitet än andra länder i Europa....

Möjligen att vi inte umgås så nära med andra människor så vi helt enkelt undviker smittan genom att sitta mest hemma...men länder som verkligen tagit viruset på allvar o varit mkt isolerade har ändå drabbats igen....

Får inte ihop det helt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in