Citat:
Ursprungligen postat av
dentage
Suck suck suck......
Ts tog upp detta du gör redan tidigare och då ville jag bara jämna ut genom att peka på den risk kvinnor och män tvingas möta. Har inte kollat statistik men jag skulle inte bli förvånad om siffrorna för kvinnor som blivit mördade , sönderslagna förfölja av sina män, är högre än motsvarande diton när det gäller män som blir förföljda sönderslagna och mördade av sina kvinnor. Det enda till männens favör(eller nackdel) Är att samhället aldrig tar upp det eller pratar om det. Vilket är lite surt för männens del. Finns till och med en bok om kvinnors våld mot män, skönlitterär men ändå.
https://www.bokus.com/bok/9789176152027/i-ditt-kvarter-hander-saker-du-inte-ser/
Så bra att det inte är bortglömt, för när vi väl etablerat att båda är kapabla till ondska har vi kommit lite framåt.
Så, är det människans natur att ta till våld när man i övrigt känner sig maktlös och vad sätter dem i en sån position?
Och vad är det för känsla av maktlöshet som gör att kvinnor tar död på små barn?
Eller är det ren narcissism? Eller invaggningen i tron "my body, my choice", även gäller retroaktivt?
Det jag försöker göra dig uppmärksam på är att en del budskap som är allmängods i flera fall kan missbrukas, som det här med att våld i nära relationer direkt översatts, även av brå och scb till "mäns våld mot kvinnor" och inget annat.
T.ex inte kvinnors våld mot barn, speciellt i de hushåll där mamman inte längre lever med barnens pappa.
Någon har väl redan nämnt att den vanligaste gemensamma nämnaren bland dem som sitter inne för grova brott är just barn till ensamstående mammor?