2020-09-17, 16:46
Medlem
Nihennas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ofWtkPs92Nc

En av världens största och äldsta spelserier får en ny del, men ingen startar en tråd här på Flashback? Nåväl, jag gör det :<

Intressant att det går tillbaka till high fantasy och medeltid. Kan nog bli intressant.
Något jag märker direkt är, var är partyt i striderna? Behövs givetvis inte, men grejen med mainline-FF har ju varit att en grupp hjältar springer runt och räddar världen. Kan bli spännande ändå, särskilt då stridssystemet påminner ännu mer om Devil May Cry än vad FFXV och FF7R gör. Verkar som de går all in på action RPG nu, men givetvis kan vi inte avgöra något utan vare sig riktigt gameplay eller UI.

Vissa som påstår att grafiken verkar ha fått sig en törn, men jag ser inte det riktigt. Det är definitivt mindre anime och mer nedtonat, men kollar jag karaktärerna ser det definitivt inte sämre ut av det jag sett. Däremot definitivt en annan stil gentemot FF15 och FF7, men FF är ju känt för att byta stil på karaktärerna och miljöerna rätt hej-vilt mellan delarna.

Väldigt stor fokus på summons, vilket uppskattas efter FF15 och 7 där summons var väldigt begränsade.

Ska bli spännande i alla fall. Ser riktigt fram emot!
Senast redigerad av Nihenna 2020-09-17 kl. 16:49.
Citera
2020-09-17, 17:40
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Såhär innan jag sett trailern så är intresset ljummet. FF7R och FFXV var bra spel men som Final fantasy spel betecknat besvikelser. Men sen är det Final fantasy så man sitter väl där och lirar i slutändan ändå oavsett.
Citera
2020-09-17, 18:02
Medlem
MisterChristers avatar
Varför ska man köpa ett PS5 när grafiken är från PS3? Nä dags att damma av sitt gamla PS1 och FF7, blev inte direkt imponerand av trailern.
Citera
2020-09-17, 19:28
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Och efter att sett tailern. Dra åt helvete vad uselt. Square enix och deras usla röstskådespel. Nu spelar jag visserligen med Japanska men är så trött på att det måste vara brittisk engelska i dessa spel hela tiden. Låter så jävla fult.

Och seriöst. Final fantasy? Jag såg då inget final fantasy. Såg ut som vilket western RPG som helst. Om hypen var på 50, bara för namnet är den nere på 0 efter den där trailern. Square har en lång väg och vandra för att få mig köpa detta. Är fan mer hypad på remaken part 2 trots att första delen var en besvikelse. Det här spelet kan väl döda Final fantasy för mig. Blir och spela om tidigare spel annars.
Citera
2020-09-17, 19:38
Medlem
Nihennas avatar
Naoki Yoshida regisserar, eller om det var producent han var, spelet samt att även en annan legendarisk FF-makare är med i rodret.

Naoki Yoshida är mest känd för att ha tvärvänt fjaskot som FFXIV var och förvandlade det till FFXIV: A Realm Reborn. Bara det gör mig riktigt hajpad. Riktigt, riktigt kompetent är Yoshida.
Citera
2020-09-20, 19:13
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Ja, av trailern att döma ser det här ut som vilket västerländskt RPG som helst. Hade aldrig trott att det var ett nytt Final Fantasy om inte videotiteln uttryckligen sagt det. Tippar på att gameplayet kommer vara väldigt Dark Souls-inspirerat snarare än att utvecklarna försöker återvända till seriens rötter. Turn-based combat är ju sååå 2001, eller?

Ett maffigt och påkostat actionrollspel av Square Enix? Sign me up. Själv är jag egentligen inget stort fan av serien, nöjer mig med ett schysst äventyr i still med FF XV. Samtidigt kan jag förstå hardcorefansens besvikelse över seriens utveckling de senaste åren. Tian blev väl ändå det sista konventionella Final Fantasy-spelet?
Senast redigerad av MarleyCinnamon 2020-09-20 kl. 19:53.
Citera
2020-09-20, 20:05
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Ja, av trailern att döma ser det här ut som vilket västerländskt RPG som helst. Hade aldrig trott att det var ett nytt Final Fantasy om inte videotiteln uttryckligen sagt det. Tippar på att gameplayet kommer vara väldigt Dark Souls-inspirerat snarare än att utvecklarna försöker återvända till seriens rötter. Turn-based combat är ju sååå 2001, eller?

Ett maffigt och påkostat actionrollspel av Square Enix? Sign me up. Själv är jag egentligen inget stort fan av serien, nöjer mig med ett schysst äventyr i still med FF XV. Samtidigt kan jag förstå hardcorefansens besvikelse över seriens utveckling de senaste åren. Tian blev väl ändå det sista konventionella Final Fantasy-spelet?

Det beror ju helt på vad du definierar som ett "konventionellt Final Fantasy spel", för sjuan var väldigt annorlunda än Final Fantasy VI (eller III som det hette i väst). Är det turbaserat du syftar på så är det en fråga om hur snävt man definierar detta. Final Fantasy XIII hade ett stridssystem som funkade precis som X, med skillnaden att det inte pausades mellan varje drag, så det var mer tidsbaserat än turbaserat.

Serien har väl heller inga direkta "rötter" förutom att vissa saker återanvänds mellan olika spel, som t.ex. chocobos. Att de helt gått över till realtidsstrider är väntat då de kan nå en bredare publik.
Citera
2020-09-20, 21:16
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Det beror ju helt på vad du definierar som ett "konventionellt Final Fantasy spel", för sjuan var väldigt annorlunda än Final Fantasy VI (eller III som det hette i väst). Är det turbaserat du syftar på så är det en fråga om hur snävt man definierar detta. Final Fantasy XIII hade ett stridssystem som funkade precis som X, med skillnaden att det inte pausades mellan varje drag, så det var mer tidsbaserat än turbaserat.

Serien har väl heller inga direkta "rötter" förutom att vissa saker återanvänds mellan olika spel, som t.ex. chocobos. Att de helt gått över till realtidsstrider är väntat då de kan nå en bredare publik.

Ja, det är kanske främst turn-based jag tänker på. Alla Final Fantasy tolvan och framåt har i mitt tycke haft halvdana stridssystem. De har varit skumma hybrider mellan turbaserat och realtidsstrider. Men kanske bara jag som minns fel.

Sen var både elvan och fjorton renodlade MMORPG.
Senast redigerad av MarleyCinnamon 2020-09-20 kl. 21:26.
Citera
2020-09-20, 21:25
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Ja, det är kanske främst turn-based jag tänker på. Alla Final Fantasy tolvan och framåt har i mitt tycke haft halvdana stridssystem. De har varit skumma hybrider mellan turbaserat och realtidsstrider. Men kanske bara jag som minns fel.

Nej, det är helt korrekt. FF12 har också ett realtidsstridsystem, men det är styrt av hur länge varje "drag" tar. Exakt varför de hellre väljer detta än turbaserat kommer jag aldrig förstå. Däremot förstår jag om de går helt över till ett vanligt actionstridsystem då de kan få fler konsumenter än bara rollspelare.
Citera
2020-09-21, 14:33
Medlem
zarrelitos avatar
dem fortsätter ff serien utan turn-based, jag hoppar denna ff också.
Citera
2020-09-22, 09:35
Medlem
Nihennas avatar
Jag gillar verkligen att de går tillbaka till rötterna och high fantasy. jag tror att det är ett smart val efter att de senaste spelen (förutom 12an? inte kört det) haft med massa steampunk eller t.o.m moderna områden.

Turbaserade strider skiter jag i. jag kan förstå att folk vill ha det, men det är inget viktigt för mig. jag ser turbaserade strider mer som en relik från förr när det främst var pga tekniska gränser som gjorde att utvecklare valde det systemet över realtid.

En liten fundering är dock var ens partymedlemmar är. Finns det något mainline-spel utan ett party?
Nu verkar det ju vara en av DMC-snubbarna som designar striderna i FF16, och DMC gör strider riktigt riktigt bra och jag är ett stort fan, men det skulle ju vara gött om det fanns nån form av grupp i alla fall.

Nä, detta ska bli riktigt riktigt spännande
Älskade 7-remaken och 15 var inte fantastiskt, men fortfarande ett bra spel förutom DET kapitlet (ni vet vilket), så det ska bli intressant att följa det här.
Citera
2020-11-02, 17:33
Medlem
Nihennas avatar
https://www.gamesradar.com/final-fantasy-16-characters-and-world-detailed-in-new-teaser-website/

Lite mer info. Ska bli riktigt spännande. De har ju tagit in nån som jobbat med Devil May Cry för striderna, så det ska bli spännande att få se stridssystemet mer i detalj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in