2020-09-19, 11:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myshufvud
Hur ligger det till med självkörande båtar?

Det har funnits i 100 år minst! Talar vi om lite mer avancerade autopiloter än vindroder så har det funnits i flera decennier med priser som är realistiska för fritidsbåtar. Ännu längre för yrkessjötrafiken.
Citera
2020-09-19, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Med lite tur så kanske de sjäkvkörande bilarna mejar ner de totalt värdelösa cyklande miljöpartisterna i Sthlm.

Det hade varit något, hoppas dom sätter en GPS-Puck på BIKESTHLM och jagar efter honom tills han brutit ett ben och fått cykeln totalförstörd.
Citera
2020-09-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kent29
Vansinnet med självkörande bilar/lastbilar/bussar utan en yttrekontrollfunktion!!!!

Att det kommer vara självkörande fordon ute på våra vägar inom en snar framtid (finns ju nu) tror jag dom flesta förstår.

Och vi som vistas i trafiken både i städer och landsbygd kommer snart att vänja oss vi det, vi kommer också lita på att det fungerar t.ex att dom stannar vid övergångställen saktar in vid korsningar osv.
Olyckor kommer att ske liknande den i Arizona 2018 se nedan. Men ännu mera i städer på övergångställen t.ex ....Säkerhetssystemen kommer att fela, en bug, måsskit på någon kännare, vattenstänk eller bara vanligt smuts, just då när det inte fick hända.

Vad kommer då att hända efter 2-3 sådana olyckor? Fundera på det en stund, hur kommer vi att reagera nästa gång vi går över ett övergångsställe?

Det måste finnas någon form av yttre varningssystem för att få acceptans bland fotgängare/cyklister/rullstolar mm. Så vi har en chans att kunna bedöma hur/var/när vi ska passera en gata eller övergångställe, inte bara lita på att det fungerar nu denna gång.

Förslag på ett sådant system.
En ljusramp fram och bak på alla fordon som är självkörande. Rampens syfte är med olika färger.
1. Att tala om att fordonet du ser är självkörande. (rampen sitter där)
2. Att fordonet håller rätt hastighet (t.ex Grönt ljus )
3. Att fordonet håller på att sakta in. (t.ex Gult ljus )
4. Att fordonet kör för fort. Vilket kommer att vara omöjligt enligt tillverkaren, fast när det händer så vill vi veta om det om vi är i närheten. (t.ex lila ljus )

Kom gärna med åsikter om varför man INTE skulle ha ett sådant system?
Eller varför.
Mvh
Kent

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w9Wx/atal-efter-dodsolycka-med-sjalvkorande-bil

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w9Wx/atal-efter-dodsolycka-med-sjalvkorande-bil
Självkörande bilar, hehe, mina parkeringssensorer ballar ur av lite snöflingor, det kommer ta kanske 50 år innan vi har nått som kan verkligen kallas självkörande.
Citera
2020-09-19, 12:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Båtar och sjöliv --> Bilar

/Moderator
Citera
2020-09-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Det hade varit något, hoppas dom sätter en GPS-Puck på BIKESTHLM och jagar efter honom tills han brutit ett ben och fått cykeln totalförstörd.

Jag ska ringa Elon Musk och be honom programmera in en "Instant Karma"-kod.
Citera
2020-09-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Självkörande bilar, hehe, mina parkeringssensorer ballar ur av lite snöflingor, det kommer ta kanske 50 år innan vi har nått som kan verkligen kallas självkörande.

Dagens sensorer ballar ju inte ur så lätt, så endera så har du en gammal bil eller en skitbil. (Jag menar såklart sensorerna)
Citera
2020-09-19, 12:35
Medlem
Citat:
Dagens sensorer ballar ju inte ur så lätt, så endera så har du en gammal bil eller en skitbil. (Jag menar såklart sensorerna)
Mercedes-Benz A-Klass 2018

och du?
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-09-19 kl. 12:42.
Citera
2020-09-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Mercedes-Benz A-Klass 2018

och du?

Mercas företagsbilar från 2016 och framåt. Vitobussar.

De använder väl inte olika system eller?
Citera
2020-09-19, 12:51
Medlem
Citat:
Mercas företagsbilar från 2016 och framåt. Vitobussar.

De använder väl inte olika system eller?
Ingen aning ,men mina sensorer ballar ur , den blir förvirrad av stora snöflingor eller väldigt tätt snöfall.
Citera
2020-09-19, 13:37
Medlem
Jämför med kommersiella stora flyplan som är helautomatiserade och hur mycket färre olyckor det är med plan jämför med bilar. Sedan kan ju piloter kväka bäst de vill men så är det.

Faran ligger mest i att vi kommer behöva leva parallelt med detta för bilarna och tyvärr kan ja tänka mig många sinnessjuka förare som kommer utnyttja det. Betänk en korsning med stopp-plikt. Bara för mänskliga rövhålet o köra på o kallt räkna med att andra stannar.

Hade vi levt i ett samhälle där de dåliga förarna är dom osäkra så hade det löst sig för de hade hoppat på detta direkt. Men största faran är alltid de som tror de kan köra bil (statistiskt sett yngre män).
Citera
2020-09-19, 13:40
Medlem
knivmords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det stora abret för de flesta är att vi inte vill ha datorer som fattar beslut om vilka de ska offra i en nödsituation. Ex. om valet är att döda en gammal eller en bebis är väl inte så svårt att välja men hur blir det när datorn ska välja mellan en man och en kvinna, en smal eller tjockis eller en ful och en snygg kvinna osv?
De antal liv som räddas genom självkörande bilar överväger ett fåtal potentiellt tvivelaktiga etiska dilemman. Är det värt att offra miljontals människoliv för att ett par tjockisar inte ska bli mördade av robotbilar då och då?
Citera
2020-09-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det stora abret för de flesta är att vi inte vill ha datorer som fattar beslut om vilka de ska offra i en nödsituation. Ex. om valet är att döda en gammal eller en bebis är väl inte så svårt att välja men hur blir det när datorn ska välja mellan en man och en kvinna, en smal eller tjockis eller en ful och en snygg kvinna osv?

Det ingår liksom inte inte i programmeringen att välja ut offer...

"Är det ett rimligt dilemma?
Karim Jebari menar dock att en självkörande bil förmodligen aldrig kommer behöva göra dessa beslut. Dels för att teknologin i bilen än så länge inte är så avancerad men också på grund av tidsaspekten.

– Man kan tycka det är orimligt att maskinen ska spendera värdefulla hundradelar av en sekund när den hellre kan bromsa så snabbt som möjligt, säger Karim Jebari."

Om någon dör så beror det inte på urval utan att det inte gått att undvika en olycka..

Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in