2020-09-20, 15:29
Avslutad
Covid-19 Coronavirus Cases:
31,035,726
(BEKRÄFTAT smittade).

Covid-19 Deaths: 962,188 (BEKRÄFTADE dödsfall).

Dessa siffror blir extra intressanta när man kollar på Svininfluensan 2009 och hur många BEKRÄFTADE fall det var vs. de officiella uppskattningarna. För det uppskattade antalet smittade samt de UPPSKATTADE dödsfallen var tydligen båda MYCKET högre än de bekräftade fallen den gången... (medans vissa påstår att raka motsatsen skulle gälla i Covid-19, att dödsfallen tvärtom är överdrivna nu.)

Citat:
”The number of lab-confirmed deaths reported to the WHO is 18,449
Citat:

(...)though the 2009 H1N1 flu pandemic is estimated to have actually caused about 284,000 (range from 150,000 to 575,000) deaths.

Det är i regel uppskattningarna man jämför med när det handlar om Svininfluensan, medans Covid-19 i regel bara handlar om de bekräftade fallen. Jag har själv jämfört så men trodde hundratusentals dödsfall i Svininfluensan var de bekräftade dödsfallen... Men det var tydligen färre än under 20 000 bekräftade dödsfall den gången.

Man tror därmed att de officiellt bekräftade dödsfallen 2009-2010 underskattades med hundratusentals dödsfall (!)

Samtidigt som det är närmare en miljon BEKRÄFTAT döda i Covid-19... Istället för drygt 18 000. Skaplig skillnad.

Samma med antal bekräftat smittade: (Svininfluensan)

”491,382 (lab-confirmed)”

Covid-19: Hitills drygt 31 miljoner bekräftat smittade.

Uppskattningarna i Svininfluensan är även där på en helt annan nivå: ”Suspected cases: ”700 million to 1.4 billion (estimation)”

Man menar alltså som sagt att de bekräftade fallen den gången var grovt underskattade 2009-2010... Enormt stor skillnad. Vad talar för att det inte alls är så den här gången? Har världen blivit så pass mycket bättre att mäta bekräfta fallen på dessa 10-11 år? Att det kan förklara så pass extrema skillnader i antal BEKRÄFTADE fall?

I vilket fall blir det märkligt att jämföra bekräftade fall i en pandemi med rena uppskattningar i annan pandemi. Och även om man nu jämför på det (missvisande) sättet blir det likväl ändå många fler dödsfall i Covid-19.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_pandemic
https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-h1n1-pandemic.html
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-20 kl. 15:42.
Citera
2020-09-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du jämför äpple med päron. Vi har ett vaccin som man kan använda mot influensan. Det finns inget vaccin som fungerar med 100% säkerhet. Det ska man komma ihåg. Däremot är risken att en gamling dör på grund av influensan är procentmässigt mindre än att en gamling dör på grund av covid.

Man behöver inte sätta människor i karantän när de har influensa, eftersom influensaviruset är generellt inte så farligt som coronaviruset. Procentuellt får människor generellt mindre ofta allvarliga komplikationer på grund av influensan än vad som är fallet med coronaviruset.

Mot covid finns det inget fungerande vaccin än. Det gör att gamlingar, men även yngre grupper är mer sårbara att drabbas av allvarliga, kanske permanenta komplikationer på grund av coronaviruset.
Så du accepterar alltså att folk dör i Covid (när vaccinet levereras) men inte just nu? När går gränsen för vad som är acceptabelt enligt dig och när bör restriktioner sättas in i ett framtidsperspektiv (när vi har ett vaccin) ? 1000 avlidna? 2000? Är dessa människor inte värda att rädda?
Citera
2020-09-20, 15:33
Medlem
Citat:
Alla som testades positiva och alla som smittades av de som testades positiva.
OK. Så man ska testa alla?
Citera
2020-09-20, 15:35
Medlem
kom igen nu det har inte dött en käft i sthlm(2,3 miljoner invånare) på några månader nu. Öppna upp lite?!?!
Citera
2020-09-20, 15:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så man ska testa alla?

Det har man inte kapacitet till. Jag vet inte vilka kriterier den tyska staten använder för att bedöma vilka som ska testas. Ett kriterium kan vara människor som reste till Tyskland från högriskländer. Andra människor kan vara de som bor i ett område där det redan finns många bekräftade smittade.
Citera
2020-09-20, 15:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
kom igen nu det har inte dött en käft i sthlm(2,3 miljoner invånare) på några månader nu. Öppna upp lite?!?!

Dödligheten generellt har gått ned. Däremot har antal nya fall gått upp i denna vecka. Som vi vet orsakar covid olika organskador. Däremot vet vi inte om skadorna blir permanenta eller ej. Därför är det för tidigt för att öppna upp samhället.
Citera
2020-09-20, 15:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Covid-19 Coronavirus Cases:
31,035,726
(BEKRÄFTAT smittade).

Covid-19 Deaths: 962,188 (BEKRÄFTADE dödsfall).

Dessa siffror blir extra intressanta när man kollar på Svininfluensan 2009 och hur många BEKRÄFTADE fall det var vs. de officiella uppskattningarna. För det uppskattade antalet smittade samt de UPPSKATTADE dödsfallen var tydligen båda MYCKET högre än de bekräftade fallen den gången... (medans vissa påstår att raka motsatsen skulle gälla i Covid-19, att dödsfallen tvärtom är överdrivna nu.)

[b]

Det är i regel uppskattningarna man jämför med när det handlar om Svininfluensan, medans Covid-19 i regel bara handlar om de bekräftade fallen. Jag har själv jämfört så men trodde hundratusentals dödsfall i Svininfluensan var de bekräftade dödsfallen... Men det var tydligen färre än under 20 000 bekräftade dödsfall den gången.

Man tror därmed att de officiellt bekräftade dödsfallen 2009-2010 underskattades med hundratusentals dödsfall (!)

Samtidigt som det är närmare en miljon BEKRÄFTAT döda i Covid-19... Istället för drygt 18 000. Skaplig skillnad.

Samma med antal bekräftat smittade: (Svininfluensan)

”491,382 (lab-confirmed)”

Covid-19: Hitills drygt 31 miljoner bekräftat smittade.

Uppskattningarna i Svininfluensan är även där på en helt annan nivå: ”Suspected cases: ”700 million to 1.4 billion (estimation)”

Man menar alltså som sagt att de bekräftade fallen den gången var grovt underskattade 2009-2010... Enormt stor skillnad. Vad talar för att det inte alls är så den här gången? Har världen blivit så pass mycket bättre att mäta bekräfta fallen på dessa 10-11 år? Att det kan förklara så pass extrema skillnader i antal BEKRÄFTADE fall?

I vilket fall blir det märkligt att jämföra bekräftade fall i en pandemi med rena uppskattningar i annan pandemi. Och även om man nu jämför på det (missvisande) sättet blir det likväl ändå fler i Covid-19.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_pandemic
https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-h1n1-pandemic.html

Det är alltid missvisande att jämföra äpple med päron. Jag tror personligen att många fler smittades av covid än vad vi kan utläsa i statistiken. En orsak kan vara att det finns en del asymtomatiska människor.
Citera
2020-09-20, 15:43
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
[/b]

Hur vet du det?

Och det är inte alls sent att byta strategi om smittspridningen tar fart igen.

Strategi kommer vi aldrig att byta i synnerhet nu när resten av world vill vara som Sverige. Kanske ett påbud när det gäller masker i kollektivtrafiken men thats it.
Citera
2020-09-20, 15:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jo, jag följde den diskussionen här också. Men någon källa såg jag aldrig, bara antagande likt det du nu kommer med. Det är bra om man kan styrka sina påståenden.

Kollade lite för jag tycker ändå att det är bäst att veta och inte gissa.

”Av de som har sportlov väljer 27 procent att resa inom Sverige, medan 16 procent reser utomlands.”
https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/saa-reser-svenskarna-paa-sportlovet-sverige-mer-populaert-aen-utlandet-2417355
Sidan är från 2018

”Noen vil til fjells, andre vil til utlandet. Totalt planlegger en av fem nordmenn å ta vinterferie i år.
Av disse reiser 42 prosent til utlandet, mens 35 prosent tilbringer ferien på hytte i Norge, ifølge en undersøkelse fra Virke.” ”19 prosent av befolkningen skal være hjemme. Det er en liten økning fra i fjor, da tallet var 17 prosent. ”
https://www.dinside.no/reise/en-av-fem-drar-pa-vinterferie/69447820
Sidan är från 2018

Så vist reser Norrmännen också utomlands på sportlovet som de kallar vinterferie.

Men det är bara en av fem Norrmän som har sportlov/väljer att ta sportlov?

Hur många är det i Sverige?
Citera
2020-09-20, 15:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Av de 20-30 % som skulle vara symtomfria är R-talet 0,4-0,5 så någon värst drivkraft är det knappast. Räcker fint att hålla sig hemma när man är sjuk alltså.

Var har du fått dom siffrorna ifrån? Jag har sett helt andra siffror. Enligt dom siffror jag har sett, så är det inte möjligt att stoppa Covid-19 enbart genom att stanna hemma när man är sjuk.
Citera
2020-09-20, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att andelen är samma. Det är antalet som skiljer sig beroende på hyr mucket allmän smittspridning man har haft i samhället.
Ja men här påstods det att andelen äldre på något vis var betydelsebärande. Trots att andelen äldre av de döda är förkrossande överallt. Oavsett om det är få eller många döda.
Senast redigerad av Ipsi 2020-09-20 kl. 16:17.
Citera
2020-09-20, 15:53
Avslutad
Citat:
Det är alltid missvisande att jämföra äpple med päron. Jag tror personligen att många fler smittades av covid än vad vi kan utläsa i statistiken. En orsak kan vara att det finns en del asymtomatiska människor.

Ja smittade tar jag för givet är grovt underskattade nu med. Särskilt när många bara får milda symptom och förmodligen inte söker vård/testar sig.

Men att det bara var 18 000 bekräftade dödsfall 2009 medans uppskattningarna handlar om 150 000 - 450 000 dödsfall förvånade mig något.

Man kommer förmodligen aldrig få några tvärsäkra facit på detta, men med en så pass grov underskattning så sent som 2009 så låter närmare 1 miljon bekräftade dödsfall nästan som ännu värre än jag trodde...

Det finns några andra pandemier senaste 50 åren där man nämner 1-2 miljoner dödsfall, men då kanske även dessa handlar om uppskattningarna och inte om bekräftat döda.

Man har säkerligen blivit bättre på att mäta jämfört med för 50 år sedan. Men för mig talar ändå 1 miljon bekräftade dödsfall, innan man ens har gjort liknande uppskattningar och innan det ens är över, för att det är den kanske mest omfattande pandemin sedan spanska sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in