2020-09-20, 13:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det finns ju fler faktorer såklart Köpenhamn och Stockholm har betydligt fler inkommande flighter från hela världen t ex än lilla Oslo. Norrmännen spenderar sitt sportlov på hemmaplan. Danmark hade sportlov 1 v före Sverige och åker inte lika mkt utför. O s v o s v. Förhoppningsvis får vi en objektiv förklaring av coronakommissionen till Sveriges siffror. Olika länder har/hade olika förutsättningar
Självklart har vi olika förutsättningar. Men menar du på allvar att du inte tror att val av strategi spelar avgörande roll?
För då håller jag verkligen inte med dig. Val av strategi är mest avgörande, sedan kommer olikheter i våra samhällen. Storlek på städer, hur tätbefolkat det är osv.
Att Norrmännen inte åker på sportlovs resor utomlands, vad har du för källa på det?
Citera
2020-09-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
Vad är det för miserabla nollor som skriker efter lockdown egentligen? Varför får jag känslan av att det är bottenskrapet som bara vill att övriga befolkning ska dela deras eländiga, isolerade tillvaro så de slipper vara de enda som sitter hemma utan ett liv. Sedan gömemr de sig bakom den falska premissen "tänk på våra äldre". Snälla, dessa kufar är nog fan de sista som tänker på sina medmänniskor.

Viruset ska respekteras, justeringar i tillvaron är befogat, men inte till den grad att jag ska behöva kompromissa bort hela mitt liv. Då kan jag lika gärna blåsa skallen av mig på en gång.
Du svarade på frågan själv, kan tänka mig att dessa människor inte har så mycket till liv så för dem gör det ingen skillnad.
Citera
2020-09-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du har inte många rätt... Men att det finns ett samband mellan smittspridning och antal döda har du nog rätt i. Andra faktorer är ex. demografi (ålderstruktur), folkhälsa, sjukvård.
Hälften av Indiens befolkning är <25år. Intressant att smittspridningen där är ändå hög - eller låt oss säga hög, men i jämförelse med antalet invånare inte så hög ändå. Folkhälsan och sjukvården (brister i båda) är nog avgörande faktorer där istället för åldern. Men kanske också det faktum att medelklassmänniskor i allt större andel har utvecklat diabetes också påverkar dödssiffrorna?
Citera
2020-09-20, 13:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Skandal att det är problem med test fortfarande!

Långa köer till test

https://twitter.com/killedbyproxy/status/1307450522903941123
I synnerhet i ljuset av detta:

The implications of silent transmission for the control of COVID-19 outbreaks
/.../We found that the majority of incidences may be attributable to silent transmission from a combination of the presymptomatic stage and asymptomatic infections. Consequently, even if all symptomatic cases are isolated, a vast outbreak may nonetheless unfold. We further quantified the effect of isolating silent infections in addition to symptomatic cases, finding that over one-third of silent infections must be isolated to suppress a future outbreak below 1% of the population. Our results indicate that symptom-based isolation must be supplemented by rapid contact tracing and testing that identifies asymptomatic and presymptomatic cases, in order to safely lift current restrictions and minimize the risk of resurgence.
https://www.pnas.org/content/117/30/17513
Citera
2020-09-20, 13:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Först uttalade sig Norge och Finland om Tegnells senaste bortförklaring till varför vi hade så många mer avlidna i covid. Nu kritiserar även Danmark.

”Rapporten, som Anders Tegnell henviser til, er lavet af tre økonomi-forskere, der erklærer, at de fra starten har været “meget skeptiske” overfor lockdown-tiltag under covid-19.
Der er tale om et såkaldt ‘working paper’, der endnu ikke har været gennem peer review, som er den proces, hvor andre forskere vurdererer en undersøgelse, før den bliver udgivet i et videnskabeligt tidsskrift.
Ifølge rapporten kan 25-50 procent af de svenske covid-19-dødsfald forklares med ‘dry tinder’-teorien.
Men den køber Lone Simonsen ikke.
- Jeg kan simpelthen ikke se, at de svenske dødstal skulle have en direkte kobling til influenza, siger hun.
Jeg mener, at det især har været problemerne på plejehjemmene, der var årsag til det høje antal døde i Sverige. Anders Tegnell var også ude at undskylde for det, og siden har man fået styr på situationen.
LONE SIMONSEN, PROFESSOR OG PANDEMIFORSKER.
Lone Simonsen medgiver, at en del af*dødsfaldene*skyldes det, der i hendes fag kaldes ‘harvesting’ - altså høst.”

Jag blev lite förvånad över detta när jag läste det.
Detär altså ekonomer som kommer med detta påstående.
Den har ju inte heller gått igenom en peer review.
Var det inte Tegnell som pratade så varmt om att se till vetenskaplig fakta?

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/svensk-teori-hoeje-doedstal-i-sverige-skyldes-isaer-kun-faa-udsatte-doede-af
Citera
2020-09-20, 13:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag de flesta redan har gjort och det är väl egentligen det enda jag kan känna är positivt med detta virus. Det har varit en ögonöppnare för många inkl mig själv. Jag trodde nog också att det här med beredskap var lite löjligt. Pandemi var något hämtat från en dålig film som World War Z eller liknande. Inget som kommer hända eller något att oroa sig för. Många kommer nog tänka om här. Det blir nog den största slutsatsen. Nästa virus kan vara 10 gånger värre och då kan vi alla vara helt utlämnade åt oss själva. Frågan om skolorna ska vara öppna eller inte kommer kanske inte ens vara någon fråga. Frågan kan vara hur vi ska kunna överleva enbart med det som skogen har att ge. Beredskap både offentlig och privat är värdefullt. Jag tillhörde också dem som panikhamstrade mat och vattendunkar i början av pandemin. Köpte även gaskök och t-röd.

Hade sådan redan innan pandemin, helt enligt MSB:s rekommendationer. Därför behövde jag heller inte be någon handla åt mig när jag låg sjuk i covid-19 och var tvungen att fysiskt isolera mig från omvärlden i nästan tre veckor.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-20 kl. 13:20.
Citera
2020-09-20, 13:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Även i länder med få döda så är det de äldre som har dött. Vad säger andelen äldre där?

Att andelen är samma. Det är antalet som skiljer sig beroende på hyr mucket allmän smittspridning man har haft i samhället.
Citera
2020-09-20, 13:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Helt plötsligt börjar jag fundera på om man då tänker acceptera människor som är i 80-årsåldern. Blir ju helt vansinnigt om utländska medborgare som fyllt 80 får vård och inte våra egna 80-åriga medborgare.

Jag tror att det är/var 4 som är 90 år eller äldre som fått intensivvård. Säkert är/var dessa extremt pigga och friska för sin ålder. Det är inte den kronologiska åldern som sjukvården tar hänsyn till utan den biologiska åldern.
Citera
2020-09-20, 13:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hade sådan redan innan pandemin, helt enligt MSB:s rekommendationer. Därför behövde jag heller inte be någon handla åt mig när jag låg sjuk i covid-19 och var tvungen att fysiskt isolera mig från omvärlden i nästan tre veckor.

Varför tror du att du blev smittad?
Citera
2020-09-20, 13:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Först uttalade sig Norge och Finland om Tegnells senaste bortförklaring till varför vi hade så många mer avlidna i covid. Nu kritiserar även Danmark.

”Rapporten, som Anders Tegnell henviser til, er lavet af tre økonomi-forskere, der erklærer, at de fra starten har været “meget skeptiske” overfor lockdown-tiltag under covid-19.
Der er tale om et såkaldt ‘working paper’, der endnu ikke har været gennem peer review, som er den proces, hvor andre forskere vurdererer en undersøgelse, før den bliver udgivet i et videnskabeligt tidsskrift.
Ifølge rapporten kan 25-50 procent af de svenske covid-19-dødsfald forklares med ‘dry tinder’-teorien.
Men den køber Lone Simonsen ikke.
- Jeg kan simpelthen ikke se, at de svenske dødstal skulle have en direkte kobling til influenza, siger hun.
Jeg mener, at det især har været problemerne på plejehjemmene, der var årsag til det høje antal døde i Sverige. Anders Tegnell var også ude at undskylde for det, og siden har man fået styr på situationen.
LONE SIMONSEN, PROFESSOR OG PANDEMIFORSKER.
Lone Simonsen medgiver, at en del af*dødsfaldene*skyldes det, der i hendes fag kaldes ‘harvesting’ - altså høst.”

Jag blev lite förvånad över detta när jag läste det.
Detär altså ekonomer som kommer med detta påstående.
Den har ju inte heller gått igenom en peer review.
Var det inte Tegnell som pratade så varmt om att se till vetenskaplig fakta?

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/svensk-teori-hoeje-doedstal-i-sverige-skyldes-isaer-kun-faa-udsatte-doede-af

Ja, Tegnell påstod ju dessutom att rapporten han åsyftade kom från WHO. Det var lögn.
Citera
2020-09-20, 13:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
Vad är det för miserabla nollor som skriker efter lockdown egentligen? Varför får jag känslan av att det är bottenskrapet som bara vill att övriga befolkning ska dela deras eländiga, isolerade tillvaro så de slipper vara de enda som sitter hemma utan ett liv. Sedan gömemr de sig bakom den falska premissen "tänk på våra äldre". Snälla, dessa kufar är nog fan de sista som tänker på sina medmänniskor.

Viruset ska respekteras, justeringar i tillvaron är befogat, men inte till den grad att jag ska behöva kompromissa bort hela mitt liv. Då kan jag lika gärna blåsa skallen av mig på en gång.

Gud vad du låter drastisk. Då hemskt är det inte att hålla distans/isolera sig. Gör som Gert Fylking. Han stack iväg till en skärgårdsö.
Citera
2020-09-20, 13:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att andelen är samma. Det är antalet som skiljer sig beroende på hyr mucket allmän smittspridning man har haft i samhället.

Sant att är att stor samhällspridning av smittan ökar sannolikheten för att sköra äldre äldre skall smittas och dö.

Men det är också sant att sannolikheten för att sköra äldre äldre skall dö i covid-19 ökar ju fler av dessa som finns pga att poolen byggts upp när inte lika många av dem död i vanlig influensa året innan.

Så båda två av er har rätt. Vi borde därför kunna lägga denna diskussion åt sidan till vidare, i avvattning på coronakommisionens första delrapport och SCB:S siffror gällande överdödligheten 2020 jämfört med tidigare år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in